האמת כבר לא שם: "תיקים באפלה" איבדה את התמימות

"תיקים באפלה" חזרה לעונה חדשה שמעוררת שאלה אחת מרכזית: איך אפשר לכתוב סדרה על חקר האמת בעידן הפייק ניוז? ריאיון עם היוצר כריס קרטר והשחקן מיטש פילג'י

דוכובני ואנדרסון ב"תיקים באפלה"
דוכובני ואנדרסון ב"תיקים באפלה"
10 בינואר 2018

בעידן של שפע טלוויזיוני חסר תקדים יש כמה סדרות שעוד מצליחות לבלוט – "מראה שחורה", "אורפן בלאק", "דברים מוזרים", "ווסטוורלד", "משחקי הכס" – כולן מסתוריות, לעתים מפחידות, מעלות תהיות על החיים ומתובלות בעל טבעיות. אבל זה לא תמיד היה המצב. הטלוויזיה האמריקאית של שנות ה־80 נשלטה על ידי אופרות סבון, סיטקומים ודרמות על שוטרים, רופאים או עורכי דין. ואז, ב־1993, הגיעה "תיקים באפלה", סדרת מתח שמשלבת מדע בדיוני, אימה וקונספירציה. הצלחתה הגדולה לאורך השנים הגדירה מחדש את טעם הקהל, ומבחינה זו היא בישרה על שעתיד להתרחש; אפשר לראות ביוצר הסדרה כריס קרטר פורץ דרך ומהפכן אמיתי.

הרעיון של קרטר היה פשוט ומבריק. הוא אימץ את מורשת סדרות הבלשים האהובות, אך במקום לפענח מקרי שוד ורצח, צמד הגיבורים שהגה, פוקס מאלדר ודיינה סקאלי, חקרו פרשיות מסתוריות הנוגעות לעל טבעי. תחשבו על סטארסקי והאץ' או קגני ולייסי, רק עם חייזרים. החיפוש של מאלדר וסקאלי אחר האמת החמקמקה נמשך כתשע עונות, עד ירידת הסדרה ב־2002. אך "תיקים באפלה" כבר לימדה אותנו שהמתים יכולים לקום לתחייה, והסדרה שבה למרקע ב־2016 עם עונה חדשה, עשירית במספר, בכיכובם של דיוויד דוכובני (מאלדר) וג'יליאן אנדרסון (סקאלי) ובהנחייתו של קרטר. הקאמבק המוצלח הביא להפקתה של עונה נוספת, וזו עלתה בסוף השבוע האחרון ב־yes.

עוד כתבות מעניינות:
כך שינתה "תיקים באפלה" את התרבות הפופולרית
סדרות הניינטיז שחזרו לסיבוב שני
סרטי המד"ב הכי טובים בכל הזמנים

מימין: יוצר "תיקים באפלה" קרטר, דוכובני ופילג'י, בקומיקון בניו יורק, 2015
מימין: יוצר "תיקים באפלה" קרטר, דוכובני ופילג'י, בקומיקון בניו יורק, 2015

"אין מדריך למשתמש בנוגע להחזרת סדרה אחרי שנעדרה מהמסך 14 שנים. אף אחד לא מלמד אותך לעשות את זה", אומר קרטר. "האתגר האמיתי היה לשמר את קהל המעריצים הוותיק שמכיר את הסדרה ועבורו אתה בעצם חוזר, ומנגד לפנות לצופים חדשים שחלקם לא נולד אפילו כש'תיקים באפלה' ירדה משידור. אחרי העונה הקודמת אנחנו שוב עומדים על הרגליים. עברנו מזינוק לתנועה ועכשיו אנחנו באמצע המירוץ. זו לא משימה קלה, אבל למדנו".

תהליך ההחייאה של הסדרה החל לפני כשלוש שנים, כשנציגי רשת FOX פנו לדוכובני ואנדרסון ושכנעו אותם לשוב לשתף פעולה. אחר כך גם קרטר בן ה־61 הצטרף להפקה המתחדשת, וכך גם מיטש פילג'י, הזכור כמפקח וולטר סקינר, הבוס של מאלדר וסקאלי ב־FBI. "הסיבה שאנשים אוהבים כל כך את הסדרה היא הכימיה המטורפת בין דיוויד לג'יליאן", אומר פילג'י בן ה־65. "כשמשלבים את זה בסיפורים שכריס והצוות שלו כותבים עבורנו, זה יוצר נוסחה מנצחת". בניגוד למאמצים היצירתיים שקרטר וצוות התסריטאים שלו נדרשו להם כדי להתניע מחדש את הסדרה, פילג'י מספר כי מבחינת השחקנים לא הייתה בעיה להיכנס מחדש לעניינים.

"לחזור לדמות היה ממש כמו לרכוב על אופניים. זה כבר באמת חלק מה־DNA שלנו", מספר פילג'י. "זה היה ממש כמו לחזור לעבודה אחרי סוף שבוע ארוך. אני חושב שהדמויות האלה כבר טבועות בתוכנו". מה שכן השתנה הוא הנפח של סקינר בסיפור, שעומד להיות גדול, עמוק ומסתורי יותר: "הצופים יגלו עליו הרבה פרטים", הוא חושף. "הם יגלו מי הוא, מאיפה הוא בא ולמה הוא עושה מה שהוא עושה. בשבילי זה מאוד מתגמל". קרטר מוסיף: "הסיפור שלו מתפתח בעונה הנוכחית, זה משהו שהגבנו לו על רקע ציפיות הקהל. חשבנו שהזנחנו אותו, והפעם נעמיק לתוך הדמות שלו בדרכים מעניינות".

מדע, קונספירציות וטראמפ

כזכור, המוטו של הסדרה היה "האמת נמצאת אי שם" – סלוגן שנראה קצת מיושן, שלא לומר תמים, בעידן הפייק ניוז. "הסיפורים שכריס והצוות שלו כתבו לסדרה זה משהו שצריך לתת לו תשומת לב מיוחדת, כי זה נושא מדובר: קונספירציה ושקרים", טוען פילג'י. "השאלה הנשאלת היא מה היא אמת. אני לא חושב שמישהו דובר אמת. אני לא חושב שיש דבר כזה יותר – אמת", הוא קובע.

"הגרעין של התוכנית תמיד היה המדעים המדויקים של סקאלי והאמונה שלה בהם, כאילו שהאמת נקבעת על פי המדע", מסביר קרטר, "אבל כיום המדע מוטל בספק על ידי תיאוריות קונספירציה ואמונות למיניהן. היוצרות התהפכו ואנחנו מגיבים לזה בעונה הנוכחית. אנחנו מדברים על התהליך הזה ועל הנוף הפוליטי הנוכחי באמריקה ובעולם. זה נוכח בכל פרק".

פילג'י אומר כי הסדרה והרעיונות המהפכניים שהיא הביאה למסך סייעו ללמד את הצופים לחשוד ולהטיל ספק בפוליטיקאים, ואף באנשים שאחראים על ביטחונם בצבא, במשטרה, בשירותי הביון, כולל ה־FBI. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מפקפק במוסד זה ובחוקריו – גישה שנקטו מאלדר וסקאלי כבר לפני 25 שנה. "אני חושב שהסדרה עזרה לאנשים לפתוח את הראש בנוגע למה שקורה מאחורי הקלעים", אומר פילג'י. "בעבר היו בוודאי אנשים תמימים בנוגע למה שמתרחש בתוך הממשלות. אני חושב שעכשיו אנשים למדו שהממשלות דפוקות. זה בלגן. הממשלה שלנו במיוחד, זה עצוב".

פילג'י מזכיר גם את תרומתה הגדולה של הסדרה לטלוויזיה. "לסדרה הייתה השפעה עצומה על הטלוויזיה לאורך השנים, מאז ועד היום. אני חושב שקשה להתווכח עם העובדה שהמון סדרות נוצרו בזכות התקדים של 'תיקים באפלה'", הוא קובע. אבל בניגוד לתכנים האלימים והמיניים שמשדרת הטלוויזיה האמריקאית, "תיקים באפלה" נשארה נאמנה לקו השמרני. הבית שלה ב־FOX אמנם לא היה מאפשר משהו אחר, אבל קרטר מבהיר שלא היה משנה בה דבר. "אני חושב שהסדרה הרוויחה מהמגבלות הללו, ולכן אם הייתי צריך ליצור אותה מחדש כיום, הייתי בונה אותה באותו אופן בדיוק. זו הייתה סדרה אחרת לחלוטין לו הייתה משודרת בכבלים או בסטרימינג".

← "תיקים באפלה", חמישי ב־5:00 ושבת ב־21:00, yes ACTION ו־yes VOD