חיים בזבל

תל אביב בראש יצרניות האשפה בישראל: ״בעתיד נטבע בפסולת״

דו״ח חדש של ״אדם, טבע ודין״ מכריז על תל אביב כעיר המייצרת הכי הרבה פסולת בישראל. לצד הנסיבות המקלות, נראה כי דרוש שינוי בהול במדיניות. העירייה בתגובה: החישוב שמציג הדו"ח שגוי

עזריאלי בזבל. (דימוי: מיכל רוט)
עזריאלי בזבל. (דימוי: מיכל רוט)
16 במאי 2019

תל-אביב היא העיר שמייצרת הכי הרבה פסולת לנפש מתוך הערים הגדולות במדינת ישראל, כך ע"פ דו"ח של עמותת "אדם טבע ודין" שהתפרסם השבוע. על פי הדו״ח, כל תל-אביבי מייצר 2.6 ק"ג פסולת מדי יום. במקום השני והשלישי בדירוג הערים נמצאות הרצליה (2.2 ק"ג) ואשקלון (2.1 ק"ג), כאשר הממוצע הארצי עומד על 1.0 ק"ג, וסך האוכלוסייה בישראל מייצרת 0.4 טון פסולת מידי שנה – נתון הנחשב לאחד הגבוהים בעולם. גידול קצב האוכלוסייה המהיר, לצד כמויות ייצור האשפה, עשוי לגרום למשבר – בייחוד בהיעדר מדיניות סדורה מצד הרשויות המקומות.

הדו"ח מיפה את הרשויות המקומיות בהן כמויות הפסולת לתושב נחשבות לנמוכות או גבוהות, תוך לקיחה בחשבון של רמת החיים ומנהיגות, ההערכה היא שברשויות מקומיות בהן התוו מדיניות לפינוי פסולת ומחזור ניתן לראות שכמות הפסולת פוחתת. כמות ייצור הפסולת הגבוה בעיר, כפי שגורס הדו"ח, היא אוזלת יד בכל הקשור בצעדים של הרשות המקומית להפחתת הפסולת ועידוד שיעורי מיחזור גבוהים בקרב התושבים. הנתון אמנם קשור במידה לרמת החיים בעיר, שנחשבת גבוהה יותר מערים אחרות בישראל. הסברה הרווחת גורסת שככל שרמת החיים גבוהה יותר אנשים מייצרים יותר פסולת, אך כפי שעולה מן הדו"ח ניתן לראות שברשויות בהן יש מדיניות של הפרדת פסולת, ישנה גם הפחתה משמעותית בייצורה. כפר סבא לדוגמה (שגם מדורגת גבוה במדד החברתי-כלכלי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה), שנוקטת במדיניות של הפרדת פסולת, נמצאת הרבה מתחת לממוצע הארצי בייצור פסולת, אפילו מיישובים אשר מדורגים במעמד סוציו-אקונומי נמוך יותר.

"לפי הנתונים של הדו"ח בתל-אביב אין מנהיגות שמובילה לצמצום פסולת", קובע מחבר הדו"ח, עמיעד לפידות, ראש תחום ופסולת ומחזור ב"אדם טבע ודין". על פי לפידות,  רוב הפסולת המיוצרת היא פסולת אורגנית. "הדבר הבולט ביותר שראיתי שמוביל לצמצום פסולת הוא הפרדת פסולת במקור. כשיש לך פח לפסולת האורגנית, אתה מפריד את הפסולת, לומד לצמצם את הכמות שלה, מה שמתבטא גם בחיסכון במשק הבית". בנוסף, לפידות מדגיש כי אחד המאפיינים של הפסולת שלנו הוא שכמעט חצי ממשקלה  היא של חומרים אורגנים, נתון חריג לכל מדינה אחרת בעולם המערבי. "בכל מקום שעשינו הפרדת פסולת, ראינו גם שכמות הפסולת מצטמצת".

"לתל אביב יש גם נקודות זכות״, הוא מוסיף. ״היא עיר הבירה העסקית והתרבותית של ישראל, ואדם שחי במודיעין, לדוגמה מייצר חלק מהפסולת שלו כשהוא מגיע לבלות בתל אביב. אבל, ופה יש אבל גדול, הרשות המקומית היא זאת שאחראית בסופו של דבר על הפסולת שהיא מייצרת, ורשויות שמגלות עקביות ומנהיגות הן מצילחות לייצר פחות אשפה והמדינה חייבת לעודד התנהגות כזאת אצל רשויות מקומיות". לדברי לפידות, מפרט שבין היתר תל אביב יכולה לרכז את הפסולת האורגנית של העסקים בה במתקן המיחזור בחירייה. "אני חרד, בתוך 30 שנה נגיע כאן (בישראל) ל-15 מיליון תושבים, אם לא נחנך את התושבים לייצר פחות אשפה אנחנו נטבע בפסולת", הוא מסכם.

תגובת עיריית תל-אביב-יפו: ראשית יובהר כי החישוב שמציג הדו"ח שגוי, שכן הוא מייחס את כל הפסולת לתושבים ומתעלם ממיליון המבקרים בה ביום, יותר מפי שניים ממספר התושבים החיים בה. זאת בשל העובדה כי העיר תל-אביב-יפו מהווה מרכז כלכלי ותרבותי, המרכז אליו את כל מי שבא לעבוד ולבלות, כולל באירועי ספורט, תיירות, תרבות וגאווה. גם באשר למדיניות הפסולת והמחזור הנתונים מטעים, שהרי המדיניות לא משפיעה על כמות ייצור הפסולת, אלא על כמות הפסולת שמועברת להטמנה. בתחום זה תל-אביב-יפו דווקא מציגה שיפור משמעותי ביותר בשנים האחרונות ולראיה נתוני 2018 מצביעים על שיעור מחזור והשבה של כ 40% לעומת כ 15% בשנת 2015. גם בהשוואה לממוצע הארצי העומד על 80% הטמנה, מצבה של תל-אביב-יפו העיר טוב בהרבה -60% בלבד.

עיריית תל-אביב-יפו ממשיכה להוביל בתחום ולראייה באירועי האירוויזיון , לראשונה בישראל ,נבנתה תשתית להפרדת פסולת למחזור והשבה כפיילוט באירוע מתמשך עם עשרות אלפי מבקרים ביום. זאת בכוונה לאמץ תשתית זו גם באירועים רבי משתתפים נוספים בעיר, המתקיימים בה בשגרה.