למה רק בשבת? העירייה צריכה לממן תחבורה ציבורית כל השבוע

תחב"צ חינם הוא אפשרי. נעים בסופ"ש (צילום באדיבות דוברות עיריית תל אביב-יפו)
תחב"צ חינם הוא אפשרי. נעים בסופ"ש (צילום באדיבות דוברות עיריית תל אביב-יפו)

מיזם "נעים בסופ"ש" הוכיח שכשעיריית תל אביב-יפו רוצה היא יכולה לשחק במגרש של הגדולים. בהשקעה לא גדולה היא יכולה לייצר שינוי אמיתי - תחבורתי, כלכלי וחברתי - אם תרחיב את השירות החינמי החשוב הזה לשאר ימות השבוע

אתחיל שלא כהרגלי במילה טובה לרון חולדאי ולמיטל להבי סגניתו על "נעים בסופ"ש", רשת האוטובוסים החינמית שפועלת בשישבת. אני כתושב העיר משתמש בה והיא חוסכת לי על יציאה בסוף השבוע יותר מ-100 ש"ח. השירות עובד היטב ומשמש קהל מגוון – צעירים שיוצאים למסיבות, משפחות שהולכות לארוחות שבת ועד סבא וסבתא שיוצאים מהבית לטיול בעיר. השירות זקוק ליותר יחסי ציבור ולא מספיק אנשים מודעים אליו, אך הוא בהחלט עושה עבודה יפה וחשובה.

הנה, כשעיריית תל אביב-יפו רוצה היא יכולה לשחק במגרש של הגדולים: תחבורה ציבורית. יתר על כן, לא רק שהיא בונה שירות טוב היא בכוחה גם רותמת עוד רשויות מקומיות סביבה כדי להרחיב ולבסס אותו. ובכל זאת אני מתנצל, אני חייב עקיצה: מסתבר שגם שעון מקולקל כמו חולדאי יכול להראות פעמים ביום את השעה הנכונה. בשנה זה יוצא כ-730 פעמים. אז יש מצב שאכתוב עוד כמה מילים טובות על חולדאי ולהבי.

נסיעת הבכורה של קווי השבת בתל אביב, 2019 (צילום: דין אהרוני רולנד)
נסיעת הבכורה של קווי השבת בתל אביב, 2019 (צילום: דין אהרוני רולנד)

ואחרי המילים הטובות צריך לשאול: מדוע אי אפשר להרחיב את שירות התחבורה הציבורית חינם לכל ימות השנה? טאלין בירת אסטוניה הייתה החלוצה בתחום, ואפשרה לתושביה להשתמש בתחבורה ציבורית חינם. אליה הצטרפו ערים בפולין ואפילו ערים בארצות הברית הקפיטליסטית. בכל מקום שבו זה קרה חלה עלייה בשימוש באוטובוסים וכיום ביותר ממאה ערים בעולם ישנה תחבורה ציבורית חינם והתופעה הולכת ומתפשטת.

אחד מחברי הטובים אמר לי "השתגעת? אנשים יפסיקו ללכת ברחוב ויתחילו להסתובב באוטובוסים". אולי. זו בטח תהיה אופציה עבור חלק גדול מהולכי הרגל שההליכה בעיר הפכה עבורם סיוט, בצל עבודות הרכבת הקלה ואיום הקורקינטים. גם אנשים תפרנים כמוני, שמשלבים התניידות באמצעים שונים, ישמחו לחסוך בהוצאות על האוטובוס בכל ימות השבוע.

עירייה שמעודדת חברות מסחריות לקורקינטים יכולה גם להשקיע בתחבורה ציבורית לתושביה. מהיכן הכסף? אם מיזם נעים בסופ"ש עולה 15 מיליון שקל בשנה, אפשר גם להרחיבו פי עשר. 150 מיליון שקל זה סכום לא מבוטל, אבל הוא קיים בקופת העירייה וגם משרד התחבורה יכול להשתתף במיזם המהפכני הזה. אז למה לא כל יום שבת?

>> ליאור קיי אבישי – הוא מנהל קבוצת הפרלמנט האזרחי של תל אביב-יפו ומועמד לראשות העירייה בבחירות 2023