מקודם

הסיפור הלא ייאמן של שלומי אלרן

ההייטקיסט שעזב את אינטל כדי להיות סוחר בשוק ההון, הקים חדר מסחר בביתו, השתלב כמרצה בתחום וכעבור 8 שנים חווה אירוע מטלטל ששינה ברגע אחד את חייו

צילום: עצמי, חדר המסחר ששלומי בנה בביתו
צילום: עצמי, חדר המסחר ששלומי בנה בביתו
18 באוקטובר 2022

לא בכל יום עוזבים משרה בכירה בהייטק לטובת שוק תנודתי שלא מבטיח לנו דבר אך שלומי אלרן (54) מהיישוב קידר, נשוי + שלושה ילדים, עשה את זה לפני פחות מעשור. הוא היה מהנדס תעשייה וניהול באינטל, ישב במשרה שרבים שואפים אליה, הצליח לפרנס בכבוד את משפחתו וברגע האמת הוא בחר לעשות מהפך קריירה, 8 שנים לאחר מכן קרה אירוע מטלטל ששינה את חייו מהקצה אל הקצה. 

מה גרם לך להתחיל לסחור בשוק ההון?
"בסביבות גיל 40 הבנתי שבשעת הצורך כספי הפנסיה לא יספיקו לי כמו לרבים מאתנו בעידן הנוכחי. הגעתי להבנה עם עצמי שכסף קיים חייבים למנף ובסביבות שנת 2005 התחלתי לסחור בסכומים קטנים של אלפי שקלים בודדים. ככל שראיתי שהולך לי טוב ברמה המקצועית רציתי ללמוד יותר את התחום על מנת להבין בו ולמנף סכומים גדולים יותר. בנוסף לכך בשנת 2008 כשהתגוררתי עם משפחתי בארצות הברית במסגרת רילוקיישן עם אינטל חוויתי את משבר "הסאב פריים" מקרוב, וכשראיתי את השפל שנוצר בשוק הנדל"ן ולאן מחירי הדיור הגיעו הבנתי שנוצרה כאן הזדמנות כמו  גם בשוק המניות, ואז כשראיתי לקראת סוף 2012 איך השוק עולה בחזרה לרמות שהוא היה בהן הבנתי את גודל ההזדמנויות העתידיות".

בשנת 2013 הוא בחר ללמוד מסחר בשוק ההון במכללת פסגות ולאחר מכן תכנן לעזוב את אינטל. מסתבר שגם למציאות היו תוכניות דומות עבורו, בשנת 2014 הוצעה לו תכנית פרישה מוקדמת עם תנאים משופרים. "מסתבר שמחשבה יוצרת מציאות", מוסיף שלומי.   

עם יד על הלב, איך אפשר לעזוב משרה נחשקת כל כך בהייטק?
"זה לא קורה ביום אחד. עברתי תהליך הדרגתי ומתוכנן. אך שוק ההון לימד אותי שאפשר לעשות סכומי כסף גדולים בחצי מזמן העבודה כל עוד לומדים כיצד להתנהל נכון. בהייטק אומנם מרוויחים הרבה אבל גם עובדים סביב השעון ויש לכך מחיר משפחתי יקר מידי".

השנים חלפו ושלומי אלרן הקים חדר מסחר בביתו, השתלב כמרצה לשוק ההון במכללת פסגות בה למד, ובזמנו הפנוי התאמן למרתון ירושלים ואז ביוני 2020 חווה אלרן שיתוק בכל גופו, הוא אובחן עם סינדרום GBS, מחלה אוטואימונית שתוקפת את כל השרירים בגוף. 

"חוויתי מצב של שיתוק והלם מוחלט, לא הבנתי מה קורה לי, נאלצתי להפסיק את כל הפעילויות, להתאשפז בבית חולים, לעבור טיפולים קשים לצד שיקום ארוך ומייגע. בחודש הראשון הייתי מרותק למיטה, בהדרגה עברתי לכיסא גלגלים, סבלתי מכאבים איומים והייתי זקוק לטיפול צמוד. מאדם עצמאי הפכתי בזמן קצר מאוד לתלותי", מספר אלרן.

צילום: עצמי, שלומי בתהליך השיקום
צילום: עצמי, שלומי בתהליך השיקום

מאיפה הכוחות להתמודד עם משבר כזה?
"כשקורה לך דבר כזה בחיים אתה צריך להיות מאוד חזק כדי להצליח לעבור שיקום ולחזור לעצמך, סביבי במחלקה היו עוד אנשים שנשברו ואני מצאתי את עצמי הופך להיות כמו מנטור שלהם, עודדתי אותם וחיזקתי את רוחם. גם אני שאלתי את עצמי מהיכן הכוחות? והבנתי שעם השנים כסוחר בשוק ההון למדתי להתמודד עם הרבה מצבים מנטליים של אי ודאות כמו בירידות חדות של מניות וסיטואציות של הפסדים לא מתוכננים. בכל סיטואציה של אי ודאות אז והיום אני שואל את עצמי מה יכול לקדם אותי מכאן הלאה, לשקוע זו לא אופציה עבורי. היום אני שנתיים לאחר האירוע, עומד על הרגליים, הולך לחדר כושר ואפילו מתאמן למרוץ ים המלח שיתקיים בתחילת פברואר 2023, כמובן שחזרתי גם לסחור ולהרצות במכללת פסגות. 

ספר על רגע מרגש שאתה זוכר מהשיקום.
"אני זוכר שהבת שלי יצאה הביתה מקורס קצינות וגילתה שאני מאושפז, היא לקחה את זה מאוד קשה. היא באה אלי ואמרה שהיא תעזוב את הקורס כדי להיות קרובה לבית ולסייע לטיפול בי. אמרתי לה- אם את בוחרת להרים ידיים את רוצה שגם אני ארים ידיים ואוותר? העיניים נפתחו לה והיא חזרה לקורס וסיימה אותו בהצלחה, אמרתי לה שאם היא תמשיך בו זה יחזק אותי מאוד וכך היה. בתקופת האשפוז אשתי טיפלה בי במסירות וגיליתי מחדש הרבה אנשים מדהימים שתמכו בי כל אחד בדרכו ואת זה לא אשכח לעולם. גם הצוות של מכללת פסגות שמר איתי על קשר והתעניין בי, ממש כמו חלק מהמשפחה שלי".

במעבר חד מאוד, אתה חושב שכולם יכולים להיות סוחרים בשוק ההון?
"אני לא רואה מגבלה והדבר שצריך זה בעיקר תכונות כמו רצון, סבלנות, משמעת עצמית והסכמה להשקיע זמן. בניגוד להשקעות אחרות כמו נדל"ן בשוק ההון אפשר להשקיע סכומי כסף קטנים ומשם לגדול. גם אני התחלתי מאלפי שקלים בודדים וככל שצברתי ניסיון גדלתי".

הזכרת את עניין שעות העבודה, כמה שעות אתה סוחר בממוצע כיום?
"זה משתנה בהתאם לזמן, לתקופה ולסוג ההשקעות. אבל בממוצע 3-4 ימים בשבוע בין 2-3 שעות. ככל שצוברים ניסיון זה משפיע באופן ישיר על הזמן שצריך להשקיע כמו בכל דבר בחיים".

מהם הכלים הפרקטיים שאתה ממליץ לסוחרים מתחילים?
"קודם כל חשוב להגדיר יעד לכל השקעה גם לרווחים וגם להפסדים, חשוב לעשות תכנית עבודה מסודרת ולא לסחור על פי טרנדים ובעקבות שמועות של סוחרים אחרים. לפני שבוחרים לסחור במניה מסוימת חשוב גם לנתח וגם להבין היטב מדוע היא מתנהגת כפי שהיא ואם לא מבינים היטב את העסקה- לא נכנסים אליה".    

ספר על רגע של פחד במסחר בשוק ההון.
"באופן אישי אני לא חושש כי אני פועל באופן מתוכנן מאוד וכמו שראית החיים עצמם לימדו אותי להתמודד עם אי ודאות. אבל תמיד כשמתחיל ברבור שחור, אירוע פתאומי מפתיע כמו קורונה, מלחמות וכיו"ב, נוצרת בהלה בקרב סוחרים. אירועים מהסוג הזה מורידים את השוק למטה אך ברגע שמנתחים ומבינים את ההשלכות אפשר בסיטואציות כאלו גם להרוויח באמצעות מסחר ב-short, תתפלא לשמוע שלעיתים כשהשוק יורד פוטנציאל הרווח גבוה יותר".

אתה אבא לשלושה ילדים, מאיזה גיל תרצה לראות את הילדים שלך סוחרים?
"מהמשכורת הראשונה, אני מאמין שכסף צריך לדעת למנף וזה מה שאני מנחיל לסטודנטים בכיתה ולילדים בבית".

מה הוביל אותך להשתלב כמרצה לשוק ההון?
"בשנת 2013 בחרתי ללמוד לסחור בשוק ההון במכללת פסגות, מספר שנים לאחר מכן השתלבתי כמרצה במכללה ואני עושה את זה מתוך רצון להעביר את הידע שלי ואת התובנות לסטודנטים. התמורה המלאה והאמיתית להיותי מרצה היא לראות את התלמידים שלי מצליחים לייצר הון עצמי וכמובן הפידבקים שאני מקבל. אני מאמין שאף פעם לא מאוחר להתחיל לסחור, בכיתה אני פוגש סטודנטים ממגוון גילים, מצעירים אחרי צבא שרוצים ללמוד לעשות כסף, בני 40 שרוצים ללמוד למנף חסכונות ואפילו בני 70+ שמתעניינים בתחום".

שני ספרים חובה למשקיע המתחיל?
"הראשון הוא "חשוב והתעשר" של נפוליאון היל, לפי דעתי זה הספר החשוב ביותר שנכתב בנושא עושר וכסף, הוא לא קל לקריאה ודורש הסתגלות לצורת חשיבה שונה מהמקובל, מדובר בספר שהוא תוצאה של מחקר שנפוליאון היל ערך. "הספר השני "זכרונותיו של סוחר מניות מוולסטריט" של אדווין לפבר, הוא מספר על ג’סי ליוורמור, מי שהפך בחייו לאגדה וזכה לתהילה בוולסטריט, הספר מציג את החוויה הסוחפת של המסחר".

לסיום, אנחנו נמצאים בתקופה ביטחונית לא פשוטה, איך זה משפיע על האנשים שבוחרים לסחור במניות ישראליות?
"הישראלי המשקיע למד להתמודד עם האירועים הביטחוניים ואנחנו רואים שהם פחות משפיעים מבחינת מסחר על הבורסה המקומית, גם בתקשורת הם מקבלים פחות סיקור מאשר בעבר. אפילו במבצע הצבאי האחרון השוק ירד במשך יומיים ואז התייצב".