בוב אודנקירק ("סמוך על סול") על הספין אוף, קומדיה ונוסטלגיה. ראיון

הפריצה הגדולה אמנם הגיעה בזכות סול גודמן אבל מסתבר שבוב אודנקירק עומד מאחורי הקומדיות המופרעות והחתרניות ביותר בארצות הברית עוד מהאייטיז. לרגל עליית הספין אוף בכיכובו, “סמוך על סול" הוא מספר איך לעזאזל לא חיסלו את הדמות שלו ומדוע הוא מוצא הומור בעיקר באנשים דוחים

מתוך "סמוך על סול". צילום: GettyImage
מתוך "סמוך על סול". צילום: GettyImage

השם בוב אודנקירק אולי לא בדיוק מצלצל לכם, אבל רוב הסיכויים שאתם מכירים אותו. זוכרים את מאט פאולי, הדמות המיתולוגית של הקומיקאי כריס פארלי ב"סטרדי נייט לייב"? בוב כתב אותה. מה עם "Mr. Show", תוכנית המערכונים מהניינטיז, שהשותף שלך, חובב הקומדיות האלטרנטיביות, לא מפסיק לדבר עליה? בוב יצר אותה. ומה עם טים ואריק המוזרים מ"אדולט סווים"? בוב גילה אותם. מתברר שמאמצע שנות ה־80 השתתף הכותב, השחקן והבמאי בקומדיות הכי נועזות ומעוררות ההשראה שנראו על המסך האמריקאי.

בשנה האחרונה הפך אודנקירק לשחקן אופי מאופק ודרמטי – בטלוויזיה ("פארגו") ובסרטי אינדי ("נברסקה" ו"העכשיו המדהים"). וכמובן, ישנו גם סול גודמן, עורך הדין החלקלק והמשעשע שאודנקירק גילם ראשית ב"שובר שורות", ועכשיו גם במוקד של "סמוך על סול". אודנקירק חבר שוב לווינס גיליגן, המוח מאחורי "שובר שורות", כדי ליצור ספין אוף שבוחן איך הפך בחור בעל כוונות טובות מאילינוי בשם ג'ימי מקגיל, לעורך הדין מניו מקסיקו שכולנו אוהבים לתעב.

הופתעת כשלא חיסלו את סול ב"שובר שורות"?

"הופתעתי בכל פעם שקראתי את התסריט. הוא באמת נראה כמו דמות שהגיוני להרוג. אתה לא יכול להרוג את ג'סי וגם לא את וולטר, אבל מדי פעם צריך לחסל איזו דמות מרכזית בסדרה, רק כדי לשמור את הצופים ברמה מסוימת של חרדה. כל הזמן חיכיתי שזה יבוא, שיורידו אותי. כשהסדרה הסתיימה, בריאן קרנסטון אמר שסול הוא כמו ג'וק חלקלק שזחל את דרכו החוצה".

היו לסול מלא משפטי מחץ מופלאים ב"שובר שורות". יש כאלה שאתה אוהב במיוחד?

"היה משפט אחד מעולה על הביטלס, שסול אמר לוולטר ולג'סי כשג'סי היה מאושפז: 'פול, תכיר את רינגו. רינגו, תכיר את פול. מזל טוב, אתה על תקן החמוד בחבורה עכשיו'. זה היה קצת מרושע כלפי רינגו סטאר".

טוב, לרינגו מגיע לפעמים שקצת ירדו עליו. ראית את הציורים שלו?

"מה, הם גרועים?".

ממש גרועים, תראה.

"נו באמת, ג'יזס. לא נורמלי. זה נראה כאילו אישה זקנה שגרה בקרוון ציירה את זה. על הפנים. הוא בטח הסתכל על עבודות של קית' הרינג וחשב לעצמו, 'וואו, הדברים שלי די דומים לזה. עליתי פה על משהו'".

ב"סמוך על סול" מתגלה שלסול בכלל קוראים ג'ימי מקגיל ושהוא מגיע מסיסרו, עיר סמוכה לשיקגו. אתה בעצמך מגיע מהאזור. זה היה הרעיון שלך?

"אמרתי לשואורנרים של התוכנית, וינס גיליגן ופיטר גולד, שאני מרגיש שהבחור הזה מגיע משיקגו. זה די הגיוני. כל מי שאוהב את שיקגו או מכיר קצת את ההיסטוריה שלה יודע מה קרה שם ומה עדיין קורה. הרבה דילים נתפרים שם בחדרי חדרים, וזה הופך את העיר למקום המושלם עבור גודמן".

היית עד לעסקאות מפוקפקות בנערותך?

"בימי ראשון בערב היה רץ בסיסרו מופע סטנד־אפ קבוע, שמי שהשתתף בו קיבל משהו כמו 40 דולר. זה היה בתוך מועדון בכלל. אני חושב שקראו לזה 'Up All Night' והיה ברור שזאת מכבסת כספים של המאפיה. היו אולי 20 איש בקהל וזה התחיל רק באחת בלילה. הייתי קם לאזור הרחבה, שהיה ריק, מספר בדיחות ואף אחד לא היה מסתכל לכיוון שלי. הגברים שהיו שם היו ענקיים בגודלם. זה היה מוזר".

נשמע די דוחה. נראה שאתה מוצא הרבה הומור באנשים מפוקפקים ודוחים כאלה.

"כן, טיפוסים כאלה הם הכי כיפיים. הם אלה שגורמים לנו לצחוק. ולוקחים את הכסף שלנו על הדרך. זה משעשע לראות מהצד איך דמות דו פרצופית כמו סול מנסה לרמות אנשים. הדבר שהכי מדהים אותי, וגם זה שאני הכי אסיר תודה עליו, הוא שאנשים באמת אוהבים את סול. הופתעתי מאוד. ב'סמוך על סול' חפרנו עוד בדמות כדי להגיע למקום שבו היא באמת תעורר חיבה. למה אנשים אהבו אותו ב'שובר שורות'? תצטרך לשאול אותם".

עד כמה הייתה לך יד חופשית ביצירת דמותו של סול?

"הדבר היחיד שתרמתי לו היה בעיצוב השיער. כשגיליגן התקשר אליי, אמרתי לו ישר שסול חייב תסרוקת נוראית, שתיראה כאילו מישהו ערבב בין הלוואה וחיסכון לבין מאלט".

סמוך על סמוך. מתוך "סמוך על סול". צילום: GettyImage
סמוך על סמוך. מתוך "סמוך על סול". צילום: GettyImage

מה ההבדל בין ג'ימי מקגיל וסול גודמן?

"ג'ימי הוא הגרסה העמוקה יותר של הדמות. דרכה אנחנו נחשפים לצדדים חדשים שלו, בעיקר לצד האמוציונלי והמשפחתי. אנחנו רואים מה מניע אותו. היוצרים של הסדרה עשו הכל כדי שהדמות לא תהיה צפויה או בנאלית".

יש לך מחשבות להחזיר לאוויר את תוכנית המערכונים המיתולוגית שלך "Mr. Show"? ראיתי בטוויטר תמונה שלך עם כל מיני כוכבים מהתקופה.

"לא רק שיש לי מחשבות בנושא, אני כבר יושב וכותב מערכונים עם דיוויד קרוס, שכתב איתי אז את התוכנית. אנחנו לא ממש יודעים למה אנחנו עושים את זה, אבל התכנון הוא ליצור סדרה בת ארבעה פרקים בני חצי שעה כל אחד. לא נקרא לה 'Mr. Show', אבל בהחלט ניקח הרבה מהדמויות המקוריות ונעבוד עם חלק ניכר מהאנשים שעבדו על התוכנית המקורית. מה שכן, ממש לא בא לי לעשות מזה פסטיבל איחוד מוגזם".

אתה חובב איחודים באופן כללי?

"לא ממש, הם מאבדים מהמשמעות שלהם תוך דקה. דיוויד ואני עדיין לא זקנים מספיק כדי לשבת ולהעלות זיכרונות על העבר מבעד לעיניים מלאות קטרקט. אנחנו גם לא קוראים לזה 'Mr. Show', כדי לא להרחיק צופים שלא מכירים את התוכנית המקורית. אני לא רוצה שאנשים יצטרכו להשוות אותה למה שהיה אז, או להתאכזב, כי התוכנית תהיה קצת שונה. זאת רק תוכנית מערכונים, משהו שבא לנו לעשות. אפילו העובדה שהיא מתרחשת לקראת יום השנה ה־20 לתוכנית היא מקרית, באמת".

עכשיו כשאתה כוכב של סדרת ספין אוף, אילו עוד סדרות המשך היית רוצה לראות?

"חבל של'מ.א.ש' כבר הייתה סדרת המשך".

לא ראיתי.

"אתה חייב למצוא את זה. זה נורא. לא עבד בכלל. כן הייתי רוצה לראות את 'המופע של האנק' כספין אוף ל'המופע של לארי סנדרס'. גדול, לא? אני מדמיין את האנק, הדמות של ג'פרי טמבור, מככב בתוכנית בוקר או משהו מטופש כזה".

אתה מתעצבן על אנשים שקוראים ל"סמוך על סול" ספין אוף?

"לא, זה המונח הנכון. אני לא חושב שצריך לקרוא לזה סדרת המשך. זה דומה ל'מלחמת הכוכבים' – מה שקורה בכל סרט, חשוב לסרט הבא ולסרט הקודם, כי זה בונה את האמינות של העולם שנברא בהם. האמת היא שאני אפילו לא יודע מה קורה ב'מלחמת הכוכבים'. זה על כוכבים בזמן מלחמה, לא? אף פעם לא צפיתי בזה, אבל אני די בטוח שזה מה שהולך שם".

סמוך על סול HOT Plus, רביעי 22:00, yes Oh, רביעי 22:00, סלקום T.V