מקודם

מחשבה על הדילמות המוסריות של פרסום בזמן מלחמה

קרדיט: CANVA
קרדיט: CANVA
5 בדצמבר 2023

בשיתוף: ליאור ישנו

בזמנים של עימות, ובמיוחד מאז השבת השחורה – מעבר לתחושת עצבות, פחד וחרדה, שקיימים אצל כולם – בעלי עסקים ואנשי שיווק עומדים בפני דילמות נוספות – האם זה הזמן לשווק? איך נכון לשווק?

משווקים למעשה עומדים בפני איזון עדין בין קידום המוצרים או השירותים שלהם, ושמירה  על פרנסה ויציבות כלכלית בימים חסרי וודאות , לבין הימנעות מניצול הפחד וחוסר הביטחון בקרב הצרכנים.

שיווק מבוסס פחד: חרב פיפיות

שיווק מבוסס פחד, כאשר נעשה בו שימוש הולם ואתי, יכול להיות כלי רב עוצמה להנעת התנהגות צרכנים. עם זאת, בתקופות של מלחמה, חיוני לגשת לשיווק מסוג זה, או שיווק בכלל,  בזהירות וברגישות. הפוטנציאל לגרימת פחד מיותר או מניפולציה של רגשות צרכנים הופך משמעותי יותר.

המשווקים חייבים להיות שקולים במאמציהם להימנע מניצול רגשות פגיעים או מניפולציה של רגשות צרכנים למען רווח אישי או תאגידי. הכוונה צריכה להיות תמיד לספק מידע רב ערך, מוצרים שימושיים או תמיכה משמעותית במקום לנצל פחד כאמצעי להנעת רווחים לטווח קצר. שמירה על סטנדרטים אתיים והתחשבות בהשפעה החברתית הרחבה יותר של מסרים שיווקיים הופכת הכרחית בזמנים כאלה.   

שיווק דיגיטלי מאוזן חשוב ביותר בזמן מלחמה

בעידן הדיגיטלי, לרשות המשווקים מגוון רחב של פלטפורמות וטכנולוגיות להגעה לקהל היעד. עם זאת, בתקופות מלחמה, הפעלת קמפיינים שיווקיים דיגיטליים דורשת שיקול דעת זהיר. מאוד חשוב למצוא איזון בין שמירה על נוכחות המותג, מתן מענה לצרכי הצרכן והימנעות מתוכן חסר רגישות או כזה שמעורר פחד וחרדה אצל הצרכן. 

התפקיד של העברת הודעות במודעות

המסרים המועברים בפרסומות בזמן מלחמה צריכים לתת עדיפות לאמפתיה, אחדות ועשייה חיובית. 

במקום לנצל את הפחד, מפרסמים צריכים להתמקד בהדגשת החוסן של יחידים ואת החוזק הקולקטיבי של קהילות. על ידי קידום מסרים של אחדות, תקווה ותמיכה, משווקים יכולים לעורר צרכנים להתכנס ולהתגבר על מצוקה.

ראו דוגמת ה"ביחד ננצח" אשר כולם (כמעט) משתמשים בה במסרים השיווקים שלהם בתקופה זו.

שילוב תוכן באתרי אינטרנט לצורך קידום 

קידום אתרים (SEO) – אחד הכלים החזקים ליצירת אמינות מותג והצלחתו בתחום השיווק הדיגיטלי, כן, גם בתקופות של מלחמה.
ובתקופה שכזו התוכן באתרים צריך לשקף רגישות ואמפתיה כלפי הסכסוך המתמשך. משווקים צריכים להימנע משימוש בשפה מעוררת או פרובוקטיבית שעלולה להחמיר פחד או חרדה. 

במקום זאת, התמקדו במתן תוכן מועיל ואינפורמטיבי העונה על צרכי הצרכנים. אם תוכלו להימנע מתוכן שמזכיר את המצב באופן ישיר, ולעדכן רק תוכן שנשאר מקצועי לאורך זמן, כך ייטב הקידום של המותג.

 אפשר להוסיף תוכן "וולגרי" ומליטריסטי יותר, במידה והשירות או המוצר הספציפי שלכם רלוונטי לעת המלחמה. כמובן שניתן לעודד הזדהות, כדוגמת הפופאפ של השעון שסופר את מספר הימים שהחטופים יושבים בשבי – אך היזהרו מתכנים שעלולים לעורר מחלוקת שלא רלוונטית למותג שלכם מאחר וזו עלולה להזיק לקידום ולמותג שלך.

החשיבות של ייעוץ מקצועי

לאור המורכבות והדילמות המוסריות של שיווק בזמן מלחמה, התייעצות עם אנשי מקצוע הופכת הכרחית. משווקים צריכים לבקש הדרכה ממומחים שמבינים את הניואנסים התרבותיים, הפוליטיים והרגשיים של הסכסוך. שיתוף אנשי מקצוע מבטיח שמסעות השיווק מתוכננים בצורה אחראית, תוך התחשבות ברגישויות וההשפעה הפוטנציאלית על הצרכנים.

לסיכום

שיווק בזמן מלחמה טומן בחובו דילמות מוסריות. על המשווקים לנהוג ברגישות, תוך כיבוד ההשפעה הרגשית של הסכסוך על הצרכנים. 

אסטרטגיות שיווק דיגיטלי צריכות להתמקד באחדות, אמפתיה ופעולה חיובית, הימנעות מטקטיקות מעוררות פחד. 

התייעצות עם אנשי מקצוע שמבינים את נבכי הסכסוך והשלכותיו האפשריות היא חיונית. באמצעות שיטות שיווק אחראיות, עסקים יכולים להשפיע לטובה מבלי לגרום לפחד או נזק לאנשים המושפעים מהקונפליקט המתמשך.