מקודם

אימפרוביזציה במשרד – זה לא מצחיק, זה קורע

לראות את הבוסית מגלמת תרנגולת שקופצת על רגל אחת, לשאת נאום לכבוד החג שכולו ג'יבריש או להפוך למפלצת תלת ראשית עם החבר'ה ולעבוד על הביחד. הכירו את פעילויות האימפרוביזציה שיקרעו את הצוות שלכם מצחוק, ועל הדרך יספקו להם כלים מקצועיים מפתיעים

צילום: שמש מופעים וסדנאות
צילום: שמש מופעים וסדנאות
26 במרץ 2023

מחדר הישיבות עד פינת הקפה: הדינמיקה במשרד כבר לא תהיה אותו דבר

בחברות וארגונים רבים מנסים מדיי שנה למצוא את הדרך לגרום לעובדים ולעובדות לחזק את שיתוף הפעולה והחיבור ביניהם. פעילויות גיבוש רבות יכולות לעשות טוב לעבודת הצוות ולשבור את השגרה לכמה שעות. אך כמו בהרבה דברים בחיים. העניין פה הוא הפיצוח. איך להצליח לבחור בפעילות הנכונה שתשחרר אותם, תקרב ותשפר את התקשורת ביניהם ואם אפשר, שתהיה מפתיעה, מצחיקה ולא כזו שהם כבר התנסו בה בעבר. אם תשאלו את החבר'ה במשרד האם הדבר שהכי מתחשק להם, זה להגיע היום הביתה ב-22:00 מהעבודה, כי נכפתה עליהם פעילות פיינטבול, לא בטוח שהתשובה שלהם תהיה חיובית. בימים אלה הרף עלה. כל מה שעבד היטב על העובדים והעובדות עד לפני כמה שנים, היום יכול להיחשב בעיניהם למיושן ופשוט לא מספיק. פגשנו את רעות ברבי (36) וטל שלאכטמן דורון (35) מ"שמש מופעים וסדנאות", עסק ותיק שמציע שלל סוגי פעילויות ומתמחה בסדנאות ומופעי אימפרוביזציה (אלתור). "אין דבר שדומה לאימפרוביזציה בעוצמה, בתגובות, באנרגיה" אומרת שלאכטמן ומוסיפה "וזה כל הזמן מפתיע אותי מחדש. הז'אנר הזה, שהוא סוג של נישה בעולם התיאטרון, יש בו כלים כל כך פשוטים, מתקשרים, שמצליחים לגעת בכל כך הרבה סוגי קהלים, גם כאלה שלא מחוברים לתיאטרון בשום צורה". שלאכטמן וברבי סיימו יחד את לימודי המשחק אי שם בשנת 2011 ובמקביל לעבודתן כשחקניות תיאטרון ולניסיון שצברו בעולמות החינוך וההדרכה, העמיקו את המחקר שלהן בתחום האלתור, העבירו מאות סדנאות ומופעים מאולתרים ברחבי הארץ במהלך העשור האחרון, עד שלפני כמה שנים הקימו את "שמש".

אם אני מנהלת משאבי אנוש בחברה כלשהי ומחפשת פעילות, למה שאבחר דווקא באימפרוביזציה?

"מעבר לעובדה שזו פעילות שאנחנו יכולות להתאים לכל חברה, היא ייחודית וחד פעמית, זו פעילות מצחיקה, מחברת ובעלת ערך עצום למשתתפים" אומרת ברבי. "אימפרוביזציה עובדת על הקשבה, אמון בפרטנרים, גישה חיובית ומחזקת את התקשורת בין העובדים ואת היכולת שלהם להשיג יותר כצוות" מוסיפה שלאכטמן.

צילום: שמש מופעים וסדנאות
צילום: שמש מופעים וסדנאות

ספרו לי עוד על "ההתאמה לכל חברה"

"לפני כמה שבועות לדוגמא, קיבלנו פנייה ממנהלת משאבי אנוש בחברת הייטק מוכרת, שחיפשה פעילות שתחזק את האמון בין חברי הצוות באחת המחלקות בחברה". "היא רצתה כמובן שהסדנה תהיה מצחיקה, אבל היה לה חשוב שנשים דגש ספציפי על אמון. אז פיתחנו מערך שמכיל תרגילים שעובדים בעיקר על זה. על היכולת לשחרר, לסמוך, להאמין שהרצון בהצלחה משותף לכל הצוות. לאמץ גישה חיובית. עשינו איתם שלוש סדנאות והפידבקים היו מדהימים" מספרת ברבי. "יש אינסוף אפשרויות בהקשר הזה, יצא לנו לבנות סימולציות שעובדות נטו על התמודדות ומניעת הטרדות מיניות במקומות עבודה. אלו מפגשים שכללו גם תרגול וגם שיח, אז הכל באמת מאוד דינמי ומותאם לצורך של כל לקוח או לקוחה" מעבר לכך שאימפרוביזציה מצחיקה, קלילה, משחררת ונותנת במה (תרתי משמע) להשתטות אמיתית, היא גם עוזרת בבניית בטחון עצמי, עמידה מול קהל, גמישות מחשבתית יצירתיות ועוד. בהסתכלות רחבה על פעילויות הגיבוש הסטנדרטיות המוצעות כיום לעובדים, אין ספק שמדובר בכלי משוכלל וגמיש יותר וככזו, היא נבדלת משאר הפעילויות. 

מה ההבדל בין סדנה למופע?

"סדנת אימפרוביזציה" מיועדת לקבוצות של עד בערך 25 משתתפים, מגיעים שחקן או שחקנית אחת וכולם משתתפים, מתנסים בתרגילים ובמשחקים. למופע לעומת זאת, מגיעים 2 שחקנים או שחקניות ויותר, לפעמים גם מוזיקאי והקהל מעורב מעצם העובדה שהוא זורק רעיונות לקטעים, אבל הביצוע מן הסתם הוא בעיקר על השחקנים, הם המופיעים. בשונה מהסדנה, המופע מיועד גם לקהלים גדולים יותר".

כמה שחקנים ושחקניות יש ב"שמש"?

"אנחנו עובדות עם ארסנל גדול מאוד של שחקנים ושחקניות, כולם בוגרי לימודים תלת שנתיים בבתי ספר למשחק ובעלי ניסיון של שנים רבות באלתור".

עד כמה מורגש הביקוש לפעילויות שלכן בשטח?

"משנה לשנה ההתעניינות והביקוש גדלים כי יותר ויותר חברות וארגונים נחשפים לזה. היו לנו ערבים של 3-4 צוותים שהופיעו במקביל במקומות שונים בארץ. זה משמח וזה סוג של הגשמת חלום. להפיץ אימפרוביזציה לכל כך הרבה מקומות".

אני שומעת אתכן מדברות על אימפרוביזציה ולא יכולה להתעלם מהעובדה שזה בוער בכן

"אנחנו מאמינות בזה בעיניים עצומות." אומרת שלאכטמן, "בסופו של דבר הכלים שרכשנו מעולם האלתור משמשים אותנו גם בחיי היום יום, בהתמודדות עם סיטואציות מורכבות באיזה יום קשוח מול הילדים או אפילו בתור בדואר ואלה הדברים שאומרים לנו אחרי הפעילות, שמעבר לטיפים או להשראות, יש בזה דבר מאוד פרקטי בתרגילים האלה" "אחד הדברים שהכי חשוב לזכור ואנחנו גם כמובן מספרות עליו בסדנאות שלנו, זה שבאימפרוביזציה אין טעויות. אפשר להתרסק בכיף ובהרבה מקרים אלו הרגעים הכי מצחיקים ואם להקביל את זה לחיים – אלה הרגעים שתמיד מרוויחים מהם משהו, לומדים עוד." אומרת ברבי.

באתר של "שמש מופעים וסדנאות" תוכלו למצוא סדנאות, סימולציות ומופעי אלתור, מערכונים כתובים ייעודיים לאירועים, הרצאות מעוררות השראה ופעילויות חינוכיות לבתי ספר, לילדים ולנוער.