מקודם

מנהלי העתיד היכונו

בשורה חשובה למנהלים: דור ה-Z עומד להיכנס לשוק העבודה ומציב בפנינו אתגר משמעותי

מחויבים יותר. צילום:Pexels
מחויבים יותר. צילום:Pexels
18 בספטמבר 2019

בשורה חשובה למנהלים: דור ה-Z מסיים בשנים אלה את הצבא וכעת עומד להיכנס לשוק העבודה. אם עדיין לא שמעתם על החלוקה הדורית נציין בקצרה שאם נולדתם באמצע שנות השישים עד סוף שנות השבעים אתם עדיין משתייכים לדור ה-X, ילידי שנות השמונים ותחילת התשעים מקוטלגים כיום כילדי דור ה-Y. לכל אחד מקבוצות אלה, כפי שגילו מחקרים רבים, תכונות אופי די דומות הנובעות מחשיפה לטלוויזיה, לטכנולוגיה וכן מתחילת עידן הגלובליזציה. כעת, דור ה-Z עומד להציב בפנינו אתגר משמעותי.

מה מאפיין את ילדי דור ה Z?

מרבית המחקרים על דור ה-Z בוצעו בארה"ב ולכן ניתנה משמעות רבה לאירועים שהתרחשו כאשר דור זה הגיח לאוויר העולם. מתקפת הטרור של 11.9 שגרמה לקריסתם של מגדלי התאומים נחקקה עמוקות בציבור האמריקאי, לכן יש הטוענים כי בני דור ה Z חש איום קיומי גובר (74% בארה"ב הסכימו עם טענה זו.) לצד כל אלה דור זה חי ונושם טכנולוגיה, חלק בלתי נפרד מהיחסים החברתיים נבנים ברשתות החברתיות שתפסו תאוצה בעשור האחרון ואת המידע הן על חדשות ואקטואליה והן ידע כללי הם נוטים לצרוך באמצעות מנועי חיפוש ומאמרים ברשתות החברתיות ופחות מספרים.

כיצד מתבטאים השינויים הללו בתחום ההעסקה?

שוק התעסוקה עומד לעבור טלטלה משמעותית כאשר בני דור ה-Z יכנסו אליו בשיעור גבוה יותר. על פי מחקרים שונים הדור הזה מחויב יותר למקום העבודה (לאחר שרבים ראו את הוריהם מפוטרים בשנת 2008 בתקופת המשבר הכלכלי ועוברים במהירות מעבודה לעבודה). הם מצפים לסביבת עבודה בלתי פורמלית, תופשים מהר יותר ומעוניינים ללמוד מתוך התנסות אישית ופחות ידע תיאורטי.

עם זאת, דור ה-Z מעניק חשיבות גבוהה מאד לתואר אקדמי כמקפצה להצלחה. בשנים האחרונות סכום ההלוואות ללימוד במוסדות אקדמיים בארה"ב עלה בצורה משמעותית. בהקשר זה חשוב לזכור כי רבים מהסטודנטים מתחילים ללמוד בגיל שמונה עשרה ואינם הולכים בהכרח לצבא לאחר סיום התיכון כמו בישראל – לכן אנו עשויים לחוש את השינוי הזה באיחור של שלוש שנים.

חיים ברשת. צילום:Shutterstock
חיים ברשת. צילום:Shutterstock

מסתגלים לשינויים והופכים אותם להצלחה כוללת

בעולם התעסוקה המתפתח כל החברים צריכים להסתגל לשינוי. המפגש הבין דורי בין העובדים בגילאים השונים והשוני התרבותי חברתי יוצרים מפגש שדורש לעתים הכרה ותיווך. התהליך מתחיל כבר בשלבים הראשונים: באופן גיוס העובדים ועד לאופן בו הארגון נותן מענה על הצרכים השונים של עובדים אלה.

היום, לאור השינויים הללו גם באוניברסיטאות ובמוסדות הלימוד השונים מלמדים במסגרת תואר ראשון במנהל עסקים על השינויים שמומלץ לבצע במקומות העבודה. סטודנטים רבים מדור ה-Z בוגרי תואר ראשון במנהל עסקים יוצאים לשוק העבודה ומעצבים אותו בדמותם ונראה כי המגמה הזו עומדת להימשך כאשר הדור הזה יעבור לזרוע הניהולית בחברה.

נראה כי הארגונים יהיו פחות פורמליים, יעסיקו עובדים לטווח ארוך ויעניקו לעובדים הצעירים את האתגרים המתאימים על מנת לעודד אותם להישאר לאורך זמן רב יותר במקום העבודה. המחוייבות כבר נמצאת, כל שנותר הוא לאפשר ליזמים הצעירים שביניהם להישאר בחברה. יש המדגישים כי הדור הזה הוא של "יוצרים וממציאים" המעוניינים להשאיר את חותמם על המוצרים השונים ולהיות חלק בלתי נפרד מתהליך עיצוביו ויצורם.

לסיכום, בכל עשור או שניים אנו רואים שינוי משמעותי בערכים המקובלים בחברה במסגרת דור מסוים. ההבדלים בין הדורות משפיעים באופן גורף גם על אספקטים נוספים ובכללם שוק העבודה. ככל שנקדים להיערך לכך, נוכל לרתום את הערכים שמגלה הדור החדש – דור ה-Z ליצירה של ארגונים המעסיקים צוותים בעלי מחוייבות, יוזמה ורצון אמתי להשפיע בכל מוצר שיפיקו או שירות שיתנו במסגרת הארגון.