הילד המחונן בן חמישים: 16 דברים שלא ידעתם על HBO

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

מהשידור הראשון (משחק הוקי, נו מה) בעיר וילקס-בארה בפנסילבניה (נשבעים), דרך הקומבינה על מלחמת הכוכבים וכלה בסופרנוס, משחקי הכס וכל סדרות המופת שעיצבו את העולם שלנו בעשורים האחרונים: HBO חוגג 50 והנה כמה דברים שבטח לא ידעתם על חתן היומולדת

11 בנובמבר 2022

1. הוא לא נולד כערוץ עם התמחות בסדרות

כלומר, אולי כן ידעתם את זה, בכל זאת קוראים לו Home Box Office. הרעיון המקורי שהציג צ'ארלס דולן, מייסד חברה של שירותי כבלים, למשקיעים שלו מתאגיד Time-Life, היה ערוץ בתשלום חודשי שיציג סרטי קולנוע הוליוודיים וספורט בשידור חי, כמובן – ללא פרסומות. בהצעה נקרא הערוץ בשם "הערוץ הירוק" ובהמשך הוצע לו השם Sterling Cable Network, על שם חברת הכבלים שייסדה אותו.

2. השידור הראשון היה משחק הוקי

בנובמבר 1972 הושק הערוץ ושידר, ממש כפי שהבטיח, סרטים וספורט. החלוץ היה משחק של הליגה האמריקאית להוקי, ששודר לייב ממדיסון סקוור גארדן. אחריו שודר הסרט הנשכח "כל בניו היו גיבורים" בכיכובו ובימויו של פול ניומן. ביום העלייה לאוויר היו לערוץ 365 מנויים, כולם תושבי וילקס-בארה, פנסילבניה. אה, כן – החברה של דולן פעלה במקור בניו יורק, אבל ענייני רגולציה וזכויות שידור לא מאוד מעניינים אילצו את הערוץ להתחיל את דרכו בעיר אחרת – וילקס-בארה במדינת פנסילבניה. זה מסביר גם למה ב-1973 זכו המנויים מהצ'אנס להתעדכן בזמן אחת מה קורה בפסטיבל הפולקה של פנסילבניה, השידור החי הראשון בערוץ של אירוע שאיננו משחק או תחרות ספורט.

3. הוא היה החלוץ של טלוויזיה בלווין

אחרי כמה שנות התרחבות איטית שעדיין השאירה אותו בעיקר בפנסילבניה, ניו יורק והסביבה, הוחלט להפוך את הערוץ לזמין בכל רחבי ארצות הברית. הדרך לעשות זאת בלי להסתכן בשיבושים בשידור החי, בעיקר בימי חורף קרים מהרגיל, הייתה לפנות לטכנולוגיה החדשנית דאז של שידור דרך לוויני תקשורת. בספטמבר 1975 הוא הפך לערוץ הטלוויזיה הראשון שעשה זאת. שנתיים אחר כך הוא הגיע למיליון מנויים ב-45 מדינות.

4. הוא אחראי לתוכנית הכבלים הוותיקה בעולם

קוראים לה "Inside The NFL" והיא משודרת מדי שבוע מאז 1977 ועד היום. תוכנית הפוטבול השבועית שודרה ב-HBO עד 2008, ואחר כך עברה לשואוטיים ולפרמאונט פלוס, שמחזיקה בה כיום. מה קורה שם? אנא עארף, אמריקאיים והפוטבול שלהם.

5. עוד לפני הסדרות היו מופעים

את יומה האחרון של 1975 ציינו ב-HBO עם ספיישל סטנדאפ ראשון, "ערב עם רוברט קליין". בעקבות ההצלחה שלו עלתה לאוויר אנתולוגיה בשם "On Location", במסגרתה שודר כל חודש תיעוד של הופעת סטנדאפ במועדון לילה, במלואה וללא צנזורה. עד ירידתה מהאוויר ב-1989 שודרו באנתולוגיה הופעות של (רשימה חלקית מאוד) רובין וויליאמס, ג'ורג' קרלין, סטיב מרטין, פיליס דילר, אדי מרפי, בילי קריסטל, וופי גולדברג, רוזאן בר, רודני דיינג'רפילד, דייב שאפל וכריס רוק. המקבילה המוזיקלית-בימתית הגיעה לא הרבה אחר כך בדמות Standing Room Only, שכללה הופעות מוזיקה, ברולסק, קוסמות ושאר מופעי בידור שהוקלטו מול קהל חי.

6. סדרת המקור הראשונה שודרה רק ב-1983

HBO היו צריכים עשור של פעילות כדי לחשוב על הרעיון המבריק של יצירת תוכן מתוסרט מקורי כדי למשוך צופים, והחלוצה שלהם הייתה תוכנית מערכונים סאטירית בשם "Not Necessarily the News". היא התחילה כספיישל קומדיה והפכה לתוכנית של ממש שנה אחר כך, ב-1983. הייתה לה ריצה מכובדת עד 1990 והיום היא זכורה בעיקר כתוכנית שהיוותה השראה לדיילי שואו ותוכניות דומות. היא גם הכניסה לחיינו כותבים קומיים שקיבלו בה צ'אנס ראשון כמו קונאן אובריאן וגרג דניאלס.

7. הערוץ רימה כדי לשדר ראשון את "מלחמת הכוכבים"

כמה ערוצי טלוויזיה קיבלו בשנת 1983 את זכויות השידור של הלהיט ה(כבר לא כזה) חדש מבתי הקולנוע. כדי להפוך את הדיל לכמעט הוגן, איפשרו אולפני פוקס לערוצים השונים לשדר את הסרט באותו היום והחל מאותה השעה (שש בבוקר). ב-HBO, לעומת זאת, הסרט התחיל שידור כבר בחצות של אותו יום. איך? הם פשוט שילמו אקסטרה לאולפנים, בתנאי שלא יפרסמו את השידור המוקדם ללקוחותיהם. כך שהיחידים שזכו להנות מהעקיצה היו צופים מזדמנים שנפלו על הערוץ במקרה בזפזופ לילי. לשלם יותר כסף בשביל הזכות להשוויץ שאתם הייתם קודם – קטנוניות, קווים לדמותה.

8. הסיפתח הקולנועי שלו היה מבולבל

בשנות השמונים החל הערוץ להפיק סרטים מקוריים, מיזם שהכניס לחיינו לאורך השנים סרטים כמו "אמיסטד", "חיי עם ליברצ'י" ו"אלפנט" זוכה פסטיבל קאן. הסרט המקורי הראשון היה אמור להיות "Right of Way", שבו בטי דיוויס וג'יימס סטיוארט מגלמים זוג מבוגר שמחליט להתאבד יחד. ברגע האמת HBO השתפנו והחליטו לשדר קודם את הסרט השני שהפיקו – "The Terry Fox Story" שהיה סיפור מעורר השראה על אצן מרתון קטוע רגל שהשתתף במרתון כדי לגייס תרומות לחקר הסרטן.

9. הוא עורר את חמתו של קפטן מידנייט

בשעות היום, ג'ון ר. מקדוגל היה איש רגיל מפלורידה, מהנדס חשמל ומוכר של צלחות לווין. בשעות הלילה, כלומר, ספציפית בלילה של ה-26 באפריל 1986, ג'ון הפך ל"קפטן מידנייט". הוא הצליח לקטוע שידור לילי של הסרט "הבז ואיש השלג" ושידר במקומו שקופית מחאה על מחיר הערוץ. זה נגמר בקנס ושנה על תנאי.

10. הייתה לו סדרת כלא לפני "אוז"

"אוז" ידועה כניסיון הראשון של HBO עם דרמות איכות על נושאים רציניים ובוגרים. אממה, מסתבר שעשור וקצת לפניה, ב-1984, שודרה בערוץ סדרה בשם "Maximum Security" שבמשך שישה פרקים סיפרה על חייהם של אסירים בבית סוהר בלוס אנג'לס. טיירה בנקס לימדה אותנו שמה שמשנה זה לא מי עשה משהו קודם, אלא מי עשה את זה יותר טוב. מי יודע, אולי מדובר בפנינה נשכחת, אבל מה זה משנה אם אף אחד לא זוכר (או יודע) שהיא קיימת.

11. היוצרים של "חברים" התחילו שם

בשנות התשעים HBO הפך מהצלחה לאימפריה, עם שלל ערוצי משנה ועוד ועוד סדרות שזכו לאהדת הצופים והמבקרים. בין הברקות כמו "המופע של לארי סנדרס" ליציאות קאלט כמו "Mr. Show with Bob and David" הייתה גם הקומדיה "Dream On", סדרת הביכורים של מרתה קאופמן ודיוויד קריין, יוצרי "חברים" ו"אפיסודז". הסדרה עקבה אחרי חייו של זוג גרוש בניו יורק והשתמשה בקטעי ארכיון של סדרות טלוויזיה בשחור לבן כדי לחדד את רגשותיהם של הדמויות. למרות שדי נשכחה מאז, בזמן אמת היא שודרה למשך לא פחות משש עונות.

12. "הסופרנוס" שינתה הכל

"לארי סנדרס" הייתה משפיעה, חשובה ופופולרית בטירוף, אבל מה שבאמת הביא ל-HBO את הבכורה היה סדרות הדרמה האיכותיות שהיא התחילה להפיק ולשדר בסוף הניינטיז. הראשונה הייתה "אוז" ב-1997 ולא הרבה אחר כך "הסופרנוס", שעד היום משמשת כברירת המחדל לעצם הרעיון של "טלוויזיית איכות". לאורך שש עונות היא זכה ב-21 פרסי אמי מתוך 111 מועמדויות בסך הכל, שזה הישג מרשים באופן כללי אבל מרשים ספציפית בשביל סדרת כבלים באותה התקופה.

כשזכתה בפרס לסדרת הדרמה הטובה ביותר היא הייתה הראשון לעשות זאת בלי להשתייך לאחת מרשתות השידור הגדולות – מה שסימן את השינוי ההולך וגדל בתעשיית הטלוויזיה של אותה תקופה. מאז 1988 ועד היום, תוכן מבית HBO היה מועמד מדי שנה לפחות בקטגוריה אחת בטקסי האמי וגלובוס הזהב, כשב-2019 מספר המועמדויות של תכני הערוץ לאמי הגיע לשיא עם לא פחות מ-137 מועמדויות בשנה אחת.

13. הוא שבר שיא למיני-סדרה היקרה ביותר, פעמיים

אחת הסדרות המוערכות ביותר של HBO אי פעם היא "אחים לנשק", מיני סדרה משנת 2001 המתרחשת במלחמת העולם השנייה. רוחב היריעה והשחזור התקופתי המורכב השפיעו על תג המחיר ועל פי הדיווחים הושקעו בסדרת 125 מיליון דולר. את הסכום הזה עקפה כמעט עשור אחר כך "הפסיפיק" – שעלתה 200 מיליון דולר – מעין המשך של "אחים לנשק" שהפעם מתארת את המתרחש בחזית שבאוקיינוס השקט. את שתי הסדרות הפיקו סטיבן ספילברג וטום הנקס.

14. "משחקי הכס" כמעט התרסקה על הפרצוף

הסדרה המצליחה בתולדות הערוץ (אולי אפילו הכי מצליחה אי פעם, בכל ערוץ) קבעה שלל שיאים ותקדימים, וגם עשתה עבור הפנטזיה הטלוויזיונית את מה ש"שר הטבעות" עשה בקולנוע. כלומר, הפכה אותו למשהו שכל שחקן מרכזי רוצה לעצמו ומוכן לשפוך עליו ארגזי כסף בלי חשבון. אך ההצלחה הזו לא באה בקלות, והיה רגע שבו נראה שהיא פשוט לא מצדיקה את ההימור.

הרגע הזה התרחש אחרי שקברינטי HBO ראו לראשונה את הפיילוט לסדרה, לא האחד שהצופים ראו בסופו של דבר אלא פיילוט אחר וידוע לשמצה. בין הפדיחות בצילומי פרק האימים: צילום החתונה של דאינריס בלילה ("הרבה כסף הושקע כדי שבכלל יראו משהו"), זין ענק של סוס ברקע של סצנת סקס, ג'ופרי בתספורת מטופשת, הלוק של סרסי (לנה הידי העידה שהיא נראתה "כמו דולי פרטון מימי הביניים") ובאופן כללי אווירה של התלהבות והתרגשות שפשוט לא הייתה שם. בסוף לא רק ש-HBO אישרו לסדרה להמשיך, הם הגדילו משמעותית את התקציב כדי לצלם את הפיילוט מחדש, הפעם כמו שצריך. אה, ועם שחקנית אחרת בשביל דאינריס.

15. הם ויתרו על הסדרות ש-AMC הפכו ללהיט

באופן מפתיע למדי, ל-HBO אין הרבה סדרות שאפשר להגדיר כ"האחת שחמקה". שלוש סדרות שחוזרות שוב ושוב בהקשר הזה הן "מד מן", "שובר שורות" ו"המתים המהלכים", כולן שודרו בערוץ AMC. לפני מד מן AMC נודע כערוץ די זניח שמשדר בעיקר סרטים קלאסיים, אחריה הוא היה שחקן במפת הטלוויזיה שכדאי לשים אליו לב.

למקרה שתהיתם למה HBO בכלל דחו את שלוש הסדרות האלה, כמובן שיש הסבר – במקרה של "מד מן" הם לא הסתפקו ביוצר מת'יו וויינר ורצו שהשם הגדול שחתום עליה יהיה דיוויד צ'ייס, יוצר "הסופרנוס" שבה וויינר עבד כתסריטאי. על "המתים המהלכים" היא ויתרה כי היא הייתה אלימה מדי. במקרה של "שובר שורות" הסיבה לא לגמרי ברורה, אבל היוצר וינס גיליגן אמר ש-HBO ייבשו אותם תקופה לא קצרה וגם סיפקו לו את הפגישה הגרועה ביותר בחייו: "האישה שהצגנו את הסדרה בפניה הייתה הכי פחות מתעניינת שאפשר להיות, לא רק בסיפור אלא בעצם השאלה אם אני אחיה או אמות. היא פשוט ישבה שם והסתכלה בשעון, משדרת קרינת גמא רעילות של חוסר עניין".

16. היו גם כישלונות

היי, זוכרים את "ויניל"? תכלס גם אנחנו לא. הסדרה התקופתית שלחה את הצופים אל מאחורי הקלעים של סצנת המוזיקה בניו יורק של הסבנטיז, ובדומה ל"אימפריית הטיילת" המוצלחת היו מעורבים בה מרטין סקורסזה וטרנס ווינטר. זה לא עבד, בלשון המעטה – למרות ש-HBO הכריזו על חידוש לעונה שנייה כבר אחרי הפיילוט, התגובות השליליות מהצופים והמבקרים עשו את שלהן. בסוף העונה ווינטר פוטר מתפקיד השואו-ראנר ובמהרה הוחלט שלא להפיק עונה שנייה כלל, איתו או בלעדיו.

עוד כמה פלופים שנשכחו לגמרי מלב הציבור: "Unscripted", סדרה מוקומנטרית שהפיקו סטיבן סודרברג וג'ורג' קלוני ולא צברה באז למרות המון הופעות אורח של סלבס; "Luck", דרמה על מירוצי סוסים שבוטלה לאחר ששלושה סוסים מתו במהלך צילומי העונה הראשונה; "כאן ועכשיו" שיצר אלן בול ("עמוק באדמה" ו"דם אמיתי) ובוטלה אחרי עונה בינונית אחת ו"ג'ון מסינסנטי", הסדרה חסרת המזל שזכתה לעלות לשידור מיד אחרי פרק הסיום של הסופרנוס ולהבריח מיליוני צופים לערוץ אחר.