שני קברניטים: ההיפ הופ הפריקי של תמיר מוסקט ורן שם טוב. ריאיון

20 שנים אחרי שתמיר מוסקט עזב את איזבו, להקתו של רן שם טוב, השניים משתפים פעולה שוב בשיר וקליפ חדש. מה השתנה מאז? הכל (הגיל, הקריירה, נקודת המבט) וכלום (הקלילות, הסאונד, האובססיות המוזיקליות)

חברים בכל מחיר. תמיר מוסקט ורן שם טוב. צילום: יולי גורודינסקי
חברים בכל מחיר. תמיר מוסקט ורן שם טוב. צילום: יולי גורודינסקי
1 בדצמבר 2016

כשרן שם טוב צופה בתיעוד ההופעה של הלהקה הוותיקה שלו, איזבו, ממועדון רוקסן ב־1993, הוא נדהם מיכולות התיפוף של חבר הלהקה דאז תמיר מוסקט, שעוד היה טינאייג'ר. תוך שהוא עובר לבקר באופן חסר רחמים את נגינת הגיטרה שלו עצמו מאותה הופעה, מוסקט מציין לעצמו, במין ביטול, שהוא כבר שנים לא מתופף בסגנון הזה. עברו 23 שנים, וכעת מוסקט ושם טוב יושבים שוב יחד באולפן הקלטות בריאיון לרגל השקת השיר והקליפ "Perfect Is Dead", שיוצא כעת בלייבל החדש של מוסקט, Ape Records. זהו שיתוף הפעולה היצירתי הראשון של השניים מאז עזב מוסקט את איזבו לפני כ־20 שנה.

"זה לא שלא שיתפנו פעולה מאז, אם כי בעיקר באכילת חומוס", מציין שם טוב, נינוח על ספה באולפן של מוסקט. "טסנו אז לאמריקה ושרפנו את כל הכסף על הקלטות עד שנהיינו מרוששים כמו כלבים", נזכר מוסקט בפרידה הלא ממש דרמטית שלו מאיזבו. "זה היה קשה. באיזשהו שלב כולם נסעו לחופש בארץ והבינו שנמאס להם להתכלב באמריקה, אבל אני נשארתי. ניו יורק נתנה לי איזה חיבוק".

שם טוב: "ברור, ניגנת בלהקות פאנק מגניבות. השתלבת. תמיר, בזכות האישיות שלו, הצליח להתברג ולנגן שם בזמן ששירי (שירי הדר, חברת איזבו וזוגתו של שם טוב – אז"א) ואני עדיין עבדנו בשוק הפשפשים. בשלב מסוים אפילו היה לנו קו חלוקה של ג'חנונים שהייתי מכין, משהו אורגינל עם דבש".

עבדתם בשוק פשפשים בניו יורק? מה מכרתם?
מוסקט: "עוד בימים בפתח תקווה היינו מרעילים את עצמנו במחשבות של – במה מותר לעבוד ברמה האמנותית ובמה לא. אז העדפנו למכור בגדים בשוק הפשפשים מאשר ללכת לנגן בחתונות של דוסים".

סליחה על הקלישאה, אבל זה מרגיש לכם עכשיו כמו סגירת מעגל?
"עובדתית זה מה שזה, אבל זה לא היה המניע לעבוד עכשיו יחד שוב. כש־Ape Records עוד הייתה רק בשלב הרעיוני בכלל לא חשבתי על רן, אלא יותר על החבר'ה שהיו סביבי (שמוסקט הפיק עוד קודם – אז"א): גלעד כהנא, תומר יוסף, מרינה מקסימיליאן, A-WA. אבל ברגע שנכנס כסף מהמשקיע, ברגע שהיה אור ירוק לעבור מרעיון לביצוע, באופן אינסטינקטיבי רן היה הראשון שהתקשרתי אליו. רן, סיפרתי לך את זה?".

שם טוב (מחייך): "קראתי בעיתון".

מוסקט מציין שלא חשב שיהיה קל לעבוד אחרי כל כך הרבה שנים עם שם טוב, שכן כיום שניהם מפיקים, הקברניטים הראשיים על אותה הספינה – לעומת ימי איזבו שבהם שם טוב חד משמעית תפס את הפיקוד. "כשנכנסתי לאולפן אמרתי לעצמי שאני לא נוגע ב'כפתורים'. אני יושב על הספה ויהיה לי כיף. הרי אני יודע מה תמיר עושה, אני סומך עליו", אומר שם טוב. אבל מוסקט כן חשש בהתחלה. "דווקא כשיש שני שפים בקדרה, אז מתוך כבוד ומתוך אי נעימות אתה מוצא את עצמך אומר 'אתה תעשה' והוא אומר 'לא, אתה תעשה', ובסוף נופלים עם איזה אפור באמצע", הוא אומר, "דווקא מזה חששנו. אבל רן החליט שאני על הביט ועל 'הכפתורים'. מה גם שזה שהחלטנו לעבוד פה, באולפן שלי, היה סוג של הצהרות כוונות".

מוסקט אמר בריאיון ל"הארץ" שרן הוא אחד המנטורים שלו. ומה יש למנטור לומר על התלמיד, שמאז הפך בעצמו למפיק אולי הכי חשוב בישראל היום? "הרבה מעבר ליכולות המוכחות שלו בהפקה", אומר שם טוב, "אני גאה בו בדבר שאין להרבה מוזיקאים אחרים – היכולת של תמיר להרים את הדברים ולדחוף אותם. הפקתי הרבה אנשים שפוחדים ממה שיקרה אחרי שהמוזיקה כבר מוקלטת, אבל לא תמיר. הוא כזה ספורטיבי, אני לא יודע איך הוא עושה את זה. את זה בטח שלא אני לימדתי אותו".

בכורה לקליפ החדש של Renno (רן שם טוב) בהפקת תמיר מוסקט

קריאייטיב: תמיר מוסקט ותום דרום, בימוי הפקה ועריכה: BONAMAZE (גלעד אבנת וסתיו נחום)

בשיר החדש "Perfect Is Dead" – סלט הסגנונות שמאפיין את שם טוב ומוסקט עוד מתחילת דרכם עדיין שם. שם טוב מנגן על מעין מוטציה של ויולה שהוא בנה בעצמו לשימוש כאילו הייתה גיטרה חשמלית ושר מין ראפ פריקי בזמן שמוסקט מופקד על הביט, כמובן.

"כשדיברנו על לעשות שיר ביחד נכנסנו לאולפן בלי כלום – קנבס ריק. רן לא רגיל לעבוד ככה", נזכר מוסקט. "ברור! בחיים לא עשיתי את זה", מאשר שם טוב, "אני טיפוס שכשהוא כותב שיר יש לו כבר את העיבוד בראש. אבל כשתמיר פנה אליי זה היה בתקופה שבה הקלטתי באייפון כל מיני סקיצות של שירים שקרובים להיפ הופ וזה בדיוק הסתדר לנו ללכת לכיוון הזה".

יש וייב קשוח, כמעט אלים בשיר, ובקליפ היפהפה אתם מנפצים דברים.

"מנפצים את הרעיון, את האידיאל של שלמות. סביב זה סובב כל השיר והקליפ. זה מסר שצריך לעבור לכל אמן. אסור ששום דבר יהיה מושלם".

מבחינת המילים של השיר, מציין מוסקט, שהן נשמעות כמו "רן שם טוב על אסיד".

אז זה הולך להיות שיתוף פעולה חד פעמי?

שם טוב: "אין סיבה, אנחנו נזרום. הכל פתוח".

ואתם הולכים להוציא גם גרסאות מאחורי הקלעים וגרסת לייב לשיר, נכון?

מוסקט: "מה, ראיתם אותן?".

טרם.

"חבל לך על הזמן".