צילום באדיבות גרין גודס
צילום באדיבות גרין גודס

בעוד שיש כאלה שרק מבטיחים "חלופה מיטיבה" לשימוש בכלים חד פעמיים בישראל – יש כאלה שבאמת עושים. חברת Green Goods פועלת מזה שנים רבות בהבאת הפתרונות המתקדמים ביותר בתחום הכלים המתכלים שאם עוד לא הכרתם – זה בדיוק הזמן

16 בנובמבר 2023

ישראל, כידוע, היא שיאנית בתחום השימוש בכלים חד פעמיים. כדי לצמצם את השימוש ואת הנזק העצום שהם מייצרים לסביבה מטילות מדינות ברחבי העולם מיסים על השימוש בהם, ובמקרים מסוימים אפילו אוסרות את השימוש בכלים מסוימים. גם אצלנו היתה איזו התקדמות בנושא, כשממשלת לפיד־בנט הטילה מס על שימוש בכלים חד פעמיים. 

אבל כמו הרבה הישגים קטנים גם ההישג הזה בוטל כלאחר יד, מיד עם כניסתה של ממשלת נתניהו הנוכחית בינואר האחרון. זה היה אחד המהלכים הראשונים שאותו ביצעה הממשלה החדשה, בהובלתה של השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, שהבטיחה, בזמנו לגבש "חלופה מיטיבה ונכונה לכלל אזרחי מדינת ישראל". מישהו שמע ממנה משהו בנושא מאז? אה, לא? זה מה שחשבנו. 

חברת Green Goods הישראלית פועלת מזה עשר שנים כדי לנסות ולהגן על הסביבה, כתרומה מינימלית למאמץ העולמי להצלת כדור הארץ. היא מייבאת, מייצרת ומשווקת מגוון רחב של אריזות מתכלות וכלים חד פעמיים שניתנים למחזור וידידותיים לסביבה. 

צילום באדיבות גרין גודס
צילום באדיבות גרין גודס

אם בתחילת הדרך היו אלה רק מוצרי קרטון וכלים עשויים עץ במבוק, הרי שהיום האופציות הן רבות ומגוונות, וקיימות בטווחים של מחירים נגישים: כלי הגשה מקנה סוכר, צלחות וקערות מעלי דקל, אריזות וסכו"ם במבוק, אריזות מתכלות מתירס ועמילן, ועוד. זהו שוק שהולך וגדל בכל העולם, והחברה משתדלת להיות תמיד הראשונה שמביאה את המוצרים והטכנולוגיות החדשות לארץ. יש היום הרבה חברות בשוק הישראלי שנוגעות בתחום, אבל מבחינת הכמות והמגוון – מדובר בזו שמציעה את הכי הרבה אפשרויות. 

את נושא הכלים המתכלים והפיתוח שלהם מובילות בשנים האחרונות אוסטרליה וניו זילנד. גם באירופה נעשים פיתוחים רבים. מעבר ליבוא, פיתחה חברת גרין גודס עצמה ומשווקת ליין של כלים מקנה סוכר ונבט חיטה – במחירים זהים לכלי שולחן מפלסטיק, עם נראות מרשימה הרבה יותר משל כלים מתכלים אחרים. את הכלים הם מייצרים בעזרת מפעל בסין – המקום שבו מייצרות היום רוב החברות הגדולות שעושות שימוש בקנה סוכר כדי לייצר כלים (במקביל להודו, גם שם קני הסוכר גדלים בשפע). 

את הפיתוח המקומי שלהם משווקת מייצאת גרין גודס גם למדינות שונות בעולם. מדובר במוצרי אקו מוצרים מתכלים וניתנים לקומפוסטציה בכל מתקני קומפוסט תעשייתי, עשויים באגסה – סיבי קנה הסוכר שנשארים לאחר שאיבת מיץ מקנה סוכר. קנה סוכר הוא לא רק משאב שמתחדש מדי שנה, אלא כזה שאפשר להשתמש בו כדי לייצר מוצרים שמיוצרים בדרך כלל מפלסטיק או מנייר. השימוש בבאגאס מונע גם את הזיהום שבדרך כלל יתרחש כתוצאה משריפת עיסת קנה סוכר לאחר מיצוי מיץ.

צילום באדיבות גרין גודס
צילום באדיבות גרין גודס

אותם הכלים, שמורכבים גם מגבעול חיטה לא מולבן, ללא כלור, ללא חומרי הדברה וללא צבע (סיבי קנה סוכר), הם בטוחים לשימוש במיקרוגל ועמידים בפני נוזלים  ושמן – מה שהופך אותם מתאימים לשימוש לאריזת והגשת מאכלים חמים וקרים כאחד. הם לא מכילים ציפוי פלסטיק או שעווה, והקונסטרוקציה שלהם היא חזקה, יציבה ועמידה בחיתוך. 

אבל לא רק קני סוכר: אחת הקטגוריות היותר פופולאריות של החברה היא של מוצרים ואריזות עשויים נייר קראפט – נייר חום ממוחזר שמתכלה ב־100%. אלה הן האריזות שאתם בטח מכירים ממשלוחי האוכל והטייק אווי, כאלה שמסעדות ובתי מזון רבים עושים בהם שימוש בשנים האחרונות כחלופה לכלי פלסטיק. גרין גודס מציעה אריזות קראפט בצורות שונות – עגולות, מלבניות, מחולקות ועוד, עם מכסים מחומרים שונים שגם הם ידידותיים לסביבה. יש גם "סירות" קראפט להגשה – שאותן אתם בטח מכירים מדוכני אוכל ושווקי אוכל ברחבי העולם, ובשנים האחרונות גם בארץ. 

לצד עבודה עם מסעדות, עסקי קייטרינג וייצור של מהדורות בפרייבט לייבל לחברות שונות (כמו סופר פארם, למשל), עובדת חברת גרין גודס גם עם חברות ההייטק הגדולות. בחדרי האוכל והקפיטריות של חברות כמו גוגל, אפל ופייסבוק תוכלו למצוא כלים מתכלים שהם מייצרים או מייבאים. בחברות הייטק בינלאומיות רבות קיימת היום מדיניות נוכחת לפיה הן מפנות חלק מהכספים שלהם לנושאים הקשורים באיכות הסביבה, או לפיתוח מוצרים ידידותיים לסביבה.  

צילום באדיבות גרין גודס
צילום באדיבות גרין גודס

אחד הדגשים המשמעותיים ביותר של החברה הוא להישאר מעודכנים בכל הפיתוחים החדשים שמתרחשים בתחום ברחבי העולם. בימים אלה, למשל, יש התחלה של מגמה של שימוש באצות ובעלי בננה כדי לייצר כלים מתכלים – מה שבטח נראה מגיע אלינו גם בקרוב. 

כחברה שעובדת בשוטף עם מסעדות רבות, הם מצאו במהלך השנים פתרונות גם לסוגיות שהכלים המתכלים פחות מתאימים להן – כמו למשל צלחות זכוכית בגדלים ובעיצובים שונים. מסעדות כמו גרנד קפה טורקיז ורשת מאפיות לחמים משתמשות כבר שנים במגשי הזכוכית במשלוחים של מגשי אירוח, ולעיתים גם מקבלות פניות מלקוחות שמעוניינים להחזיר אותם (וגם אם לא, הם בוודאי יעשו בהם שימוש חוזר). 

בחודש האחרון, עם פרוץ המלחמה, עלה הביקוש לכלים מתכלים, בעקבות העובדה שמסעדות ועסקי מזון רבים חזרו לעבוד במתכונת מוגברת של משלוחים או טייק אווי, קצת כמו בתקופת הקורונה. ואם את החוקים הספציפיים בנושא בינתיים אין לנו אפשרות לשנות – אנחנו יכולים לפחות לנסות לעשות את המקסימום מצידנו, ולצד כל הבלאגן שמתחולל לנו בראש בימים אלה – לחשוב קצת גם על הסביבה שבה אנחנו חיים.
>> לאתר של חברת Green Goods