הרכבת הקלה בשבת מתקרבת? הממשלה מעבירה את הכדור לחולדאי

הרכבת הקלה חוצה את האיילון (הדמייה באדיבות עיריית תל אביב-יפו. רונדר ביום חול)
הרכבת הקלה חוצה את האיילון (הדמייה באדיבות עיריית תל אביב-יפו. רונדר ביום חול)

תפוח האדמה הלוהט של הפעלת הרכבת הקלה בשבת עובר לידיים של ראשי הרשויות המקומיות, זאת לאחר שהממשלה אישרה העברה הדרגתית של סמכויות ממשרד התחבורה לרשויות המטרופוליטניות החדשות שיוקמו עד סוף אפריל. הבעיה: עיריית בני ברק צפויה למנוע כל ניסיון להפעלת תחבורה ציבורית בשבת

11 בספטמבר 2022

השאלה שמטרידה – או לפחות צריכה להטריד – כל תושב תל אביבי בשבועות שלפני השקת הקו האדום של הרכבת הקלה, היא האם נראה אותה נוסעת גם בשבת. צעד משמעותי בכיוון הזה הושג היום, כשהממשלה אישרה  את הצעתה של מרב מיכאלי להקמת רשויות מטרופוליטניות לתחבורה והעברת סמכויות הממשלה בתחום התחבורה אליהן. הרשות המרחבית לתחבורה בגוש דן אמורה לקום עד אפריל 2023, מספר חודשים לאחר תחילת פעילותה של הרק"ל, ולפחות עקרונית תוכל לקבל החלטה על הפעלתה בשבת.

>> להפעיל את הרק"ל בשבת זה עניין של עיקרון. והוא מקודש
>> מטורף: השבתת הרק"ל בשבת תעלה 900 מיליון שקל לשנה
>> למה רק בשבת? העירייה יכולה לממן תחבורה ציבורית כל השבוע

חדשות מדהימות? כן, אבל יש קאץ': הרשות החדשה צפויה לכלול את כל הרשויות המקומיות שמשתייכות למרחב, וביניהן בני ברק שצפויה להציב התנגדות נחרצת לכל יוזמה של הפעלת תחבורה ציבורית בשבת. הקו האדום יעבור אמנם בבני ברק מתחת לאדמה, אך אפשר לשער שזה לא יניח את דעתם של קברניטי העיר. אבל לא רק על הרכבת הקלה מדובר כאן – העברת הסמכויות כוללת בין היתר את הסמכות להפעיל בשבת תחבורה ציבורית ככלל, כמו גם את הסמכות לפעול כרשות תמרור מקומית ליזום תכניות לתחבורה ציבורית ולבצע פרויקטים תחבורתיים משותפים.

קדימה, עכשיו יכול להיות נעים בסופ"ש בכל הארץ. "נעים בסופ"ש" (צילום באדיבות דוברות עיריית תל אביב-יפו)
קדימה, עכשיו יכול להיות נעים בסופ"ש בכל הארץ. "נעים בסופ"ש" (צילום באדיבות דוברות עיריית תל אביב-יפו)

החלטת הממשלה מעבירה את תפוח האדמה הלוהט של התחב"צ בשבת לידיו של ראש העיר, רון חולדאי, שהפגין בעבר תמיכה נחרצת בהפעלת הרק"ל בשבת ויזם את פרויקט ההיסעים העירוני-חינמי בסופ"ש, "נעים בסופ"ש". חולדאי יצטרך עכשיו לרתום אל החזון את ראשי הערים הסמוכות ולמצוא דרך אל ליבם של קברניטי בני ברק שתאפשר זאת. חולדאי אמר בשנה שעברה שהרכבת הקלה היא בעצם מין "מעלית שבת אופקית שעוצרת בכל תחנה", אך כנראה שיהיה דרוש יותר מכך כדי לשכנע את האוכלוסיה החרדית.

בהודעה לתקשורת התעלמה שרת התחבורה מרב מיכאלי מהאספקט הנפיץ של תחב"צ בשבת – זאת חרף הבטחתה לפעול לקידום הנושא, והסבירה כי "מדובר בתוכנית שעוכבה במשך 25 שנה, והיום שמנו לזה סוף ואישרנו את המודל של רשויות מטרופוליניות, שייתן כח לראשי הרשויות לנהל את התחבורה לטובת התושבות והתושבים כמו שרק הם יודעים. אני מאמינה בשיתוף פעולה עם ראשי הרשויות, שלשמחתי תומכים במהלך, ולכן התעקשתי על המודל שאישרנו היום בממשלה ויקדם מרחבי תחבורה במטרופולינים בכל רחבי הארץ, ולראשונה גם בנגב ובגליל".