התגעגענו: אינפקטד מאשרום חוזרים למקורות ומגלים מה הסוד שלהם

לעמית דובדבני וארז אייזן ברור מה מחזיק אותם יחד בלי מריבות ובלי אגו: זה שהם גדלו בקריות. עכשיו, צמד בכירי הפסיי־טראנס חוזרים לשורשים באלבום חדש. ריאיון

אינפקטד מאשרום (צילום: אסף פוליברס)
אינפקטד מאשרום (צילום: אסף פוליברס)
4 באפריל 2017

"אנשים מחפשים בזה משמעות, אבל בסופו של יום, אני עושה מוזיקה בשביל להרקיד בן אדם. אם יש לזה משמעות בשביל מישהו שלקח את זה למקום רוחני, אז אהלן וסהלן", אומר עמית דובדבני (43), חצי מהצמד (ובמובן מסוים גם הסולן) של אינפקטד מאשרום. "זה אומר שאתה בן אדם רוחני ומחפש רוחניות ומצאת אותה פה. מגניב. יכול להיות שגם היית מוצא את זה בספר או אצל איזה גורו. רוחניות זה משהו שאתה מחפש, לא משהו שמביאים לך. חלק אולי מוצאים אותה במוזיקה שלנו, אבל זאת לא הייתה הכוונה שלי, אנחנו התכוונו להרקיד, זהו. קח את זה איך שאתה רוצה".

זוהי שנתו ה־21 של הרכב הפסיי־טראנס אינפקטד מאשרום, מבחינות מסוימות ההרכב הישראלי המצליח ביותר בחו"ל. אף שדובדבני והשותף שלו, ארז אייזן (36), העתיקו כבר לפני 13 שנים את מקום המגורים שלהם ללוס אנג'לס, הם עדיין אייקון ישראלי, שריד של תקופה אחרת, אופטימית יותר: הניינטיז, מסיבות טבע, אוסלו; הימים שבהם הפגנה בכיכר רבין למען מוזיקת טראנס נראתה אירוע הגיוני לחלוטין. הימים האלו הם בדיוק אותו "רוטב" בכותרת האלבום החדש שלהם, "Return to the Sauce": הסאונד וההוויה הישראליים, האגרסיביים, השמחים, הפסיכו־אקטיביים, בימים שאינפקטד עוד הייתה שמורה לכמה יודעי ח"ן.

[tmwinpost]"אני חושב שהסוד שלנו הוא הקרייתיות הזאת", אומר אייזן (הוא גדל בקריית מוצקין, דובדבני בבת ים), "מין ריספקט כזה. אנחנו מבינים זה את זה, לא מתעסקים בשטויות. אין לנו ויכוחים על נשים, על כספים, על מה מגיע לכל אחד. אנחנו לא שם, אנחנו מעל זה. תחשוב, שנינו עברנו נישואים, גירושים, שלוש לידות ואנחנו עדיין חזקים ביחד, ת'מבין?".

עדיין חזקים ביחד. אינפקטד מאשרום (צילום: אסף פוליברס)
עדיין חזקים ביחד. אינפקטד מאשרום (צילום: אסף פוליברס)

אז בניינטיז, בקריות, מה היה הכי רחוק שחשבתם שתגיעו?

דובדבני: "אתה לא יכול להאמין שיקרה לך כזה דבר. הקריות זה מקום מאוד קטן. כשהתחלנו לעשות מוזיקה היו רק איזה 15 איש שהיו עוקבים אחרינו וגם הם היו חברים שלנו. כשחתמנו בחברת תקליטים לאלבום ראשון חשבנו שזהו, זה הטופ. אבל דברים מתגלגלים. וזה לא שקרה לנו מה שקורה לכוכבי פופ, שמתפרסמים בן יום. זה נבנה ונבנה ונבנה, וכשזה בא, זה בא בסבבה".

אייזן: "כשהתחלנו הייתי בן 16, דובדבני היה בן 21. התרגשתי ממוזיקה אלקטרונית כמו ממשחק פלייסטיישן, הכי טוב שקיבלתי בחיים. בחלומות הכי רחוקים חשבתי שאולי יום אחד אקליט איזה דיסק. כל הזמן הייתי יכול לחשוב 'זה לא יחזיק עוד הרבה שנים', אבל בינתיים אנחנו כבר יותר מ־20 שנה בעסק. המזל הוא שבראש אני עדיין מרגיש כמו ילד".

עשיתם עכשיו אלבום בסאונד של פעם, כשאתם יושבים בארצות הברית – ופסיי־טראנס זאת לא בדיוק סצנה חזקה שם. התגעגעתם?

דובדבני: "כן. הדבר הראשון היה נוסטלגיה וגעגוע. הדבר השני היה שזה היה תזמון נכון מבחינתנו. תמיד אחרי אלבום צ'ילאאוט יגיע משהו יותר אגרסיבי. חוץ מזה, יש עכשיו התעוררות מסיבית של פסיי־טראנס בארצות הברית. הפסטיבלים הכי גדולים מארחים אמני טראנס ישראלים. זה משהו שאף פעם לא היה שם. אני לא יודע כמה זמן זה יחזיק כי המטרייה של הטרנדים משתנה כל שנתיים, אבל זה הרגע של הפסיי־טראנס. אבל האמת היא שפשוט רצינו לעשות את זה. עשינו כמה מסיבות בישראל וניגנו בהן חומרים ישנים, וראינו אנשים כל כך מתפוצצים על זה, אבל מבפנים, ארז ואני לא עפים על הסאונד. אתה רואה בן אדם עף על הטראק אבל אתה מתבאס לנגן אותו כי יצרת אותו לפני 19 שנה, כשלא היה כלום מבחינת ידע וטכנולוגיה. אז אמרנו 'בוא נעשה אלבום כזה אבל עם הידע שצברנו מאז'".

אייזן: "אנחנו מנסים כל הזמן לעשות דברים חדשים אבל פתאום אמרנו, בוא נעשה פסיי־טראנס טוב, הרבה זמן לא עשינו כזה. יש לנו מעריצים שאומרים, 'אתם חרא, אתם לא עושים מוזיקה כמו של פעם'. ואתה אומר לעצמך, 'וואלה, אולי הם צודקים? מתאים עכשיו איזה משהו אולדסקול'".

בשנים האחרונות דובדבני ואייזן פנו גם להוצאה לשוק של פלאג־אינים ואפקטים קוליים ליצירה של מוזיקה אלקטרונית, לא מפתיע בהתחשב בעובדה שהם התחילו את הפעילות שלהם הרבה לפני שהיו גרסאות ראשונות של תוכנות כגון קיובייס או אייבלטון. ההמצאה האחרונה שלהם נקראת "המניפולטור". "אתה מקליט זמזום לתוך המכשיר, ממש כמו לטלפון, ואז הוא מתרגם לך את זה לכלים", מסביר דובדבני. "זה אדיר לאנשים שיש להם מוזיקה בראש והם לא יודעים או לא יכולים להוציא את זה החוצה. וזה מובן לי, כי לא כולם נשלחו בבעיטה ללמוד פסנתר (דובדבני ואייזן דווקא כן. שניהם התחילו את דרכם כמוזיקאים קלאסיים – א"ס), וגם לא כל מי שמנגן בפסנתר יודע לכתוב שיר, אבל לכל בן אדם יש תמיד בראש כמה מנגינות".

אינפקטד מאשרום יופיעו עם בלקן ביטבוקס בלייב פארק ראשון לציון, חמישי (6.4) 21:00, 189-249 ש"ח