מה הם התקליטים הישראלים שנמכרים הכי הרבה באוזן השלישית?

תקליט "ענבל פרלמוטר - ההקלטות האחרונות" באוזן השלישית. צילום: עמוד האינסטגרם של האוזן הלשישית
תקליט "ענבל פרלמוטר - ההקלטות האחרונות" באוזן השלישית. צילום: עמוד האינסטגרם של האוזן הלשישית

אנשי חנות התקליטים הוותיקה בדקו איזה ויניל קניתם יותר מהכל - בחלוקה לפי ז'אנרים כאילו אנחנו עדיין ב-2003. איזה אלבום ישראלי נמכר בתקליט יותר מכולם, ומה הגילוי המפתיע בנוגע לגיל של רוב הקונים? חיטטנו באוזן

בטח שמעתם על שובם של תקליטי הויניל לזירת תעשיית המוזיקה כמתמודד וותיק שעושה קאמבק. אז נכון, מכירת התקליטים היא עוד לא נתח משמעותי בעידן הסטרימינג, אבל התופעה נוכחת והמוזיקה נמכרת גם כאן בתל אביב. אחת מחנויות התקליטים האהובות בעיר ומוסד מוזיקלי בפני עצמו "האוזן השלישית" פרסמו לאחרונה את רשימת התקליטים הכי נמכרים בחנות, מחולקים לפי ז'אנר משום מה – תקליטי פופ/רוק, תקליטי היפ הופ ותקליטים של מוזיקה ישראלית. אה כן, שלושת הז'אנרים.

עוד לפני שצוללים לעומקי הרשימה לגזור מסקנות, הפתיעו אותנו אנשי האוזן עם נתון מעניין – רוב הקונים של התקליטים באוזן השלישית הינם בין גיל 14 ל-24. ומה הם קונים? ובכן – באגפי הרוק-פופ התקליט AM של ארקטיק מאנקיז עומד בראש הטבלה, אחריו Midnights של טיילור סוויפט, ואז OK Computer של רדיוהד, The Dark Side of the Moon של פינק פלויד ו-Back to Black של איימי ויינהאוס סוגרת את החמישייה הראשונה. גם עשרת המקומות שאחריהם נעים על אותו מנעד אלבומים רוק קלאסיים (קווין או נירוונה) לאלבומי פופ מוערכים מהעשור האחרון (ברונו מארס, הארי סטיילס ואיך לא, בילי אייליש).

האזור המעניין יותר, אם כן, הוא דווקא בז'אנר ההיפ הופ, שם אפשר לראות וורסטיליות שנובעת מהדינמיות הטבעית בז'אנר – במקום הראשון תמצאו את התקליט פורץ הדרך IGOR של טיילר, דה קריאייטור, כשאחריו מגיע Malibu הגרובי של אנדרסון.פאאק, Damn המוערך של קנדריק למאר, Astroworld של טראוויס סקוט ובסיום החמישייה הראשונה, Madvillainy של אם.אף דום ומאדליב – קלאסיקת אנדרגראונד שממשיכה להיות פופולרית בתקליט. עשרת המקומות הבאים ממשיכים באותו פורמט של אלבומי היפ הופ מהעשור האחרון (ye של קניה, views של דרייק, מטרו בומין, מק מילר), כשמפעם לפעם נכנס משהו ישן יותר – 2001 של ד"ר דרה, למשל, שסוגר את הרשימה במקום ה-15.

אבל עם כל הכבוד לכל הלועזיים האלה, מה שמסקרן באמת זה הז'אנר האחרון שפרסמו באוזן השלישית – תקליטים ישראלים. ורבותי, יש לנו בשורות מבאסות – המוזיקה הישראלית מתה בניינטיז, לפחות על פי תעשיית התקליטים המקומית. מעט מאוד תקליטים חדשים מאת אמני מיינסטרים יוצאים לחנויות, ולכן הרשימה הישראלית נראית כמו רשימת מיטב ארץ ישראל הישנה והקלישאתית – הכבש ה-16 לקח את המקום הראשון (טוב נו, יהונתן גפן ז"ל בטוח הקפיץ מכירות), אחריו "סיפורי פוגי" של כוורת, "הרגלים רעים" של יוני בלוך (ברכות על הקאמבק המוצלח) ואוסף "המיטב" של יצחק קלפטר. אחריו ברשימה תמצאו עוד כמה קלאסיקות ותיקות עד עתיקות (אביב גפן, אריק איינשטיין, יזהר אשדות, הגשש החיוור), או ניינטיז נוסטלגי-אך-חשוב כמו "הקלטות אחרונות" של ענבל פרלמוטר, אבל יש שתי הפתעות עדכניות יותר – במקום השישי נמצא התקליט של שירי מרפסת (2019), ובמקום השמיני את "תוך כדי תנועה" של רביד פלוטניק (2021). יש תקווה, חפשו באוזן.