מעניין בטוח יהיה. צילום: דנה תמרי
מעניין בטוח יהיה. צילום: דנה תמרי

האם נצליח להאט את ההזדקנות? יש מצב שהמחשב שלכם מתאהב בכם? ובואו נדבר רגע על שינויי אקלים. מדע על הבר ביוזמת מכון ויצמן למדע חוגג עשור של הרצאות מרתקות אוזניים

10 ביוני 2019

בעוד כשבוע ישתלטו על 51 ברים ברחבי העיר טובי המוחות, מדענים, מדעניות בכירות, תלמידות ותלמידי מחקר מצטיינים ממכון ויצמן למדע ובקיצור – בני זוג פוטנציאליים ומשמחי הורים. ויש להם לא מעט אמיתות מרתקות על כל מה שרותח בעולם המדע וגם בירה בצד. מתאים גם למי שלומד בעיקר מבינג'ים של "המפץ הגדול" ולגילמניסטים ברוחם ונפשם. מספר המקומות מוגבל, החיים קצרים, אז למה אתם עדיין מתלבטים?

1. האם אפשר להאט את ההזדקנות?

מרצה: ד"ר לירן שלוש.
הטבע "החליט" שנמות מספר מסוים של שנים אחרי שנחדל להיות פוריים. למערכת הדם ולמערכת החיסונית יש תפקיד מרכזי בתהליך ההזדקנות. אבל האם, וכיצד, אפשר להאט את קצב ההזדקנות?

המעוז, המלך ג'ורג' 32

האם ניתן לעצור את קצב ההזדקנות? צילום: שאטרסטוק
האם ניתן לעצור את קצב ההזדקנות? צילום: שאטרסטוק

2. שינויי אקלים מבעד לעדשות המיקרוסקופ והלוויין

מרצים: פרופ' אסף ורדי ופרופ' אילן קורן.
איך האקולוגיה הימית משפיעה על האקלים? כיצד אפשר למצוא ״איים של פשטות״ בין גליו של ים התהליכים המורכבים? והאם בסופו של דבר הכל קשור והתופעות מתחברות?

Buxa, שדרות רוטשילד 31

שינויי אקלים מבעד ללוויין. צילום: שאטרסטוק
שינויי אקלים מבעד ללוויין. צילום: שאטרסטוק

3. האם המחשב יכול להתאהב?

מרצה: פרופ' עילם גרוס.
אינטליגנציה מלאכותית מבשילה, ושאלות שנראו לנו לקוחות מספרי מדע בדיוני הופכות לנגד עינינו מציאות(אולי מאיימת). איך אפשר ללמד מכונה לקבל החלטות? אילו יישומים יש לזה במדע? ואיך לנהל מערכת יחסים בין אדם למכונה?

T House Saloon & Garden, אבן גבירול 26

אהבה ממחושבת. צילום: שאטרסטוק
אהבה ממחושבת. צילום: שאטרסטוק

4. הטוב, הרע והמכוער – תגובות המוח והגוף למצבי לחץ

מרצה: פרופ' אלון חן, הנשיא הבא של מכון ויצמן למדע.
מדוע תגובות המוח והגוף לגורמי לחץ חיוניות ליכולתנו לשרוד? מה קורה כאשר הן לא מבקרות באופן תקין? מדוע אנשים מסוימים יותר עמידים ללחץ, ואחרים פגיעים יותר? האם יש הבדל בתחום זה בין גברים לנשים? וכיצד חשיפה ללחץ בגיל צעיר תשפיע עלינו בבגרותנו?

Radio E.P.G.B, שד"ל 7

5. לחזות מחלות לפני שהן פורצות

מרצה: פרופ' ערן סגל.
האם אפשר לחזות מחלות שנים לפני שהן פורצות? על פרויקט K10, מחקר שאפתני שמתנהל בימים אלה, שבמסגרתו אנו עוקבים אחר אוכלוסיית נבדקים רבים לאורך זמן ומשלבים בדיקות רפואיות חדשניות (כגון אפיון של חיידקי מעיים) ושיטות DNA גנטי וריצוף מתקדמות של בינה מלאכותית, במטרה לגלות מאפיינים אישיים שיכולים לסייע בחיזוי מצבים רפואיים עתידיים – ואולי בבלימת מצבים לא רצויים, מבעוד מועד.

הנסיך, נחלת בנימין 18

6 . לפענח את מעגלי הפעולה של המוח

מרצה: עקיבא רפפורט.
איך אנחנו מבינים מידע שהחושים שלנו"מגישים" לנו (למשל, טפיחה על הכתף) בדרך שונה במצבים שונים? מה הקשר בין ההבנה הזאת לבין פעילות שמעכבת או מעוררת פעילות של תאי עצב מסוימים במוח? ומה הקשר בין כל אלה לאפילפסיה, תרדמת, אוטיזם, סכיזופרניה ומחלות נוירולוגיות אחרות?

*ההרצאה מתקיימת באנגלית
מולי בלומס, מנדלי מוכר ספרים 2

מה הולך לנו במוח? צילום: שאטרסטוק
מה הולך לנו במוח? צילום: שאטרסטוק

7 . על עצים והתחממות גלובלית – אמת ומיתוס

מרצה: פרופ' דן יקיר, חתן פרס ישראל, 2019
היערות בעולם קולטים יותר מרבע מגזי החממה שאנו פולטים. הגדלה של שטח היערות תאפשר לקלוט יותר פחמן דו חמצני – דבר שיקטין את כמותו באטמוספרה. אבל האם זה בהכרח יתרום להפחתה בהתחממות האקלים? מתברר שייעור וכיסוי צמחיה בקנה מידה גדול יכול לקרר או לחמם, וכן גם לזהם, להגן על קרקעות, או לפגוע באספקת המים לאדם. כיצד אפשר לחשב ולדעת מראש אם נטיעת יערות תתרום לקירור או להתחממות האקלים? ומה ישראל יכולה לתרום בתחום זה?

דיזי פרישדון, דיזנגוף 121

8. חקר החלל והמשימה הישראלית לירח

מרצה: פרופ' עודד אהרונסון.
מה מקומנו ביקום? כיצד נראים כוכבי הלכת האחרים? האם עולמנו ייחודי או שיש עולמות רבים הדומים לו? סוכנויות חלל שולחות חלליות גשושיות במטרה לענות על השאלות האלה, ובה בעת מאתגרות אותנו בשאלות חדשות על עולמות שכנים והסיכוי לחיים אחרים. פרופ',SpaceIL עודד אהרונסון, מדען המשימה של ישתף אותנו בסודות מחדר הבקרה של המשימה, ובחוויות נוספות מעולמו של חוקר עולמות אחרים.

מסה, הארבעה 19

הישג ישראלי בלתי נתפס. צילום: שאטרסטוק
הישג ישראלי בלתי נתפס. צילום: שאטרסטוק

9. איך לכוון את השעון הביולוגי להצלחה בעידן המודרני

מרצה: ד"ר זיו צויגהפט.
אורח החיים המודרני גובה מחיר יקר. רובנו חיים בניגוד לזמן הפנימי שלנו, ולכך השפעות מרחיקות לכת על בריאותנו. כיום, יותר מתמיד, יש בידינו הבנה מעמיקה של מנגנון הפעולה של השעון הביולוגי. תזמון נכון של תזונה, פעילות גופנית ושינה יכול להשיב לידינו את השליטה בשעון הפנימי.

SPICEHAUS, דיזנגוף 117

10. החיים הסודיים של החלבונים

מרצה: פרופ' גדעון שרייבר.
חלבונים חשובים למזון ולבריאות. אבל האם זה כל הסיפור? מה באמת קורה בעולמם הקסום של החלבונים? מי הם? איך הם נראים? עם מי הם מנהלים מערכות יחסים? ומה בכלל הם עושים? איך זה קשור למחלות שונות? ואיך הם יכולים להוות גם את הפתרון לבעיה?

הוטל אלנבי, אלנבי 99

11. דרך המשי לטיפולי מוח עתידיים

מרצה: ד"ר אוליאנה שימנוביץ.
כיצד חקר סיבי משי וקורי עכביש עשוי להוביל בעתיד לפיתוח טיפולים חדשניים במחלות מוח כמו אלצהיימר ופרקינסון? ואילו חומרים ביולוגיים חדשניים מפותחים במעבדות המחקר האלה?

רוזה פארקס בר, דיזנגוף 265

קורי עכביש? צילום: שאטרסטוק
קורי עכביש? צילום: שאטרסטוק

12. הנייר סובל הכל?

מרצה: ד"ר יוסי אלרן.
לנייר יש תכונה ייחודית: אפשר לקפל אותו בקלות. עובדה זו הובילה להתפתחותה של אמנות האוריגמי. לקיפולי נייר גם צד מתמטי מפתיע. הבליינים בבר יוכלו לחקור בעצמם כמה מהתכונות המתמטיות המופלאות של הנייר, וייחשפו לקסמים מתמטיים מעוררי השתאות.

קפה יפו, עולי ציון 11

13. אני אנווט- על מוח וזיכרון בעטלפים ובני אדם

מרצה: פרופ' נחום אולנובסקי.
עטלפי פירות מנווטים בלילות חשוכים אל עץ הפרי האהוב עליהם – המרוחק מהם עשרות קילומטרים. עטלפי חרקים מזהים חרק בודד בסבך צמחייה, בחושך מוחלט. מה הם מנגנוני המוח העומדים בבסיס היכולות הללו? ומה יכולים עטלפים ללמד אותנו על המוח שלנו?

בניין עיריית תל אביב־יפו, אבן גבירול 69 , טרקלין הקומה ה־ 12

זיכרון ועטלפים. צילום: שאטרסטוק
זיכרון ועטלפים. צילום: שאטרסטוק

14. מערכת היחסים המורכבת של המוח עם העתיד

מרצה: לאה אנקרי.
הביטוי אומר ״אין שכל אין דאגות״ – אז למה בכל זאת אנחנו צריכים מוח, ואיך זה קשור לתנועה? איך המוח לומד לחזות את העתיד ועד כמה הוא באמת מצליח בזה? איך מתבצע חישוב התנועה במערכת הראייה, ומה אפשר ללמוד מכך על המוח באופן כללי?

בר 223 , דיזנגוף 22

15. צעירים לנצח – איך נזדקן בעתיד הנראה לעין

מרצה: ד"ר יוסי עובדיה.
רוצים לחיות חיים ארוכים ובריאים? כדאי שתכירו את התאים המזדקנים שלכם. הגיל הכרונולוגי ידוע כגורם סיכון מרכזי למחלות כרוניות רבות הגורמות לתמותה. הסיכון נובע מהצטברות של תאים מזדקנים בגופנו. כיצד אפשר לסלק את התאים האלה מהגוף? ועד כמה אפשר לעכב בדרך זו את ההזדקנות?

נורמן בר, הלל הזקן 8

16. מהמעברות אל אומת הסטארט אפ – האם השמים הם הגבול?

מרצה: פרופ' דניאל זייפמן, נשיא מכון ויצמן למדע.
מה צריך לעשות כדי להמשיך את ההרפתקה המופלאה של הציונות והמדע? איך הצליח חיים, ויצמן, בעשורים הראשונים של המאה ה 20- לעצב את אופיה ועתידה של מדינת ישראל? במלאות 70 שנה למכון ויצמן למדע ולאחר 13 שנים כנשיא המכון, יציע פרופ' דניאל זייפמן את תובנותיו על העבר, ואת חזונו לעתיד.

Friends Underground, אבן גבירול 30, קומה מינוס 1

כל ההרצאות במסגרת מדע על הבר יתקיימו בתאריך 12.6.2019 בשעה 20:30 | לאיוונט