מי מפחד מ־AI? חברת ההפקות שמראה איך הופכים שינוי להזדמנות

הבינה המלאכותית כבר כאן, והיא משנה הכול. איך אנחנו כותבים, יוצרים, מתקשרים, חושבים. אבל בתוך המהפכה הזו, יש מי שבחרו לא לפחד, אלא להפוך אותה לבמה.
ב־B.Y הפקות, חברת ההפקות והקריאייטיב שמובילה כבר שנים את תעשיית האירועים בישראל, מסתכלים על ה־AI לא כאיום, אלא כהזדמנות. לא כאויב של האדם, אלא כבן בריתו החדש. “אנחנו חיים בתקופה שבה הכול משתנה – אבל מה שחשוב באמת, לא משתנה", אומר זוהר רבינוביץ’, במאי ויוצר תוכן בכיר בחברה. “היצירתיות, הסיפור, החיבור האנושי – הם עדיין הלב של כל דבר שאנחנו עושים. רק הכלים השתנו".
מתוך ההבנה הזו נולדה תפיסת Fusion – דרך חשיבה חדשה שמחברת בין דיוק טכנולוגי ללב אנושי. זה לא גימיק, לא טרנד, אלא פילוסופיה שלמה שמבקשת להראות איך אפשר לחיות ולעבוד בעולם החדש, בלי לאבד את מה שעושה אותנו אנושיים.
מבלבול לבהירות – איך נולד ConFusion → Fusion?
האירוע ConFusion → Fusion, שנערך השנה בשיתוף B.Y הפקות וקרן אלוף, הפך לדוגמה חיה ליישום התפיסה הזו. זה היה כנס על העולם החדש – על בלבול, שינוי, עומס, ויכולת למצוא בתוכם סדר חדש.
השם ConFusion נולד מתוך תחושת המציאות: כולנו חיים בתוך רעש מתמיד, בין עשרות התראות, חדשות, פגישות, טכנולוגיות חדשות שמתחלפות כל חודש. אבל כשהעומס הזה מתפצל, הוא גם מזמין חיבור חדש – Fusion.
“רצינו לקחת את התחושה של התקופה – את הכאוס, את חוסר הוודאות – ולהפוך אותה לאמנות", מספר רבינוביץ’. “במקום לברוח מזה, שאלנו: איך אפשר למצוא בתוכו משמעות? איך אפשר להפוך את הפקקים, הדחיפות, הלחץ – לסיפור שיש בו תקווה?”
כשבינה מלאכותית הופכת לכלי יצירה ולא למכונה
במקום להשתמש בבינה מלאכותית רק כדי לחסוך זמן או להוזיל עלויות, ב־B.Y הפקות בחרו להשתמש בה כשותף קריאייטיבי.
מהמיתוג והעיצוב הגרפי של האירוע, דרך הקליפים, סרטוני ההזמנה והווידאו ארט על הבמה – כל שלב היה שילוב של מחשבה אנושית וכלים טכנולוגיים.
“ה־AI לא יוצר בשבילנו", מדגיש רבינוביץ’. “הוא פשוט פותח את הראש. הוא מאפשר לי לראות גרסאות של רעיון, לזהות מה עובד, להבין איך המסר מתורגם לוויזואל. זה מאיץ את תהליך היצירה, אבל לא מחליף אותה".
לדוגמה, שיר הנושא של הכנס נכתב והולחן בשיתוף בינה מלאכותית – אבל מתוך חזון אנושי ברור. “זה היה רגע מרגש", מספר כפיר גורגה, ארט דיירקטור שאחראי על השפה הוויזואלית והאמנותית של Fusion. “השתמשנו ב־AI כדי לייצר השראה, לא תוצאה. השיר נולד מבפנים, אבל קיבל את הצבעים של הכלים החדשים. זה בדיוק ה־Fusion בעיניי – המקום שבו היצירתיות והטכנולוגיה נפגשות ומעצימות זו את זו".
שפה ויזואלית שנולדה מהעולם האמיתי
אחד האלמנטים הבולטים באירוע היה הסרטון הקונספטואלי שפתח את הבוקר. הוא נפתח בשקט כמעט מוחלט, עם קול נשימה אנושית, שהולכת ומתגברת – עד שהיא הופכת למעין התקף חרדה ויזואלי-קולי. הצופה רואה על המסך שיטפון של התראות, חדשות סותרות, שיחות טלפון, פרסומות, פגישות זום, ילדים מול מסכים. זו הייתה מראה של המציאות.
“הסרטון הזה נולד מהשאלה הכי פשוטה: איך זה להרגיש חי בעידן הדיגיטלי?” אומר זוהר. “זו לא ביקורת על טכנולוגיה, זו קריאה לעצור רגע ולנשום. ובסוף, כשהמסך מתבהר והכול מתרכז ללוגו אחד – Fusion – זה הרגע שבו הכאוס הופך לחיבור".
גורגה מוסיף: “זה היה תהליך מטורף. לקחנו אלפי פריימים, יצרנו שפה שמבוססת על עומס, אבל גם על שליטה. זו הייתה ההפקה הראשונה שבה הרגשנו שה־AI הוא ממש שותף אמנותי. הוא לא מכתיב את הסגנון – הוא עוזר לנו להמציא אותו מחדש".
מאחורי הקלעים – הלב, האנשים, והשותפות
האירוע עצמו היה מופת של שיתוף פעולה. על הבמה עלו אנשי תוכן, תרבות ומדע מהשורה הראשונה: עידן רייכל במופע אינטימי עם דרור גלוברמן, דנה וייס בהרצאה על תקשורת, נטלי זהר ומורן רוזנבאום שהציגו סט כלים מעשיים בתחום הבינה המלאכותית, טל פרידמן בהרצאה מצחיקה ומדויקת, וד"ר ליאת יקיר שדיברה על מדע ואדם.
את הליין־אפ המרשים גיבשה קרן אלוף, שהביאה את הגישה הייחודית שלה לחיבור בין עולמות – תוכן, השראה וחוויה. “קרן יודעת לאזן בין עומק להנאה", אומר רבינוביץ’. “היא מבינה שאירוע טוב לא נמדד רק בהפקה, אלא בתחושה שאתה יוצא איתה".
מאחורי הקלעים עמלו שירלי בראון ו־מור חורי על ההפקה, כשעל התוכן והבימוי ניצחו רבינוביץ’ וצוותו. אמיר בלכר, מנכ"ל B.Y הפקות, הוביל את החזון, ו־כפיר גורגה היה אחראי על כל השפה הוויזואלית, הסרטונים והשיר. בין השותפים ניתן למצוא גם את שרון כהן – Face It בעמדת הצילום, תומר פלוטין בצילום הסטילס, קובי סקה על עמדת הדי־ג’יי, רועי גרין על הבמה, יקים אייבי על המסכים ו־נועז הראל – גרילה בוטיק על העיצוב.
פיוז'ן הוא לא רק קונספט – זו הדרך לשרוד בעולם החדש
בזמן שכל העולם שואל מה AI הולך לקחת מאיתנו, B.Y הפקות בוחרת לשאול מה הוא יכול לתת לנו. Fusion הוא בדיוק זה: לא תחליף לאדם, אלא כוח עזר ליצירתיות האנושית.
“העולם החדש דורש מאיתנו לחשוב אחרת", מסכם רבינוביץ’. “אי אפשר להישאר במקום ולצפות שהתוצאה תיראה אותו דבר. מי שיבין איך לחיות עם השינוי, איך להפוך אותו לשפה משלו – ישרוד, יצליח, וימשיך לרגש".
גורגה מוסיף: “ה־AI הוא לא איום על האמנות, הוא שלב האבולוציה הבא שלה. אנחנו לא מאבדים שליטה – אנחנו מקבלים עוד שכבה של יצירה. כל עוד יש יד אנושית שמכוונת, שום דבר לא באמת ‘מלאכותי’".
העתיד כבר כאן – והוא אנושי מתמיד
Fusion הוא לא רק שם של אירוע או סרטון – זו הדרך שבה B.Y הפקות בוחרת לעבוד, ליצור ולחלום. בין אם זה בכנס עסקי, במופע חי או בסרט תדמית, הרעיון אחד: למצוא את נקודת המפגש בין האנושי לדיגיטלי, בין רגש לטכנולוגיה, בין בלבול להשראה. הנה טעימה ממגוון הפרויקטים בתחום האירועים שהפיקה B.Y.
בעולם שבו הכול משתנה כל יום, יש רק דבר אחד שנשאר קבוע: היצירתיות האנושית היא עדיין, ותמיד, הלב של הכול.