מה שהילדים אוהבים: קידס פליי רוצים לשרוף את הבמה

אחרי שלהקתו אומללה התפרקה, אוראל תמוז מצא את עצמו עם חור בלב. הזוגיות עם מיקה שדה הובילה אותו לאחיה, אורי שדה ויחד הם הקימו את קידס פליי. עכשיו הם מוציאים אלבום בכורה ורוצים לחשמל אתכם

קידס פליי. צילום: מיכאל מושונוב
קידס פליי. צילום: מיכאל מושונוב
19 בנובמבר 2014

אחת החוויות הנהדרות בפסטיבלי מוזיקה היא ההזדמנות להיקלע להופעה מוצלחת שלא תכננת מראש לראות. כזאת הייתה ההופעה של להקת קידס פליי באינדינגב האחרון, שמתברר בדיעבד כי הייתה רק הפעם השלישית שבה חבריה עלו על במה והופיעו מול קהל. בזמן אמת, היה קשה להאמין לכך. הלהקה נראתה מהוקצעת מאוד, הנגנים מדויקים והסולן אורי שדה התגלה כלא פחות מחיית במה, זמר שלא פוגשים כאן בכל יום.

מלבד שדה חברים בלהקה הגיטריסט־מפיק אוראל תמוז, ניר יצקן (קלידים) ועמרי בלאו (תופים), שלושתם יוצאי להקת אומללה, וגם אדם וינגרוד (גיטרה) וטל יוגב (בס ואלקטרוניקה). "אורי הוא אחיה של בת הזוג שלי, הזמרת מיקה שדה", מסביר תמוז. "התחלתי להגיע לאירועים משפחתיים, ושם התוודעתי למוזיקליות של כל המשפחה", הוא מוסיף ומתכוון בכך גם לאביהם של אורי ומיקה, זמר האופרה המוערך גבי שדה.

מלבד ארוחות שישי, גם הקשר המוזיקלי בין השניים נוצר עוד לפני קידס פליי, כשתמוז הזמין את שדה לחמם את אומללה. "זאת הייתה הצלחה אדירה. הוא מעבר לווקאליסט, יש בו אנרגיה פנימית שאי אפשר לעמוד בפניה". אך לימים, כשהתפרקה אומללה, תמוז נותר עם חלל גדול שהרגיש צורך למלא במוזיקה חדשה. הוא חי אז בברלין והחל ליצור ולהקליט בה חומרים שאת העבודה עליהם המשיך בתל אביב. הוא חיפש זמרים לשתף עמם פעולה, ניסה וניסה, עד שמצא מתחת לאף את מה שחיפש.

אך זמן קצר אחרי שהחלו לעבוד יחד, שדה עבר ללונדון לטובת לימודי מוזיקה ועבודה על פרויקט סולו. השניים המשיכו לשלוח זה לזה סקיצות מרחוק, ובכל ביקור של שדה בארץ נפגשו לנגן יחד, עד שלבסוף הלהקה התגבשה.

את ההופעה המהודקת של הלהקה באינדינגב תמוז מייחס לעובדה שכל חברי הלהקה הם נגנים מקצועיים בעלי השכלה מוזיקלית, אך מייד מסייג ומוסיף כי אין הכרח בהשכלה בשביל להיות מוזיקאי טוב. עם זאת, הרקע המוזיקלי בהחלט מסביר את היכולות ואת הדיוק שלהם, מה גם שהרוק של קידס פליי רחוק מלהיות פשוט. הוא כולל מעברי מקצב חדים ופניות מוזיקליות בלתי צפויות, ובו בזמן מצליח להישאר קומוניקטיבי לא רק לאוזניים של מוזיקאים. אבל את הנוכחות הבימתית של שדה אי אפשר ללמוד באקדמיה. מצפייה בו רוקד וזז התחוור לי שיש מעט מאוד סולנים במוזיקה העצמאית בארץ שמשמשים אך ורק כסולנים בלי להחזיק גם כלי נגינה.

"למוזיקה יש אנרגיות מטורפות", אומר שדה, "מה גם שבתור סולן אני מרגיש שיש לי מחויבות לסחוף ולשלוח אנרגיה. פשוט להפוך את זה לשואו חשמל".

תמוז: "כשהצעתי לאורי לנגן נוסף לשירה, הוא אמר לי 'אל תעז לשים עליי גיטרה, אני חייב להשתגע".

המנעד הרחב והיכולת להגיע לצלילים גבוהים מזמינים השוואה בין השירה של שדה לזו של הזמרים שגדל עליהם. בהאזנה נוספת מתגלה שהוא כיפי וחי מדי בשביל לשיר כמו תום יורק, חסר את הפתוס המוגזם של מאט בליימי (מיוז) והוא לא שבור נפש כמו ג'ף באקלי. לגבי הנפש השבורה הוא אומר "בטח שלא בקידס פליי", ומוסיף פה אחד עם תמוז שזה הרכב שרחוק מלהיות מדכא.

קידס פליי אמנם לוקחים את המוזיקה שלהם ברצינות גדולה, אבל אי אפשר להגיד שחסר להם חוש הומור. לקראת הראיון צפיתי בתוכנית טלוויזיה שהתארחו בה וביססתי עליה כמה שאלות. כשהתייחסתי לאותו ראיון גיליתי שכל מה שנאמר שם היה מומצא לחלוטין. "לא, אין לנו שום קשר לפסטיגל ואף אחד מאיתנו לא באמת היה חבר בלהקת קאברים ליצירות של ג'ון קולטריין ומיילס דיוויס בשם אסטרונאטים של ג'אז", הם מתוודים. תמוז: "לא רצינו לקחת את עצמנו יותר מדי ברצינות, אז ענינו לתחקיר שלהם עם תשובות פיקטיביות. המצאנו הכל. אורי אפילו המציא סיפור בלי לגלות לנו, ואז כשהמראיין שאל פתאום את אדם על הטיול שלו בהודו בגיל 17 בעקבות הביטלס – הוא היה חייב להמציא משהו על המקום". "דווקא זרמנו יופי", שדה מוסיף בחיוך ממזרי ותמוז מסכם: "כל עוד האמנות מדברת בעד עצמה ברצינות, אתה יכול לדבר שטויות".

קידס פליי הפכו חלק מקולקטיב האמנים "יפו קריאטיב", בעקבות היכרות של תמוז עם המייסד של הקולקטיב, אמנון רון. "יפו קריאטיב התחיל ממלון בוטיק שמיועד אך ורק לאמנים שמגיעים לארץ; משם זה התפתח לבית הפקות לשיתופי פעולה בינלאומיים ולאט לאט נוצרה קהילה של אמנים בבית הענק הזה ביפו. היום האמנים של הקולקטיב עוסקים גם במיתוג, ובין היתר עבדנו על המיתוג של סאן טיילור, של האיינג'לסי, של לירון עמרם ואחרים. עם קידס פליי אנחנו הולכים על כל הקופה".

וב"על כל הקופה" הם מתכוונים לכך שאלבום הבכורה שלהם הוא למעשה פרויקט אודיו־ויזואלי, מה שלמעשה הופך אותם לביונסה של האינדי הישראלי. כל שיר באלבום מלווה בקליפ מופשט, פרי עבודתו של רון, המציג נוזלים צבעוניים נשפכים לתוך כוסות, מצולמים דרך עדשת הייפר־זום שיוצרת אפקט טריפי במיוחד. הפן הוויזואלי יהיה חלק משמעותי גם בהופעת ההשקה. תמוז מבטיח שיהיה וי.ג'יי, גלאי תנועה והכל. "רון הולך לתקלט שם על אקווריום".

השקת האלבום "Kids Fly", פסאז, שבת (29.11) 21:30