חשמל זורם: שירות תל אופן חוזר עם 500 אופניים חשמליים

אז עכשיו תהיה אכיפה? רון חולדאי על תל אופן חשמלי (צילום: כפיר סיוון)
אז עכשיו תהיה אכיפה? רון חולדאי על תל אופן חשמלי (צילום: כפיר סיוון)

פרויקט האופניים השיתופיים של עיריית תל אביב-יפו משתדרג, הפעם ללא סבסוד עירוני: כ-500 זוגות של אופניים חשמליים יצורפו אל השירות עד לסוף החודש, מספר שצפוי לשלש את עצמו במהלך 2022 ולהציב אלטרנטיבה לקורקינטים השיתופיים

11 באוקטובר 2021

כפי שדיווחנו כבר לפני שנה, השמועות על מותו של פרויקט תל אופן היו מוקדמות: העירייה האריכה את ההתקשרות עם זכיינית הפרויקט FSM סיטי מוביליטי בחמש שנים מינוס הסבסוד העירוני ותמורת שדרוג צי האופניים. אז הנה זה קורה: מערך השכרת האופניים העירוני תל אופן מתחדש ומצרף אליו מאות זוגות אופניים חשמליים. החודש כבר נכנסו כ-200 זוגות אופניים חשמליים למערך ועד סוף החודש יפוזרו 500 זוגות, כולל קסדות, בתחנות תל אופן ברחבי העיר.

הפעם ללא סבסוד עירוני. אופני תל אופן נמוכות (צילום: כפיר סיוון)
הפעם ללא סבסוד עירוני. אופני תל אופן נמוכות (צילום: כפיר סיוון)

בהמשך צפוי צי תל אופן לגדול ל-1,500 זוגות מתוך סך 2,000 האופניים של מערך ההשכרה כולו. במקביל הוכנסו לצי גם כ-150 זוגות אופניים בעלי כסא מונמך שמותאם לנשים. האופניים החשמליים צפויים להיות אטרקטיביים מבחינת המחיר, ובניגוד לקורקינטים החשמליים השיתופיים הם מוחזרים לתחנות תל אופן בסוף ההשכרה ולא מושארים על מדרכות ואיי תנועה.

האופניים החשמליים בהם משתמש השירות, חשוב לדעת, נעים על בסיס דיווש – כלומר, המנוע מצטרף רק כשמדוושים – ולכן בטיחותיים יותר. כולם בעלי מספר זיהוי חד ערכי ועל כמחציתם, כנדרש בחוק, הורכבו קסדות לשימוש הרוכבים. לאופניים החשמליים מנגנון נעילה ושחרור שונה מאשר לאופניים הרגילים והוצאתם נעשית באמצעות אפליקציית תל אופן בלבד.

מחירון תל אופן המשודרג
מחירון תל אופן המשודרג

מחיר השימוש באופניים החשמליים לבעלי מנוי תל אופן שנתי יהיה 0.6 שקל לדקה, פלוס 2 שקלים עם שחרור האופניים מעמדת העגינה שלהם. כלומר, נסיעה של 15 דקות תעלה כ-11 שקלים, מחיר דומה לזה של הקורקינטים השיתופיים.

אלטרנטיבה זולה ובטוחה לקורקינטים השיתופיים. תל אופן חשמלי (צילום: כפיר סיוון)
אלטרנטיבה זולה ובטוחה לקורקינטים השיתופיים. תל אופן חשמלי (צילום: כפיר סיוון)

בעירייה מקווים ששדרוג הפרויקט יגדיל את היקף השימוש באופניים בעיר. על פי סקרים שערכה העירייה הוכפל היקף השימושים באופניים בעיר בעשור האחרון וכ-65,000 תושבים משתמשים באופניים ובקורקינטים כאמצעי תחבורה מרכזי. זה עדיין מעט מדי. "שילוב אופניים חשמליים במערך תל-אופן הוא קריטי לקידום היעד שהצבנו לעצמנו – העברת כמה שיותר תושבים משימוש במכוניות פרטיות להתניידות על כלים דו-גלגליים", אמר ראש העיר רון חולדאי עם ההשקה המחודשת. "אופניים חשמליים מורידים את המאמץ והקושי הנדרשים מהרוכבים, והם כלי ידידותי ונוח למשתמשים".