יהלומים לנצח: פרידה מנערת בונד מקומית

שר בריטי, מרגל סובייטי, בר שוקק והרבה מודעות עצמית - פרידה ממנדי רייס, נערת זוהר מקומית

מנדי רייס. צילום: Getty Images
מנדי רייס. צילום: Getty Images
29 בדצמבר 2014

הדיווחים על מותה של מנדי רייס־דיוויס, שהלכה השבוע לעולמה בגיל 70 , בארצות הברית, לאחר שחלתה בסרטן, מתמקדים בעיקר בפרסומה בעקבות מעורבותה בפרשת פרפיומו. אבל אל תתבלבלו: רייס־דיוויס התפרסמה הודות לדבר אחר לחלוטין – כריזמה. נכון, שמה לא היה מוכר לעולם עד אותה הפרשה, אך תפקידה בה היה מינורי, כחברתה הקרובה ושותפתה לדירה של כריסטין קילר, הנערה שניהלה רומן עם שר המלחמה הבריטי, ובמקביל עם מרגל סובייטי, ויצרה כך שרשרת אירועים שהובילה לנפילת הממשלה הבריטית.

הסיבה לכך שדווקא רייס־דיוויס הייתה זו שגרפה את רוב תשומת הלב בפרשה הייתה גישתה הבלתי מתנצלת וסגנון חייה. כשהייתה נערה עברה ללונדון, עבדה כרקדנית במועדון לילה וטיפסה בסולם החברתי תוך ניהול רומנים עם גברים מבוגרים ממנה, שהחזיקו בתפקידי מפתח חברתיים ופוליטיים. אבל רייס־דיוויס מעולם לא הרגישה מנוצלת וגם לא חשה צורך להתנצל על כך שהייתה צעירה שרק רצתה ליהנות. כל מי שראיין אותה מתאר אישה חדה וחכמה שידעה בדיוק מה היא עושה וכיצד היא בוחרת לחיות את חייה. בשנת 1966, כשהייתה בת 22, עברה להתגורר בישראל, התגיירה והתחתנה עם איש העסקים רפי שאולי, שאיתו הקימה את הבר מנדי'ס, שהפך מוקד עלייה לרגל לאושיות מקומיות ואנשי תרבות בינלאומיים שביקרו בארץ. כעבור עשור היא התגרשה ממנו ועזבה את ישראל לצמיתות. היא נישאה שוב, פעמיים, כתבה ספרים (בהם אוטוביוגרפיה) ושיחקה בכמה סרטים.

מנדי רייס. צילום: Getty Images
מנדי רייס. צילום: Getty Images

את העשורים המאוחרים יותר בחייה כינתה בשנינות מלאה מודעות עצמית "שקיעה אחת ארוכה לתוך חיים מכובדים". מותה הוא תירוץ מעולה להזכיר שמאחורי הביטוי הריק "נערת זוהר" לא תמיד מסתתרת אישה רפת שכל ורודפת פרסום – לפעמים זו צעירה נבונה ורודפת פרסום.