מסעדת 416 נשרפה לפני שבוע – ויוצאת למאבק הישרדות

כאלה חמודים, לא תתרמו? 416 (צילום יח"צ)
כאלה חמודים, לא תתרמו? 416 (צילום יח"צ)

המסעדה הטבעונית המצליחה הייתה בדיוק בתהליכי צמיחה, ואז לפני שבוע שריפה שפרצה במהלך משמרת גרמה לה לנזקים חמורים. כעת השפים בן ואל רחמני יוצאים בקמפיין הדסטארט על מנת להציל את מפעל חייהם

21 ביולי 2022

מסעדנות היא עסק מסוכן, ועל כך אין ויכוח. בתקופת הקורונה נחשף הציבור לנטל המוטל על מסעדנים ולקושי הכרוך בניהול עסק קולינרי. אלא שמסעדה היא גם עסק מסוכן ברמה הפיזית: רק אמש דיווחנו על פתיחת פריז טקסס בגבעתיים, סניף למזללת המבורגרים שהסניף שלה ברמת גן נשרף וכעת נמצא בשיפוצים. גם מסעדת 416 חוותה אירוע דומה – שריפה שגרמה נזק רב, וכעת קמפיין הדסטארט עשוי לסייע לפתיחת המסעדה בלוקיישן חלופי עד לחזרתה למשכן הקבוע, ואולי אפילו – אם ילך ממשך טוב – אף להגדלתה.

>> גם פריז טקסס התמודדה עם שריפה בסניף אבל יצאה מחוזקת עם סניף חדש
>> טעים ומוסרי: 8 המנות הטבעוניות הטובות ביותר בתל אביב

416 הוקמה לפני שש שנים על ידי האחים בן ואל רחמני. מה שהחל כמקום טבעוני קטן התפתח למסעדה טבעונית ובר קוקטיילים מצליח עם קהל לקוחות נאמן. בתקופות הסגר הופעל שירות משלוחים שאיפשר לעסק לשרוד, והפתיחה המחודשת הוכיחה את עצמה כסיפור הצלחה. "הגענו למספרים חסרי תקדים מבחינתנו. שברנו את כל השיאים שלנו", מספר בן רחמני. אלא שבבוקר יום חמישי האחרון הכל השתנה, כאשר שריפה שמקורה ככל הנראה במטבח התפשטה אל חלל המסעדה. צוות מצומצם שעבד במקום באותה עת ניסה להשתלט על האירוע אך ללא הועיל. יחידת כיבוי אש הצליחה לכבות את מקור השריפה אך הלהבות כבר התפשטו אל חלל התקרה, המרושת בתשתיות. "המבנה לא נשרף עד לרמת האפר אך נגרם נזק רב בגלל החום והעשן והמים שהותזו. בכל פעם מתגלה עוד שכבת נזק שאת עלותה אנו עדיין לא יודעים לאמוד".

ללא מילים. הנזק שנגרם בשריפה ב-416 (צילום: יח"צ)
ללא מילים. הנזק שנגרם בשריפה ב-416 (צילום: יח"צ)

בעודו מעכל את נזקי השריפה, החליט רחמני להשיק קמפיין גיוס המונים שיסייע להקמת המסעדה מחדש. כרגע האחריות כולה על כתפיו שכן אל, אחיו התאום ושותפו לניהול נמצא בחו"ל. "יום לפני השריפה אל טס לפסטיבל טומורולנד, חופשה ראשונה שלו מזה ארבע שנים. ברגע שהוא נחת בבלגיה ופתח את הטלפון הוא קיבל את הבשורה הרעה. היעד שלי הוא שחודש מיום השריפה, בתחילת אוגוסט, כבר יהיה לנו מקום חלופי. בעזרת הכסף שייכנס מההדסטארט אני מקווה שכשאחי ינחת בארץ הוא כבר יוכל להגיע ישירות למסעדה החדשה. זה דבר מטורף, אבל הוא אפשרי". הסכום שנקבע לגיוס עומד על 416 אלף ש"ח (כמובן), "אך בפועל אנו זקוקים להרבה יותר. אני משער שאם נגייס את כל הסכום נקבל ליד כשליש במקרה הטוב".

מן הסתם תקבלו פיצוי מהביטוח, אז לשם מה גיוס המונים?
"הביטוח יודע לקחת כסף כל חודש אבל כשצריך לשלם שולחים חוקר ומקשים. בעלי חברת הביטוח כבר ביקר במקום, וזה לא סימן טוב. הוא כנראה לא רוצה להוציא כרגע כסף, ואם המקרה לא היה חמור הוא לא היה מגיע. זו כבר נורה אדומה. מעבר לכך, בפוליסה יש תקרה לכל סעיף, וסעיף אבדן הכנסות אינו משקף את הצמיחה שהייתה בעסק לאחרונה. רוב הסיכויים שהביטוח לא יסכים לשלם את התקרה גם במידה שנוכיח שלא הייתה רשלנות ושעשינו כל דבר אפשרי כדי למנוע את המקרה. אני מעדיף לפתוח לחצי שנה במקום אחר כדי לנהל את הדיון מולם מעמדת כוח".

תום הקמפיין נקבע כתאריך יעד לחתימת חוזה למיקום חלופי. רחמני מנהל מו"מ עם מספר נכסים במקביל כדי להבטיח את עצמו, אלא שחיפוש מקום אינו הבעיה הגדולה ביותר הניצבת בפניו. המגעים עם חברת הביטוח, בנקים וספקים נדחקים גם הם מטה לטובת שמירה על שלמות הצוות. "הם חומר הגלם האמיתי והחשוב ביותר, לא הקירות. גיוס צוות הוא נושא מורכב, במיוחד כיום אחרי הקורונה. גם אם נעבור בשלום את הביטוח ונפתח עוד שלושה חודשים או חצי שנה ולא יהיה לנו צוות – לא עשינו כלום. אני חייב להצליח לספק להם עבודה בשבועיים־שלושה הקרובים או שהם ילכו למקומות אחרים".

בתקווה שתשוב. 416 (צילום יח"צ)
בתקווה שתשוב. 416 (צילום יח"צ)

ומיקום חלופי זו האופציה היחידה?
"ניתחתי את המצב מכל הכיוונים ומרוב שהוא מורכב הוא נעשה פשוט. פופ אפ למשך חצי שנה יאפשר לנו להתניע תזרים מסומנים, להפעיל את הצוות, לתת מענה ללקוחות ולהישאר רלוונטיים, ובו זמנית לטפל בעניין הביטוח והשיפוץ בצורה שקולה ולא לחוצה. היעד הבא הוא שיפוץ המקום ברחוב הארבעה, שיש לנו אליו קשר חזק והשקענו בו מעל שלושה מיליון ש"ח. אנחנו עסק משפחתי, לא קבוצה גדולה, והמקום מאוד משמעותי עבורנו. אולי בתום ששת החודשים, בעזרת הבאזז והאטרף, נצליח לשמור את שני המקומות ולגדול. יש רק קו קטן שמפריד בין לקפל את הבסטה באופן סופי ולהמשיך הלאה בחיים ובין להתאבד על פתיחת מקום תוך שבועיים, לצמוח ולגדול. לוח הזמנים קצר וההצלחה תלויה במשתנים רבים. אנחנו סומכים על תמיכת הלקוחות שלנו, הקהילה וכל מי שהסיפור על המסעדה הטבעונית הכי שאפתנית במזרח התיכון מדבר אל לבו".

לתמיכה בקמפיין ההדסטארט