מקודם

מתקשים להתארגן? על קשיי התארגנות אצל מבוגרים וההתמודדות איתם

צילום: Pixabay
צילום: Pixabay
3 ביוני 2021

קשיי התארגנות הם קשיים שרבים מאוד מאיתנו חווים לאורך כל חיינו. על אף שאנחנו נוטים לייחס קשיים בתפקודים ניהוליים, שמכונים גם קשיי התארגנות, בעיקר לילדים ולצעירים – זוהי בעיה שמבוגרים רבים מתמודדים איתה לאורך שנים רבות, ושפוגעת באופן משמעותי בתפקוד היום יומי. אם גם אתם חווים קשיים כאלה, או שאתם רוצים לדעת עוד על הנושא, ריכזנו עבורכם מידע חשוב וגם את אפשרויות ההתמודדות והטיפול עם הקשיים הללו.

מהם קשיי התארגנות, וממה הם נובעים?

בכדי להבין מה הם קשיי התארגנות, חשוב ראשית להבין מה זה תפקודים ניהוליים ועל מה הם משפיעים. תפקודים ניהוליים הם תפקודים קוגניטיביים שתפקידם "לנצח" על התזמורת של חיינו, או במילים אחרות – לגרום לנו לפעול בצורה מתוכננת, מאורגנת, לפי לוח זמנים נכון ולהוציא את המשימות שלנו לפועל. החל ביכולת שלנו להגיע לעבודה מדי יום ולקום בזמן בבוקר, ועד היכולת שלנו לזכור את כל המשימות שלנו ולבצע אותן בעבודה ובחיים האישיים – הכול קשור לתפקודים הניהוליים שלנו, שמקורם באזור הקדמי (פרונטלי) של המוח שלנו. אנשים רבים, בין אם מסיבה התנהגותית ובין אם בשל תסמונות כמו הפרעות קשב או היפראקטיביות, מתקשים לבצע תפקודים ניהוליים באופן שוטף וחווים מה שמכונה קשיי התארגנות. וכמו שאתם בטח מבינים, אין לקשיים האלה גיל.

כיצד מתבטאים קשיי ההתארגנות אצל מבוגרים?

קשיי התארגנות מתבטאים אצל מבוגרים במגוון רחב של אופנים, ואין הכרח שכל מי שסובל מהם יסבול מכל ההיבטים האפשריים שלהם. מבין המצבים שיכולים להיגרם כתוצאה מקשיי התארגנות ניתן למנות:

  • בלגן וחוסר סדר הן בסביבה הביתית והן בסביבת העבודה.
  • נטייה לאימפולסיביות כלכלית וחוסר יכולת לתכנן הוצאות בצורה נכונה.
  • קשיים בעיבוד רגשי ובוויסות רגשי של מצבים שונים בעבודה ובחיים האישיים.
  • חוסר בזמן אישי שמוביל לתחושה של אנהדוניה (חוסר סיפוק).
  • דחיינות, שלרוב האדם מודע אליה אך לא מסוגל לשנותה.
  • שכחה, הן של חפצים והן של אירועים ומחויבויות.
  • קושי בשמירה על לוח זמנים וסדר יום קבוע.

אפשרויות וטיפים להתמודדות יום יומית

יש לא מעט אפשרויות להתמודדות עם קשיי התארגנות כמו אלה שציינו. האפשרויות האלה הן ברובן אפשרויות התנהגותיות, ואלמנטים קטנים שיכולים לסייע לנו לפעול בצורה אחרת ממה שאנחנו רגילים מבלי שהנוחות שלנו תיפגע. דוגמה טובה לכך, בהקשר הכלכלי, היא אפשרויות כמו אפליקציות ניהול תקציב או ארנק דיגיטלי, שמראים לנו בדיוק כמה הוצאנו בכל פעם שאנחנו רוצים להוציא כסף ומאפשרים לנו שליטה גבוהה יותר. עוד דוגמאות לכך כוללות עבודה מול לוח זמנים ותזכורות טלפון, יצירת "משחקים" של סדר שמתמרצים אותנו לשמור על סביבת עבודה ומחייה מסודרת, ועוד דוגמאות רבות אחרות. עם זאת, כמובן שבמצבים שבהם קשיי ההתארגנות שלנו לא נמצאים בשליטה ופוגעים באיכות החיים שלנו או של סביבתנו, תמיד חשוב מאוד להכיר אפשרויות טיפול בתחום.

במצב של פגיעה באיכות החיים – טיפול הוא תמיד האופציה המועדפת

בהקשר של קשיי התארגנות, הטיפולים היעילים ביותר הם טיפולים התנהגותיים, שיורדים למקור ההתנהגויות ויוצרים התניות חיוביות להתנהגות חיובית. טיפולים ממשפחה זו (מטיפולים פסיכולוגיים ועד טיפולי CBT) יכולים להשפיע באופן ניכר על איכות החיים של האדם הסובל מקשיי התארגנות, וחשוב מאוד להתנער מכל סטיגמה שיש בנושא ולפנות לטיפול במידה והדבר נחוץ. חשוב לזכור שקשיי התארגנות הם אמנם ברובם התנהגותיים, אבל יש להם מקור מוחי והורמונלי, וללא טיפול מתאים יהיה קשה מאוד להתגבר עליהם בכוחות עצמנו.

קשיי התארגנות, כשמתעלמים מהם ולא נותנים להם את היחס הראוי, יכולים לפגוע באופן משמעותי באיכות החיים שלנו ושל סביבתנו. אם גם אתם חווים קשיים כאלה, כדאי שתדעו שאתם לא לבד, ושיש אפשרויות רבות להתמודדות עם המצב הזה.