יורדים לשוליים: "הטרמפיסטים" חוזרת לעונה שנייה

כבר שנתיים שיאיר אגמון ואלעד שוורץ יוצאים עם מצלמה לאסוף טרמפיסטים ברחבי ישראל, לחפור להם בנשמה ולקוות שהעלו בחכתם טיפוס כמה שיותר מרתק (או תימהוני). הצצה ראשונה לעונה החדשה של "הטרמפיסטים", שתעלה בקרוב בכאן

הטרמפיסטים עונה 2
הטרמפיסטים עונה 2
21 ביוני 2017

אלוהים נמצא בפרקים הקטנים. כל פרק בעונה השנייה של הסדרה "הטרמפיסטים", שתעלה בתחילת יולי בפלטפורמה הדיגיטלית של תאגיד השידור כאן, נמשך משהו כמו חמש דקות. הפורמט פשוט: צמד היוצרים, יאיר אגמון ואלעד שוורץ, נוסעים בכבישי הארץ ואוספים את הטיפוסים שעומדים בשולי הדרכים למפגשים דחוסים וטעונים, מלאי חמלה ואהבת אדם. התוצאה קטנה, מרוכזת וממכרת.

"לא הייתי רוצה שיאיר אגמון יאסוף אותי בטרמפ". שוורץ (מימין) ואגמון (צילום: בן קלמר)
"לא הייתי רוצה שיאיר אגמון יאסוף אותי בטרמפ". שוורץ (מימין) ואגמון (צילום: בן קלמר)

"יש לי אובססיה עם טרמפים מאז שאני זוכר את עצמי", מעיד אגמון, המראיין והאוחז בהגה. "עמוק בפנים אני חושב שזה קשור לעובדה שההורים שלי נפגשו בטרמפ, ואולי דרך זה אני מנסה לסגור מעגל. אבל גם בלי הטיעון הפסיכולוגיסטי הדל הזה, לטרמפ יש ערך דרמטי מטורף. אתה תקוע לזמן ממושך עם מישהו זר במכונית, מרחב מאוד אינטימי, ויכולים לקרות שם דברים איומים ודברים נפלאים, אפילו מבחינת הריח. היה איזה חרדי שנכנס למכונית בבית שמש וחצי שעה ניסיתי להבין באיזה בושם הוא משתמש. אנחנו מנסים להיות פתוחים מאוד, לעצור לכל מי שאנחנו רואים, לא לשפוט. לאנשים יש סיפורים, ואנחנו מנסים למצוא אותם".

"אחרי העונה הראשונה חשבנו שפגשנו את כל הארכיטיפים שאפשר לפגוש", מוסיף שוורץ, האחראי על הצילום והסאונד ב"הטרמפיסטים". "אבל מרגע שיצאנו לדרכים נתקלנו בסיפורים שממש לא ציפינו להם. השורה התחתונה של הסדרה היא שאתה לא יודע מה תמצא. לא היה יום שלא פגשנו מישהו מעניין מאוד, וזה הפתיע אותנו כל פעם מחדש".

העונה השנייה כוללת 12 טרמפים שצמד היוצרים דגו מתוך מאות שעות של צילומים, קילומטראז' אינסופי וכמעט 200 איש שקפצו לרכבם. יש שם אסיר מכלא סהרונים, סבתא מדימונה שבוכה כי גנבו לה את הארנק וחוזר בתשובה שטוען שהוא דמות ספציפית, מיתולוגית והזויה מאוד (כל מידע נוסף הוא בגדר ספוילר). לאחר שבעונה הקודמת נאלצו אגמון ושוורץ להוריד מהרשת את אחד הפרקים בעקבות תלונתו של המצולם, מעמדם החדש כאנשי תאגיד כאן הכריח אותם להיות זהירים הרבה יותר. "היו הרבה מפחי נפש בעונה הזאת, פרקים שירדו לטמיון מסיבות שונות והיו חד־משמעית הפרקים הכי טובים שלנו", מספר אגמון. "למשל בחורה שכישפה אותנו בכמויות האנרגיה והיופי, עם בעיה נפשית וסיפור מטורף, אבל מבחינה משפטית לא יכולנו לשדר אותה. אספנו גם מישהו שברח מעמונה ביום הפינוי ונמלט פצוע ומיוזע מאוטובוס משטרתי, וגם הפרק הזה ירד. כשאנחנו יאיר ואלעד, שני טמבלים שמעלים משהו לפייסבוק, זה משהו אחד, אבל הפעם לא יכולנו לשחק עם זה".

העונה השנייה תעלה בקרוב בכאן. צפו בהצצת בכורה בלעדית:

הטרמפיסטים שלא נפלו בעריכה נראים ברובם נלהבים מאוד לשתף פעולה, לפרוק ולהישמע. מאיפה אתם חושבים שזה נובע?

"אני חושב שביומיום אף אחד לא שואל אותך מה הסיפור שלך", משער שוורץ. "לי קשה לחשוב על סיטואציה שבה מישהו פשוט יושב ושואל אותי איך הגעתי לכאן ומה איתי. כשאתה הולך לביטוח לאומי אתה יכול לספר אבל לא באמת אכפת להם, וככה זה ברוב המקומות. ואז פתאום אתה יושב ליד מישהו זר והוא גומע אותך, הוא רוצה לדעת עליך הכל, והדבר הזה גורם לאנשים לשתף. הם רואים את המצלמות והמיקרופונים ובהתחלה הם בשוק, אבל זה מדהים איך אחרי חמש דקות הם שוכחים מהכל".

יאיר, אחד הרגעים המרגשים בעונה קורה בפרק עם הטרמפיסט אהרן, שגורם לך להוריד לשנייה את מסכת המראיין ולפתוח את הלב. יכול להיות שגם אתה, כמו הטרמפיסטים, רק מחפש תירוץ לדבר?

"שאלה טובה", אגמון מציין. "הפרק הזה הוא באמת ניסיון שלנו להראות שאנחנו לא איזה שני מוצצי דם אלא שגם אנחנו עוברים שם תהליך נפשי, זה לא חד סתרי. לא הבנתי בכלל מה קרה לי עם אהרן, רק אלעד גילה אחר כך בעריכה ואמר לי 'יאיר, אתה לא מבין מה קורה לך שם בעיניים'. זה עושה לך משהו, לצאת מתל אביב ולפגוש מלא אנשים שמסתובבים בעולם בצדי הדרך".

שוורץ: "הבועה התל אביבית בסוף מהדהדת את עצמה, שאר הארץ מרגישה כמו חו"ל, ואז אתה יוצא ליום צילום בפינוי עמונה, מסתובב 12 שעות ופוגש אנשים ומקבל זווית הפוכה לגמרי. יאיר אמר שהוא הרגיש שהמשטרה חיפשה אנשים עם פאות כאילו הם רוצים לחזור לשם".

אגמון: "ואנחנו, כשמאלנים, עברנו את המחסום".

"לגרום לך לצאת מהתחת של עצמך". הטרמפיסטים בספיישל פורים
"לגרום לך לצאת מהתחת של עצמך". הטרמפיסטים בספיישל פורים

שוורץ: "אם היינו חווים את האירוע הזה דרך התקשורת ולא מהמקום עצמו, התפיסה שלנו הייתה שונה לגמרי. כשפגשנו את הבחור שברח מהאוטובוס אחרי עשר שעות סיבובים באזור, פתאום היינו בצד שלו. הרגשנו שאנחנו חלק מהסיפור, רואים אותו דרך העיניים שלו. זה מה שהסדרה מנסה לעשות – לגרום לך לצאת מהתחת של עצמך ולראות את העולם דרך האנשים שפשוט מסתובבים שם".

נניח שנתקעתם בגשם שוטף ונאלצתם לעצור טרמפים. מי הכי הייתם רוצים שיאסוף אתכם?

"אני אגיד לך מי לא", צוחק שוורץ. "לא הייתי רוצה שיאיר אגמון יאסוף אותי בטרמפ. לפעמים אתה פשוט רוצה להגיע מנקודה א' לב', ושלא ייכנסו לך לנשמה".

"הטרמפיסטים" ב"כאן בהרצה", החל מחמישי (29.6)