נטע, מאחוריך: ההימורים הכי חזקים באירוויזיון 2018

למרות שישראל נמצאת במקום הראשון באתרי ההימורים, לא בטוח שנטע ברזילי תזכה. מעבר ללרלרת הפוליטית הרגילה, עוד לא שמענו את הביצוע בלייב - והגיע הזמן להכיר את המתחרות

נטע ברזילי (מתוך הקליפ של "Toy")
נטע ברזילי (מתוך הקליפ של "Toy")
22 במרץ 2018

אחרי שנים של תקוות מנופצות, לישראל יש סוף סוף שיר שהוא פייבוריט חזק לזכייה באירוויזיון – לפחות על פי אתרי ההימורים, שכבר כמה שבועות שמים את כל הכסף שלהם על ישראל. אבל האם השיר של נטע ברזילי הוא באמת מועמד בטוח לזכייה? ממש לא. מעבר לפוליטיקה והאנטישמיות ושאר הלרלורים הקבועים סביב האירוויזיון, לברזילי אורבים מאחורי הפינה שירים לא רעים בכלל, או לפחות רעים לתפארת, כמו שצופי התחרות אוהבים. הדרך לזכייה בתחרות בליסבון עוד ארוכה, בעיקר בהתחשב בכך שאת חלק מהשירים (כולל ""Toy) אפילו עוד לא שמענו בביצוע חי. אבל בינתיים, אלו הם עשרת השירים שמזנבים בנטע על פי טבלאות ההימורים, מהחזק לחלש, ועוד שניים שהטבלאות לא סופרות – אבל אנחנו כן.

נטע ברזילי בקליפ של "Toy"
נטע ברזילי בקליפ של "Toy"

עוד כתבות מעניינות:
האירוויזיון מגיע לתל אביב: 30 מתמודדים ירימו את כיכר רבין
אתרי ההימורים עדיין שמים את הכסף על נטע ברזילי
12 הרגעים הגדולים בתולדות האירוויזיון

אסטוניה

הזכייה של פורטוגל בשנה שעברה עם בלדה אולד-פאשן גרמה השנה ללא מעט מדינות לחשב מסלול מחדש. האסטונים הלכו עם זה עד הסוף כשבחרו להחיות את ז'אנר הקיטש האופראי, עם השיר "La Forza" של זמרת הסופרן אלינה נצ'ייבה, שיושר בשפה האיטלקית. המילים הסתמיות ("כוחו של הגורל מעיף אותי לשעה של אושר") והעוצמה המוזיקלית הקיטשית שמייצרת נצ'ייבה אולי מזכיר את אמה שפלן בימיה הגדולים כאן בסוף הניינטיז, אבל בטבלאות ההימורים בינתיים קונים את הגימיק.

צ'כיה

צ'כיה, לא מאריות האירוויזיון, התקנאה במקום השלישי המפתיע של מולדובה בשנה שעברה והחליטה לכוון בדיוק לשם עם שיר מסוג "פופ עדכני" שכולל קטע כלי נשיפה מדבק ומעצבן כאחד, ממש כמו השיר שהביא למולדבים את ההישג אשתקד. על ביצוע השיר הכביכול-טימברלייקי הזה ("אוהב שאת משקרת לי, זה מדליק לי את הגמל") הופקד מיקולש יוזף, זמר מסוג "חתיך" שצפוי להגיע בקלות לגמר, אבל יתקשה לכבוש את הפסגה בבנאליותו.

בלגיה

הבלגים ממשיכים בניסיונותיהם האמיצים לשלוח שירים שהם פופיים ועם זאת לא מביכים מבחינה מוזיקלית. השנה הופקדה המשימה בידי "סנק" (לאורה גרוסנקן) עם השיר "A Matter of Time", כלומר "עניין של זמן" בעברית, שיר מיד-טמפו קצת אפלולי עם נגיעות של אלקטרוניקה וכלי מיתר, שיחד עם השירה המלחיצה של סנק נותנים לו איזו דרמה לא ברורה. האם זה יעבוד לבלגים? טרם שמענו ביצוע לייב לשיר הזה ולכן נאלץ להמתין בסבלנות, זהו רק עניין של זמן (ראיתם מה עשינו שם?).

בולגריה

אחרי שהגיעו לפני שנתיים למקום הרביעי ובשנה שעברה למקום השני, בבולגריה החליטו להתאבד על הניצחון השנה. את השיר כתבו גם הפעם הרכב מפיקי העל "Symphonics" שהיו מעורבים בכתיבת לא פחות משלושה שירים למדינות אחרות בתחרות בשנה שעברה. לביצוע הורכבה סופרגרופ היסטרית בשם Equinox, שכוללת שלושה זמרים בולגרים בולטים ושני אמריקאים. והשיר עצמו? נו, מעונת גלקטיקוס כזאת היה אולי אפשר לצפות ליותר. הוא אמנם מופק היטב ודרמטי, אבל לא כובש לבבות בשמיעה ראשונה. ועדיין, אל תתפלאו אם תמצאו את עצמכם מזמזמים I love beyond the bo-ooo-ooo-ooo-nes בהאזנה השנייה.

אוסטרליה

מאז הפציעו בשמי אירופה ב-2015 הוכיחו האוסטרלים שהם לא פראיירים בתחום הפופ האירוויזיוני, עם שלושה שירים שהגיעו לטופ 10. נראה שלא מעט מההתברגות שלהם בראש טבלת ההימורים נובעים מהמסורת הזאת, ולא בזכות השיר הסתמי למדי של ג'סיקה מאובוי, "We Got Love". הזמרת אמנם מוכשרת וטובת מראה, אבל השיר סתמי למדי. בזכות השיבוץ לחצי הגמר השני הנחשב לחלש יותר (כל המדינות שהוזכרו עד כה, כמו גם ישראל, יתחרו בחצי הראשון) אוסטרליה תגיע בוודאות כמעט לגמר, אבל לא בטוח שמה שעבד בשנים שעברו יעבוד הפעם.

שוודיה

ואם כבר מסורת, גם שוודיה היא מניה בטוחה להעפלה לגמר, אף היא מחצי הגמר השני החלוש. השוודים בחרו במסגרת המלודיפסטיבלן הראוותני את בנג'מין אינגרוסו עם ממתק פופ שוודי גנרי בעל השם הלא ממש ניתן לתרגום "Dance You off" (לרקוד לך את הצורה?). אינגרוסו הביבריאני מספק את הסחורה עם להיט שעשוי אולי לככב על הרחבות בלטביה בקיץ, אבל לא בהכרח יחזיר האירוויזיון לשוודיה בפעם השביעית.

נורווגיה

ממש כמו אהוד אולמרט בישראל, גם בנורווגיה חוזר למרכז הבמה מנצח מאוס מהעשור הקודם – הלא הוא אלכסנדר ריבאק, האיש והפלייבק-של-כינור. מי שכבש בסערה את האירוויזיון ב-2009 עם השיר "Fairytail" באחד הנצחונות הגדולים אי פעם, חוזר השנה עם הגרסה הנורווגית ל"איך שיר נולד" – "That's How You Write a Song". ריבאק, עם הכינור וגם עם אייר-גיטרה מביכה, נראה בדיוק אותו דבר בחלוף תשע שנים אבל לא מצליח לשחזר את ההתלהבות של אז. השיר קצת דבילי, הזמר קצת מציק, והאירוויזיון לא ידוע כמי שנוטה חסד למבצעים חוזרים – אז לגמר הוא יגיע, אבל לא עליו היינו שמים את הכסף שלנו.

הולנד

כל אירוויזיון צריך שיר מסוג "רוק מחוספס", והולנד סיפקה כמה כאלו בשנים האחרונות. השנה זהו הזמר ווילון עם השיר "Outlaw in 'Em". קצת גאנז אנד רוזס, קצת קאנטרי-רוק ומעל מנה של שמאלץ ("בכל אחד יש פורע חוק קטן") – השיר הזה מספק משהו קצת אחר למי שפחות מתחבר לצליל היורופופ העדכני של יתר השירים, אבל לא סביר שדווקא הוא יעניק להולנד זכייה ראשונה אחרי 43 שנה.

צרפת

השיר הזה הוא כנראה המרגש ביותר בתחרות, והפעם בלי ציניות. הוא עוסק בסיפורה האמיתי של תינוקת שנולדה בלב ים למהגרת אפריקאית, שהעניקה לה את השם "Mercy" ("רחמים", או "חמלה"). הצרפתים, שמעפילים אוטומטית לגמר, מרשים לעצמם לוותר קצת על הפופיות הנדרשת לטובת מסר פוליטי יפה. השיר עצמו מבוצע באלגנטיות רבה, אבל מושר, מה לעשות, בצרפתית, ולכן לא ברור עד כמה יכה גלים אצל מי שישמע אותו בפעם הראשונה בתחרות.

יוון

אחרי ארבע שנים שחונות, ביוון החליטו ללמוד מהפורטוגלים ולחזור למקורות עם שיר ביוונית – לראשונה מאז 2010. השיר ""Oneiro mou ("החלום שלי") של הזמרת יאנה תרצי אמנם נבחר כמעט בטעות בפיאסקו יווני רשות-השידור-סטייל, אבל עושה את העבודה עם נגיעות אתניות נכונות ומלודיה דרמטית ומכשפת. את המקום הראשון הוא כנראה לא יצליח לקטוף, אבל השנה לא נראה שהיוונים ישתרכו מאחור.

ועוד שני שירים שהיינו שמים עליהם עין

אוסטריה

האוסטרים בוחרים בשנים האחרונות שירים לא רעים, אבל כאלה שלא מצליחים להתבלט (חוץ מקונצ'יטה המזוקנת שקטפה את המקום הראשון ב-2014). גם השנה הם בחרו בשיר שלא לוקח הרבה סיכונים – זמר חתיך במיוחד בשם סזאר סמפסון בעל קול בריטון עמוק ומרשים, עם שיר דרמטי בעל סאונד עדכני. בטבלאות ההימורים הוא מופיע כרגע רק במקום ה-15, אבל לא נופתע עם הופעה טובה בחצי הגמר תקפיץ אותו גבוה יותר.

פינלנד

את פינלנד מייצגת שרה אאלטו, דמות מוכרת בקרב חובבי האירוויזיון וסלבית רצינית בפינלנד ובבריטניה. היא התמודדה מספר פעמים על מקום באירוויזיון והשתתפה באקס-פקטור הבריטי (מקום שני ב-2016) ובדה ווייס הפיני (מקום שני ב-2012). אחרי הבאזז הגדול שנוצר אחרי שנבחרה לייצג את פינלנד, נרשמה אכזבה קלה כשהיא אשכרה הופיעה בלייב עם השיר "Monsters", אבל מדובר בזמרת מקצוענית שקרוב לוודאי תספק הופעה מחשמלת על הבמה בליסבון, ולכן לא היינו מוותרים עליה בקלות.