מקודם

איך משנים הרגלים? מאמר מאת האוניברסיטה הקוסמית

לוהאריה, מייסדת האוניברסיטה הקוסמית מסבירה: למה כדאי לשנות הרגלים ותפיסות עולם? מה נמצא מעבר לאזורי הנוחות? ואיך נוכל לעשות זאת בקלות?

איך משנים הרגלים? | צילום: יח"צ
איך משנים הרגלים? | צילום: יח"צ
18 באפריל 2022

רגעים משני חיים יכולים, לעיתים, להיות שקטים ויומיומיים. לוהאריה, מייסדת האוניברסיטה הקוסמית, מדמה זאת לילד הלומד לרכוב על אופניו. הרגע בו הוא מרים את רגליו באוויר ומתמסר לתנועה, הוא רגע משנה חיים, רגע של אומץ ולמידה של מיומנות חדשה, שנדמתה לפני רגע כבלתי אפשרית.

רגעים משני חיים, יכולים אמנם להיות כאלו שאינם נשכחים, אך לרוב יהיו אלו רגעים טריוויאליים, יום יומיי שמייצגים התמסרות להתחדשות. זאת משום שאם רק נקדיש לכך מחשבה, נוכל למצוא את המשמעות בדברים הנראים לנו כחסרי משמעות. 

רגע כזה אמנם מלווה בחשש לנתק את האחיזה בקרקע המוכרת והיציבה, עד לרגע שבו הרגליים באוויר, הגלגלים נעים, הכידון יציב בידיים ושיווי המשקל נשמר. אז מגלים שפעולת הרכיבה על אופנים היא בעצם קלה, פשוטה ומהנה.

לתפיסת האוניברסיטה הקוסמית, בתקופה זו יותר מתמיד, העולם סביבנו דוחק בנו ליצור שינוי. אנו נדרשים להעז לנוע אל מעבר למוכר ולידוע ולסלול דרכים חדשות, אך רוב האנשים חוששים מהשינוי ומתקשים ליצור אותו.

לוהאריה: "להישאר נטוע או להסכים לנוע?"

לוהאריה מסבירה כי אחת הסיבות המרכזיות לקושי הגדול של אנשים לחולל שינוי, היא שהמעבר מסט הרגלים אחד לסט הרגלים אחר דורש יציאה מאזורי הנוחות.

כשאנחנו מבקשים ליצור שינוי, אנחנו נדרשים לוותר על הרגל שכבר יש לנו לגביו סדר, בהירות מחשבתית ומיומנות, ולהמיר אותו במשהו חדש לגמרי, כזה שאנחנו צריכים ללמוד ולגלות אותו, ושאין לנו אותו לגמרי מסודר בתבנית כמיומנות מוכרת וידועה שאנחנו יכולים להוציא לפועל מהר ובלי מאמץ.

חשוב להבין, מדגישה לוהאריה, שכשאנחנו מבקשים ליצור שינוי ולרכוש הרגלים חדשים, אנחנו למעשה יוצרים מסלול חדש. זה נכון הן ברובד התודעה, ביצירת קשרים חיים שאנחנו רוקמים תוך כדי רכישת המיומנות החדשה; והן ברמה הפרקטית, בהתנהלות היומיומית המגדירה את סגנון החיים שלנו.

זה כמובן לא קורה ברגע. בניית רשת קשרים חדשה במוח, גיבוש אופן התנהלות מעשי שיש לנו מיומנות בו, וכן המרת סט הרגלים אחד באחר, כל אלו דברים שדורשים זמן ונכונות.

לוהאריה מייסדת האוניברסיטה הקוסמית | צילום: יח"צ
לוהאריה מייסדת האוניברסיטה הקוסמית | צילום: יח"צ

סט הרגלים חדש נרכש בתהליך מובנה שיש בו:
* מוכנות להשתנות ולערער מצב קיים.
* מוכנות להתחדש וללמוד מצב חדש.
* מוכנות להתנסות ולרכוש מיומנות. 

השאלה המרכזית שתשאלו את עצמכם במצב שכזה היא האם להישאר נטוע או להסכים לנוע?

לפי תורת האוניברסיטה הקוסמית, מילת המפתח היא מוכנות, כלומר נכונות ליצור תנועה מאזור נוחות אל אזור התפתחות.

בהסכמה להשתנות טמון הרצון שלא להישאר במקום, אלא להיות בתנועה מתמדת: להתפתח, ללמוד דברים חדשים, לשנות תפישת עולם ולעדכן אותה. למעשה זה דורש יצירת שינוי מעשי בסט ההרגלים המרכיב את החיים היומיומיים, ואת הנורמות על פיהן אנו חיים.

האוניברסיטה הקוסמית מעודדת מעבר מאזורי נוחות לאזורי התפתחות

נתון מעודד במיוחד מוסיפה לוהאריה, והוא שכאשר אנו יוצרים סט הרגלים חדש – הוא נהיה שלנו.

באוניברסיטה הקוסמית מסבירים שסט הרגלים חדש, משמעו מסלולי נוירונים חדשים במוח, מסלולי תנועה חדשים בחיים, ועקרונות התנהלות מעשיים שברגע שרכשתם, הם שלכם. הרווחתם אותם מתוך המוכנות ליצור תנועה ומתוך ההסכמה להשתנות ולשנות, והם הופכים להיות עוגן יציב בחיים היומיומיים שלכם ובנפש שלכם.

לוהאריה טוענת כי סט ההרגלים החדש הופך לעוגן שתמיד תוכלו לחזור אליו ולהשתמש בו כדי לחזור לנקודת האיזון שלכם ולמסלול התומך אתכם. אם רכשתם סט הרגלים חדש מתוך מוכנות ליצור שינוי, הוא יזכיר לכם מה החזון שלכם גם כאשר סטיתם ממנו. הוא יצור עבורכם מסלול התנהלות שניתן לחזור אליו, גם אם יצאתם מן המסלול ולא התמדתם בהרגלים החדשים שלכם.

באוניברסיטה הקוסמית מסכמים זאת כך: גם אם מצאתם את עצמכם חוזרים להרגלים ישנים שאינם תומכים אתכם, אל תשברו. אל תפרקו את העול, ואל תסטו עוד יותר מהדרך שיצרתם. זכרו שההרגלים החדשים שרכשתם תוך כדי תהליך השינוי שחוללתם, תמיד שם בשבילכם ואתם כבר מכירים אותם ויכולים להשתמש בהם כרצונכם.

נדמה זאת למשל הילד והאופניים שהציגה לוהאריה: לאחר שרכשתם מיומנות של רכיבה על אופניים, היא שלכם לכל החיים ותמיד תוכלו לחזור אליה. לנצח תוכלו לעלות על אופניים ולדווש לכם במלוא חדוות הקיום של אותו ילד קטן שעדיין מצוי בתוככם.

כך ממש ביכולתכם לסגל לעצמכם אופייני התנהלות חדשים, וסטים של הרגלים שתומכים אתכם. כבר יצרתם הרגלים בעבר, ואתם יודעים כיצד ליצור בחיי היומיום שלכם דפוסי פעולה קבועים. כעת, רתמו את היכולות שלכם על מנת לתכנן דפוסי פעולה התומכים את השינוי שאתם רוצים לחולל! הביאו אל הלמידה הזו את הסקרנות והמוטיבציה, ואת האחריות האישית והאומץ ללכת אל הלא נודע: מאזור הנוחות אל אזור ההתפתחות.

גישת האוניברסיטה הקוסמית – שינוי גלובלי מתחיל אצלנו

האוניברסיטה הקוסמית קוראת לכולם לראות את חלקם בשינוי העולמי. כיום העולם דוחק בנו, במלוא העוצמה המטלטלת, לשנות הרגלים, ליצור שינוי בנורמות על פיהן אנו חיים, ודרכי התנהלות חדשים.

המוכנות לחולל שינוי עמוק, יסודי ומיידי בכל תשתיות החיים שלנו, נדרשת על מנת להציל את האנושות מפני כליה. זהו החזון של האוניברסיטה הקוסמית ושל לוהאריה, והלכה למעשה הוא מתחיל בך.

כאמור לעיל, לרוב האנשים קשה לצאת מקיבעונות והרגלים וליצור שינוי. בנוסף לזה, קיימים תאגידים ובעלי שליטה והשפעה אשר אינם מעוניינים בשינוי שיעצור את מנופי הכוח והכסף שלהם. כל אלו יחד יוצרים מעגל סגור של נורמות והרגלים, הלוכדים את האנושות, הן ברמה האישית והן ברמה הקולקטיבית.

בפועל, ליצור שינוי זה לנוע ממה שאנחנו מכירים ויודעים, לעבר הלא מוכר, אל הלא ידוע.  עם זאת, ככל שאנחנו הולכים אל הלא מוכר והלא ידוע – אנחנו בהדרגה הופכים אותו למוכר וידוע.

לוהאריה מדמה זאת לתהליך בו אנחנו כובשים אזור חדש שלא היה שלנו, ויוצרים דרך חדשה שלא היתה סלולה שם קודם. נדבך על גבי נדבך, בתהליך של התמסרות לשינוי והמרת הרגלים ישנים בחדשים, אנו סוללים דרך שהופכת להיות המסלול הבטוח, המוכר והידוע, שמשרת את הרצון שלנו ליצור שינוי ולהתפתח, להשיג הישגים ולהגשים חזון.

אם נלמד לעשות זאת ברמה האישית, נעז לעשות זאת אף ברמה הקולקטיבית, ובכך הציוויליזציה האנושית תסכים לערער על המצב הקיים. היא תוכל לשנות את סט ההרגלים הנוכחי שלה ולהנכיח כאן מסלול חדש, המוביל אותנו אל מחוץ למשבר האקלים ואתגרי התקופה, אל ארץ חדשה, שאמנם לא נודעת עדיין, אך מלאה באפשרויות חדשות שרק ממתינות שנגלה אותן.

כאנושות אנחנו נדרשים להתחבר שוב לילד הפנימי, העולה על האופניים ומוכן להתמסר לתהליך המופלא והראשוני הזה של ללמוד לרכב בפעם הראשונה.

בעיני רוחה רואה לוהאריה, את הסצנה המופלאה מהסרט ״אי-טי חבר מכוכב אחר״, שבו הילד אליוט מרכיב את אי טי על אופניו המתחילים לרחף ומובילים אותם אל התחלה חדשה בחוקיות חדשה.