הם מופיעים בהתנדבות כבר שלושה שבועות. עכשיו העולם שלהם קורס

ברי סחרוף בהופעה מול חיילים (צילום מסך: אביחי פרטוש/מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של ברי סחרוף)
ברי סחרוף בהופעה מול חיילים (צילום מסך: אביחי פרטוש/מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של ברי סחרוף)

בישיבה שנערכה בוועדת הכספים ניסו נציגי היוצרים להבהיר את חומרת מצבם הכלכלי של עובדי ועובדות ענף התרבות. "אסיים את השנה בחובות של 250 אלף שקל", אמר אבי גרייניק. "עוד חודש כזה ורובם יתקשו לשלם שכר דירה וחשבונות", אומרים בכירים בעולם התרבות. והממשלה? אתם כבר יודעים

25 באוקטובר 2023

השבוע השלישי למלחמה עוד מעט ומסתיים, המשק הישראלי משותק כמעט לחלוטין מאז תחילתה, ואחרי גלי ההתנדבות העצומים והמרגשים של השבועיים הראשונים, מתחילות לעלות עכשיו השאלות הקשות לגבי האופן שבו תתמוך ותפצה המדינה את אזרחיה ותמנע קריסה כלכלית. בעולם התרבות אין זמן להמתין לתשובות, ודמויות מפתח עמן שוחחנו בימים האחרונים מציירות תמונה קשה לגבי יכולת ההישרדות של עובדי ענף התרבות בתנאים הקיימים.

אתמול, בדיון שהתקיים בוועדת הכספים בכנסת על הפיצויים בעקבות המלחמה, ניסו נציגי עולם התרבות סביב השולחן לסמן את הבעייתיות הייחודית שלו: בזמן שמוזיקאים, יוצרים, אמנים ועובדי הענף התגייסו למאמץ המלחמתי בעורף ובחזית ומופיעים מדי יום בפני חיילים ומפונים, נעצרו מיידית כל מקורות ההכנסה שלהם כעצמאים וההידרדרות במצבם הכלכלי מיידית. רובם יתקשו לשרוד כלכלית אפילו חודש נוסף בתנאים דומים.

 

בריאיון הבוקר לערוץ הכנסת אמר הקומיקאי והשחקן אבי גרייניק, שבילה את יום שלישי בוועדות הכנסת בניסיון להעיר את חברי הכנסת לדרמה הכלכלית המתפתחת, כי "אני פונה לחברי הכנסת, לשרים, מצדי אפילו למנקה של הכנסת אם יש לו שם מילה: אנחנו לא רוצים לבזוז, אנחנו רוצים להתקיים בכבוד. הפסדתי להערכתי בחודש אוקטובר הכנסה של 45 אלף שקלים, כסף שאני צריך כדי לשלם שכר דירה, הוצאות ובית ספר לילד. אני אסיים את השנה עם מינוס של מינימום 250 אלף שקל. אני קורא לעם להתעורר, אם לא רוצים שנתעסק עכשיו בפוליטיקה בזמן מלחמה, תדרשו מהפוליטיקאים לא להתנהג כמו פוליטיקאים אלא להיות פאקינג בני אדם".

את הסנטימנט הזה של אבי גרייניק הדהדו גם גורמים אחרים עמם שוחחנו, בעיקר בתחום המוזיקה והתיאטרון. "צריך להבין שבלי הופעות חיות אין למוזיקאים שום דרך להתפרנס כיום", הסביר גורם בכיר בתעשיית ההופעות. "הם חורכים את הארץ בהופעות לחיילים, מפונים ופצועים מאז תחילה המלחמה, אבל ההכנסות שלהם ירדו לאפס ואנחנו מדברים על אנשים שגם ככה בלי שום חוסן כלכלי, אנשים שחיים מהופעה להופעה ומחודש לחודש, וזה כולל גם מוזיקאיות ומוזיקאים מצליחים יחסית. הם נכנסו לאוקטובר במצב כלכלי רעוע, ועוד חודש כזה ורובם יתקשו לשלם שכר דירה".

אולם ומלואו. הבארבי בקורונה (צילום: איליה מלניקוב)
אולם ומלואו. הבארבי בקורונה (צילום: איליה מלניקוב)

גם בעולמות התיאטרון, כאמור, יש כרגע בעיקר פסימיות עמוקה. "למוסדות התרבות הגדולים אין כרגע מה לדאוג, הם מקבלים תקציבי מדינה ועירייה גם כשהם סגורים וחלקם אפילו רווחיים יותר כשאינם פועלים. זאת גם הסיבה שהם לא הובילו את מחאת אנשי התרבות בזמן הקורונה", מספרת דמות בכירה מאחורי הקלעים של התיאטראות המקומיים. "אבל בלי עובדי ענף התרבות ובלי היוצרים הפרילנסרים לא תהיה תרבות. רק אתמול התקשר אלי שחקן מאוד מוכר וסיפר שאין לו איך לשלם את המשכנתה בחודש הבא. יש מאות כמותו בהערכת חסר, אולי אפילו אלפים ורבבות. זאת קטסטרופה אמיתית".

אל מצוקתם של היוצרים מצטרפת גם מצוקתם של עובדי ענף התרבות – אנשי סאונד, תאורה, תפאורה ושאר המקצועות הטכניים שבלעדיהם אין שואו – ומדובר בעשרות אלפי עובדים שמוצאים עצמם שוב, ממש כמו בתקופת הקורונה, ללא כל אופק כלכלי ובלי רזרבות שיאפשרו להם לעבור שבועות ללא עבודה. גורמים בענף מעריכים כי המשך המלחמה יוביל כ-95 אחוז מהיוצרים והעובדים בענף התרבות למצב של מצוקה כלכלית אמיתית בהיעדר תמיכה ממשלתית הולמת. החל מהיום יוכלו אולמות קטנים בתל אביב להיפתח להופעות של עד 300 איש בהתאם להנחיית פיקוד העורף, אך ספק אם שוחרי התרבות ינהרו אליהם כל עוד המלחמה נמשכת.