מקודם

מנכ"ל? אלו הדברים שצריך כדי להצליח בתפקיד

צילום: canva
צילום: canva
10 באפריל 2022

התפקיד הכי נחשק בעבור העובדים בארגון הוא המנכ"ל. זו הדמות שכולם מכירים בארגון. התפקיד הזה דורש כישורי מנהיגות יוצאים מן הכלל כדי באמת למלא את התפקיד בצורה מעולה ולהוביל את הארגון להצלחה. התפקיד הזה דורש לא רק כישורי מנהיגות אלא יכולות אנליזה והנעת עובדים יוצאות מן הכלל.

לאחר שערכתי שיחות עם עשרות מנכ"לים, אלו חמשת הדברים שצריך כדי להצליח בתפקיד מנכ"ל:

  1. חזון – אי אפשר להיות מנכ"ל ללא חזון. חזון מבטא את העתיד, את השאיפות, את המטרות ואת כל מה שבשבילו כולם ינועו ויעבדו קשה. תנסו רגע לחשוב על ביל גייטס מייסד מיקרוסופט או גף בזוס מייסד אמזון. הם לא רק צריכים להנהיג את הארגון כולו ולהוביל אותו אלא הם צריכים לייצר מוטיבציה, לטפח ולייצר מנהיגות ומחויבות כדי שיוכלו להוביל את הארגון כולו להצלחה. בלי חזון אין אופק ובלי אופק, למה שילכו אחריך?
    הדרך הטובה ביותר לייצר או לשפר חזון של ארגון היא על ידי לבחור את האנשים הנכונים לתפקידים הנכונים שיקיפו אותך. כדאי שאלו יהיו אנשים עם המון יכולות ושיש להם חזון וחושבים בגדול ולא כפי שנוטים מנכ"לים לרוב לעשות ולהקיף את עצמם באנשים נטולי חזון או יכולות אישיות מחשש שיבוא יום והם יתפסו את מקומם.
  2. ביטחון עצמי – יהיו תמיד כאלו שיגידו לך לאורך כל הדרך שלך שאתה טועה או לא מבין או לא יודע וינסו תמיד להקשות עלייך או לשים לך רגליים. בשביל להוביל ארגון אתה צריך שיהיה לך ביטחון עצמי ושלא תהסס לקבל החלטות ולהוביל לביצוע משימות ויעדים שהעמדת לעצמך גם אם הסביבה שלך לא פעם תהיה האויב הכי גדול שלך. אתה צריך לפעול בחוכמה, לדאוג לאנשים נכונים בתפקידי המפתח של הארגון כדי שתוזן במידע כמה שיותר מדויק ואיכותי וכדי שתוכל בעזרתם להוביל את הארגון להצלחה.
  3. אגו OUT – יוצא לי לבקר בהרבה ארגונים ולשוחח עם לא מעט מנכ"לים ולא פעם הכוח המניע שלהם הוא אגו. הם יעשו טעויות ובלבד שזו תהיה הדרך שלהם. אגו לא יכול לחיות במי שממלא את תפקיד המנכ"ל. אתה צריך להיות כזה שרואה ומוצא את הטוב ביותר אצל כולם ויודע להניע אותם לתוצאות ולהוביל אותם. אתה צריך שתהיה לך אסטרטגיה ברורה אך להיות קשוב לסובבים אותך ולקבל את ההחלטות לא על סמך אגו אלא על סמך הנתונים, התוכן, המציאות. לא משנה אם זה הגיע מהעובד או ממך. מה שמשנה זה ההצלחה של הארגון וזו מטרתך. אל תשכל את זה.
  4. תשוקה – כמה פעמים ראיתם מנכ"לים ממורמרים, עצובים, חסרי אנרגיה וחיבה לעשייה מסתובבים במסדרונות הארגון? לצערי, יצא לי לא מעט. תשוקה היא הבסיס להכל. אם אני לא מלא תשוקה בדרך שלי, בעשייה, בהובלה, יהיה לי מאוד קשה להטמיע את זה בארגון, לגרום למנהלים להניע את עובדיהם. תזכור – אתה המראה הארגונית, אתה מי שמסתכלים לעברו ומצפים לדוגמא, לדמות דומיננטית, כזו שמאמינה בעשייה שלה, כזו שעושה את הכל בהנאה ומלא תשוקה כי אם אתה לא, אז למה שהעובדים כן?
  5. אומץ – תפקיד המנכ"ל מביא איתו את הצורך בקבלת החלטות מידי יום. חלק מההחלטות קלות ופשוטות אך חלקן לא. לאחרונה התבקשתי ללוות מנכ"ל של חברה קמעונאית והייתי צריך לעזור לו לנתב את הארגון אל עבר המטרות והיעדים של הארגון. נתקלתי בארגון סטטי, לא לומד, לא מתחדש, שמרן ומאוד פוחד מהתנסויות חדשות. אפילו דברים קטנים שהיו משתבשים יכלו לגרום לשיתוק של כל הארגון. משיחות עם המנהלים הבנתי כי זו התרבות הארגונית המוטמעת בארגון – תרבות של פחד, של אי קבלת החלטות, של דחיינות. כשניתחתי את הפעולות האחרונות שהארגון ביצע הבנתי כי הכל מתחיל בראש כמו שאבי היה נוטה לומר. המנכ"ל היה בתפקיד כבר 6 שנים והוא כמו שאמר לי דואג שהכל ימשיך לעבוד אבל האם זה הוא תפקידו? לדאוג שהכל ימשיך לעבוד? או שמא לדאוג לצמיחה של הארגון, לגדילה, להתפתחות, להגדלת אפיקי ההכנסה? מיד הבנתי את האסטרטגיה – האסטרטגיה הייתה לא לקבל החלטות קשות. הוא לא נכנס לשווקים חדשים כי זה יכול להיכשל, הוא לא מביא עוד אנשי מכירות כי יכול להיות שלא יעמוד ביעדים ונראה לי שהבנתם כבר את המסקנה. תפקידו של המנכ"ל הוא להעיז, לנסות, לעשות, להוביל, לתת דוגמא ולא לוותר. צריך אומץ כדי לקבל החלטות קשות. לי דווקא נראה היה שצריך אומץ לא לקבל החלטות ולצפות שכלום לא ייפגע.
  6. החלטיות – לאחרונה שכרתי סירה ליום שייט עם ילדיי. לצערנו בחרנו ביום לא טוב. הים היה גועש. לא רצינו לבטל שכן התכנון רק התחיל עם השייט והלו"ז היה צפוף אז בהגיעי לסירה פניתי לסקיפר-המנכ"ל של הסירה- ושאלתי לדעתו. הוא נתן לי 2 אפשרויות לבחירה ומשבחרתי באחת מהן הסכים ועלינו על הסירה. לאחר 5 דקות וטרם יציאתנו לים הציע עוד 2 אפשרויות ואף פסל את הראשונות ואמר שאלו, במחשבה שניה, טובות יותר. שאלתי את ילדיי והם בחרו באחת האפשרויות. יצאנו בשעה טובה לים. לא עברו 10 דקות וניגש אליי הסקיפר ואומר שאולי הרעיון הראשון היה טוב יותר. בואו רגע נבין את המצב – הסירה יצאה לכיוון מסוים ועתה משמעות שינוי ההחלטה הוא לשנות את כיוונה של הספינה ולשוט לצד השני ולאבד זמן יקר. משהצגתי את זה לסקיפר הסכים איתי והחלטנו להישאר במסלול. זו הייתה דוגמא נהדרת. תחשבו עכשיו על הארגון שלכם. מה היה קורה לו כל רבעון היה משנה את המסלול? היה מקבל החלטות אחרות? אפילו כאלו המנוגדות להחלטות הקודמות שקיבל? האם זה היה מקנה ביטחון לעובדים? האם זה היה מאפשר לארגון להתקדם או שהוא כל הזמן היה עומד במקום? מנכ"ל טוב צריך לקבל החלטות מושכלות עם מירב המידע שיכל לאסוף אך מרגע קבלת ההחלטה, הוא צריך להיות דבק בה, להאמין בה ולשדר את זה עד אחרון העובדים והמנהלים כי בסוף, אמנם המנכ"ל לקח את ההחלטה אבל בפועל המנהלים והעובדים יוציאו אותה לפועל ואם אתם לא סומכים על עצמכם אז איך תרצו שהם יעשו זאת.

הכותב – אורי מלר – יזם, יועץ עסקי ושותף בחברת MINDED ייעוץ עסקי בעל ניסיון רב בייעוץ ארגוני למנהלים ובעלי תפקיד בכירים אחרים והכשרתם והובלתם להישגים יוצאי דופן.
"הסיפוק הכי גדול שלי הוא בלראות את השינוי קורה. זה מדהים איך לעיתים באמצעות שינוי של דברים פשוטים ניתן להשיג תוצאות יוצאות מן הכלל. אשמח לעזור ולהוביל עוד ארגונים וחברות להשגת מטרותיהם ויעדיהם.