מלכת הסול האגדית אריתה פרנקלין מתה בגיל 76

השבוע אושפזה אריתה פרנקלין במצב קשה מאוד ולאחר מכן הועברה לנוח בביתה, שם מתה מוקפת בבני משפחה. בשנים האחרונות סבלה הזמרת הענקית מבעיות בריאות שאילצו אותה לבטל הופעות רבות

אריתה פרנקלין בניו יורק, נובמבר 2017 (צילום: דימיטריוס קמבוריס/ Getty Images)
אריתה פרנקלין בניו יורק, נובמבר 2017 (צילום: דימיטריוס קמבוריס/ Getty Images)
16 באוגוסט 2018

אריתה פרנקלין, אחת מזמרות הגוספל והסול החשובות ביותר בהיסטוריה של המוזיקה המודרנית, מתה היום (חמישי) עקב בעיות בריאות שהידרדרו. השבוע אושפזה פרנקלין בת ה-76 במצב אנוש בבית החולים, ולאחר מכן הועברה לנוח בביתה בדטרויט – שם מתה כמה ימים מאוחר יותר, מוקפת במשפחתה.

פרנקלין סובלת בשנים האחרונות מבעיות בריאות שאילצו אותה לבטל הופעות רבות בהוראת רופאיה. בשנת 2010 דווח כי פרנקלין סובלת מסרטן הלבלב ועוברת טיפולים, אך היא הכחישה את הדברים. הופעתה האחרונה של פרנקלין התקיימה ביוני 2017 בפסטיבל מוזיקה בדטרויט, כאשר בסופה ביקשה מהקהל להתפלל עבורה. ההופעה התקיימה כחלק מהטור שהוכרז כאחרון לפני פרישתה הרשמית.

אריתה לואיז פרנקלין נולדה בשנת 1942 בממפיס, טנסי לברברה, זמרת גוספל ופסנתרנית, וקלרנס, כומר ופעיל זכויות אזרח. מאוחר יותר עברה המשפחה להתגורר בדטרויט, שם העבירה אריתה את מרבית חייה. אמה מתה לפני יום הולדתה העשירי. בנעוריה שרה פרנקלין יחד עם אחיותיה בכנסייה בה פעל אביה, שם גם הקליטה את אלבום הגוספל הראשון שלה, “Songs of Faith”, שיצא כשהייתה רק בת 14.

לאחר שמלאו לה 18 סיפרה פרנקלין לאביה, שניהל את הקריירה המוזיקלית שלה, כי היא שואפת ללכת בעקבות סם קוק ולהקליט מוזיקת פופ. אלבומה השני, שיצא בחברת התקליטים קולומביה, מימש את שאיפותיה ונקרא “Aretha: With The Ray Bryant Combo”.

אריתה פרנקלין בפסטיבל טרייבקה בניו יורק, אפריל 2017 (צילום: Getty Images)
אריתה פרנקלין בפסטיבל טרייבקה בניו יורק, אפריל 2017 (צילום: Getty Images)

בתקופה שבה הייתה חתומה בחברת קולומביה הוציאה פרנקלין שמונה אלבומים נוספים, אך האלבום הראשון שהביא להצלחתה המסחרית, “I Never Loved a Man the Way I Love You”, יצא בחברת התקליטים אטלנטיק. הוא כלל בין היתר את השירים “Respect” ו” Soul Serenade”.

בשנת 1968 הוציאה פרנקלין את אלבומיה הנמכרים ביותר, עליהם עבדה עם המפיק ג'רי וקסלר – "Lady Soul" ו”Aretha Now”, שכללו כמה מהסינגלים הפופולריים ביותר שלה, בהם “Think” ,“Chain of Fools” ,“Ain’t No Way” ו”I Say a Little Prayer”. באותה שנה הרוויחה פרנקלין את שני פסלי הגראמי הראשונים שלה. מרטין לותר קינג אף העניק לה פרס מטעם ארגון SCLC (התאחדות ההנהגה הדרומית-נוצרית) חודשיים לפני מותו.

שנות ה-70 היו גם כן שנים פורות עבור פרנקלין, שהוציאה אלבומים שזכו לשבחים ומכרו מיליוני עותקים – בהם "Young, Gifted and Black", “Let Me in Your Life” ו“Sparkle”. בשנה האחרונה של אותו עשור עזבה פרנקלין את חברת אטלנטיק לטובת חברת התקליטים אריסטה, ואף הופיעה בתפקיד אורח בסרט "האחים בלוז". בשנים אלה חלה ירידה חדה בפופולריות שלה.

בגראמי 1998 החליפה פרנקלין בהתראה קצרה את לוצ'אנו פבארוטי בשירת האריה "נסון דורמה" (Nessun Dorma) מתוך "טורנדוט" של פוצ'יני. בשנת 2006 שרה עם ארון נויל וד"ר ג'ון את ההמנון הלאומי במשחק אליפות בניו אורלינס, כשהיא מלווה מקהלה בת 150 זמרים. בשנת 2009 שרה בטקס ההשבעה של הנשיא ברק אובמה.

אלבומה האחרון וה-42, “A Brand New Me”, יצא בשנת 2017 וכלל הקלטות ישנות של שיריה ועיבודים חדשים. לאורך הקריירה שלה היא זכתה ב–18 פרסי גראמי והייתה הזמרת הראשונה שנכנסה להיכל התהילה של הרוק בארצות הברית.

פרנקלין היא אם לארבעה בנים. היא נכנסה לראשונה להריון בגיל 12 וילדה את בנה הראשון, קלרנס, ב-1954. אביו של הילד היה דונלד בורק, נער שהכירה מבית הספר. בינואר 1957 ילדה את בנה השני אדוארד, שאביו הוא אדוארד ג'ורדן. סבתה של פרנקלין ואחותה גידלו את שני בניה בזמן שזו התרכזה בקריירה המוזיקלית. הילד השלישי של פרנקלין, טד וייט הבן, נולד בפברואר 1964 ומוכר כטדי ריצ'רדס, שניגן עם אמו בהופעות שונות. בנה הצעיר, קקאלף קנינגהאם נולד בבמרץ 1970 והוא בנו של מנהל הטור, קן קנינגהאם.