101 המשפיעים: תקשורת ופרסום

אלו שהקימו לתחייה את מותג "מכבי", זה שהעיתון שלו תחת מתקפה והזוג הכי חזק בעולם היח"צ. אלו האנשים המשפיעים על תל אביב בתחום התקשורת והפרסום

22 בספטמבר 2014

עינת פישביין

מייסדת וכותבת “המקום הכי חם בגיהינום" (45)

כבר 20 שנה שעינת פישביין חיה ונושמת את החברה והרווחה בישראל. היא ראתה מקרוב את ההידרדרות בסיקור העיתונאי של התחום, את הידלדלות המשאבים ואת השטחיות שבה מטופלים נושאים שמשפיעים על חייהם של מאות אלפי ישראלים. לפני שנה השיקה עם אירית דולב את “המקום הכי חם בגיהינום", מגזין מקוון שעוסק בעיקר בנושאים חברתיים ומעניק לכותביו חופש עיתונאי מוחלט. “במגזין הזה אני מבקשת לעשות עיתונות שדבקה בעקרונות של דמוקרטיה, שוויון וצדק חברתי", כתבה אז פישביין בהצהרת הכוונות. “עיתונות שלא מפחדת לקחת צד. ששומרת על פרופורציות, שאינה מתלהמת, שנצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים, סקרנית וחוקרת, אך לא כזו השקועה עד צוואר בביצת הניטרליות הדביקה והמזויפת".

בשנה שחלפה מאז הושק נרשמו באתר מאות אלפי כניסות וטקסטים רבים בו הופכים ויראליים ומקבלים פולו־אפים בתקשורת הממוסדת. בחודש מרץ זכה המגזין בפרס DIGIT – פרס חדש לעיתונות דיגיטלית בישראל. “אני חושבת שהצלחנו למקם את עצמנו במהירות יחסית במפת התקשורת", אומרת פישביין. “אנחנו משפיעים על סדר היום החברתי. אם אנחנו מראים שנושא התאגדות עובדים הוא נושא לוהט, והוא אכן כזה, עיתונות המיינסטרים רוצה גם להביא סיפורים כאלו".

עינת פישביין

רני והילה רהב

בעלי ומנכ"ל רן רהב תקשורת ויחסי ציבור (50) ומנכ"ל משותף (49)

הזוג החזק של עולם היח"צ. הוא אשף ביצירת קשרים עסקיים, היא אמנית בלהתחבב על עיתונאי אופנה. האירועים שהם מקיימים בביתם הפכו למקום המפגש של ההון־שלטון, אוסף האמנות שלהם הוא אחד המרשימים בארץ וכתוצאה מכך הם מושכים לא מעט אש ותמרות עשן. השנה גברה הביקורת הציבורית נגד רהב וקבוצת הפייסבוק שקמה נגדו, “רני רהב? לא קונה", מונה כבר יותר מ־32 אלף איש.

רני רהב

אמיר גיא

מנכ״ל משותף באדלר חומסקי ויו״ר איגוד הפרסום (45)

גיא הוא עוף מוזר בענף הפרסום. מנומס, נעים הליכות ונחשד באלטרואיזם. מאז הצטרפותו, המשרד שהיה מזוהה בעיקר עם פוליטיקה הפך לשחקן משמעותי ומוביל בתחום הקריאייטיב ומשך אליו את הטאלנטים של הענף. כיו״ר איגוד הפרסום הוא מוביל שיתופי פעולה עם מוסדות מחו״ל, כמו גם את הבצפר, ונראה כי מטרתו היא השבת הקריאייטיב למרכז הבמה בתחום.

גיא פינס

מגיש טלוויזיה ואיש תוכן (46)

סביר להניח שלא כולם ישמחו לראות את פינס ברשימה. לא מדובר דווקא בשנאה אישית, אלא יותר בטינה כלפי מה שהבייבי פייס עם העיניים הכחולות מייצג. פינס טשטש לאורך השנים את הגבול בין בידור לטינופת, דחף את קווי המתאר של המותר והפך את החיטוט לספורט לאומי. אם אוהבים את זה או לא, בזכותו ובגללו משמעות המילה "בידור" לעולם לא תהיה מה שהייתה בעבר.

guy-pines-H

גיא אסיף ושרוליק איינהורן

בעלי בית הקונספטים אלנבי (47 ו־34)

אם זה קמפיין אדג'י, מחוכם וויראלי, כנראה שתמצאו עליו את טביעת האצבע של בית הקונספטים אלנבי שבבעלות צמד הלירדים אסיף את איינהורן. אחרי שהקימו לתחייה את המותג “מכבי", הזניקו את משקה האנרגיה XL והיו מעורבים בעשרות קמפיינים מוצלחים של פרסום, חדרו השניים בשנתיים האחרונות בהצלחה רבה לתחום הפוליטי־ציבורי. החודש הם השיקו קוקטייל איכותי שרקחו בשנה האחרונה – המוזיאון הווירטואלי של יוסף באו.

גיא אסיף
גיא אסיף
שרוליק איינהורן. צילום: Tom Tom
שרוליק איינהורן. צילום: Tom Tom

אילן שילוח

יו"ר מקאן אריקסון ישראל, Matomy Media Group ,The Time ו־First Time,י(57)

משרדו של שילוח היה מהראשונים שעסקו בהטמעת הפרסום בדיגיטל כחלק ממהלכים גדולים ולא רק כתוספת לא משמעותית. משם, הדרך לעולם ההיי־טק הייתה קצרה. חברת הפרופרמנס שלו Matomy Media Group הונפקה הקיץ בלונדון ומיד לאחר מכן הוא הקים קרן הון סיכון שתומכת רק בסטארטאפים ישראלים בשלבים ראשוניים שנפגעו מירידת מספר קרנות ההון הישראליות. אפשר להסתכל על המהלך הזה כחלק מגישתו הציונית שהביאה אותו להקמת מקאן ואלי בנגב וגרמה לעשרות פרסומאים תל אביבים לרדת למדבר ולהפריח את השממה.

אילן שילוח
אילן שילוח

אביב גלעדי

איש עסקים בתחום התוכן והבידור (59)

אביב גלעדי הוא האיש שאחראי לקידום הקריירות הטלוויזיוניות של דודו טופז ז"ל, מוני מושונוב, שלמה בראבא ושאר כוכבים גדולים. הוא הגה והפיק שלל ערוצים בנושאים שונים כמו ערוץ הילדים, ערוצי הספורט וערוץ 8 ובעל אחזקות ברשת. כיום הוא מתגורר בלונדון, מנהל את קרן בלוטווניק לקולנוע ומפיק את סרטו של מרטין סקורסזה, אבל כולנו ממשיכים לצפות לפחות בערוץ אחד או בתוכנית אחת שבבעלותו.

אביב גלעדי (משמאל)
אביב גלעדי (משמאל)

אנשי קבוצת הארץ

עמוס שוקן – מו"ל עיתון "הארץ" (69)

בעקבות מטח טילי הרעל שנורה על “הארץ" בחודשים האחרונים נאלץ שוקן לנטוש את הפוזיציה מאחורי הקלעים ולהגן על הבייבי שלו באמצעי התקשורת השונים. המסר שלו ברור: "הארץ" הוא עיתון ציוני שתומך בפתרון שתי המדינות ומתנגד למדינה דו לאומית. זוהי תקופה לא קלה לעיתון, הדמוניזציה שהוא עובר על ידי פוליטיקאים ואנשי תקשורת שונים פוגעת בהכנסותיו. ועדיין, האמוציות שהוא מצליח לעורר בקרב מתנגדיו וההישגים העיתונאיים רק מוכיחים עד כמה הוא חשוב. לא רק לשמאל, אלא לדמוקרטיה הישראלית.

עמוס שוקן
עמוס שוקן

גיא רולניק – מייסד "TheMarker"י(46)

גיא רולניק הוא כיום העיתונאי הכלכלי החשוב והמשפיע ביותר בארץ. גם ממקום מושבו בבוסטון הוא ממשיך לירות חצים אל עבר האנשים שבאמת שולטים בכסף שלנו. הכפולה השבועית שלו ב"דה מרקר" היא טקסט חובה לכל אזרח במדינת ישראל. בשבוע שעבר הפתיע רולניק בטקסט שבו הוא מבטיח לשר האוצר יאיר לפיד גיבוי מלא אם האחרון יחליט לגדל זוג ביצים ולצאת לקרב נגד המוסדות הפיננסיים. אם יום אחד יצליח הציבור הישראלי להחזיר לעצמו את השליטה על הונו זה יהיה הרבה בזכות האיש הזה.

גיא רולניק (במרכז)
גיא רולניק (במרכז)

ליסה פרץ – עורכת מוסף "גלריה" (42)

לפני קצת יותר משנה התפרסם ב"גלריה" פרויקט מיוחד בשם “100 המשפיעים על התרבות הישראלית". הסערה שקמה בעולם היח"צ, התרבות והאמנות. בעקבות הרשימה (פרץ הואשמה בהעדפת מקורבים) רק חידדה את מה שכולנו כבר יודעים: מוסף "גלריה", למרות השינויים התוכניים והגרפיים שנעשו בו בשנים האחרונות, הוא עדיין העיתון שאליו נשואות עיני עולם התרבות והאמנות המקומי.