מקודם

שירותים ומחשוב ענן

צילום: CANAVA
צילום: CANAVA
2 ביוני 2021

המושג "ענן" הוא דימוי לרשת האינטרנט של צורה גרפית שממחישה את הרשת, כשבעיקרו ומה שחשוב באמת זה השירות שנקבל מאותו ענן. בענן המחשוב יש את כל הנתונים והחשיבה העסקית של מערכות המחשוב. מרכז המחשבים והשרתים הללו יופעלו מיחידות קצה רחוקות. כתוצאה מכך אנשים שעושים שימוש בענן לא יזדקקו לקנות ולנהל מערכת מחשוב, שכן הם שוכרים את השירות הזה שמציב כוח מחשוב שיש אליו גישה דרך רשת האינטרנט.

מטאפורה למחשוב ענן   

כדי להדגים מה זה שירותי ענן לעסקים נשווה אותו לתשתית של מערכות חשמל. כשאנחנו מחברים מכשיר חשמלי לשקע, אנו מצפים לקבל ישר זרם חשמלי. באותה העת לא נתחיל לחקור מהיכן הגיע הזרם החשמלי וודאי לא נתהה לגבי תחנת הכוח שמפעילה אותו או איזה מסלול הוא נאלץ לעבור כדי להגיע עד אלינו הביתה. כל שנבין, זה שהחשמל מגיע ממערכת שדואגת שנקבל את הזרם חשמל ועל כך נשלם מדי חודש את חשבון החשמל. כך גם ענן המחשוב – ספק מחשוב חיצוני ואיכותי.

מה מאפשר ענן המחשוב?

ענן המחשוב מאפשר להימנע מהוצאה גדולה בכל הקשור לרכישת ציוד או בתוכנות תשתית וכן מניהול שלהם. ענן המחשוב מאפשר לכל משתמש את יכולת השליטה על כל המחשוב כך שמתי שיש עומס אפשר לשכור כוח מחשוב גבוה ובמידה וזה מצטמצם ניתן להפחית את גודל הצריכה וההוצאה, כך שצריכת השירות תיעשה בהתאם לצורך.

ספק חיצוני

לרוב, המושג מחשוב ענן מתקשר ללב המחשוב של ספק שהוא חיצוני, זאת לעומת  – "ענן מחשוב פנימי", לשירותים הניתנים בגבול הארגון, בכל אתר פיזי שקיים. שירות מספק חיצוני הינו ביצוע של מיקור חוץ לשירות שמבוסס על תוצרת ותשלום בהתאם לכמות הצריכה. לשירות ענן יש שלוש תכונות ברורות שמבדילות אותו מכל שירות אחר – 

  • נמכר לפי צורך וביקוש
  • סתגלנות – כל משתמש יכול לבקש את הכמות שהוא זקוק לה. 
  • השירות ינוהל בצורה מלאה על ידי הספק. כל מי שיקבל את השירות נדרש במחשב אישי ובגישה לרשת.

שירותי תשתית – בין כל השירותים שיקבל המשתמש ניתן למצוא  – שרתים, אחסון, שולחן עבודה, רשת וכולי.  למשל, ארגון שמעוניין בשטחי אחסון עבור קבצים של נתונים או למטרות גיבוי, ספק השירות יעניק לו את השטחים המבוקשים ברמת זמינות המבוקשת לטווח זמן שיקבע מראש. 

שירותי פלטפורמה – השירות שמוענק כאן הינו פלטפורמה שיש לה צורך עבור הפעלה או פיתוח יישומים על ידי הלקוח. מדובר ביישום מדף וגם בפיתוח אפליקציה למשתמש. במצבים אלה, כל משתמש זכאי למשאבי מחשוב וגם לתוכנות תשתית שנדרשות לצרכי הרצת המערכת או למטרות פיתוח. וזה בהיעדר שיעסוק בתחום התחזוקה של מערכת ההפעלה, בשרתים, באיזון עומס או בכל הנוגע לקיבולת מחשוב.

שירותי תוכנה – כאן הלקוח יעשה שימוש גם בתשתית החומרה, בפלטפורמה וגם בשירות תמיכה אפליקטיבית שאותו פיתח הספק. 

שירותי שולחן עבודה – במודל זה הלקוח יהיה זכאי לסביבת עבודה מלאה שבה יוכל להפעיל את השירותים שהוא זקוק להם באופן שנראה כאילו הגיעו הישר מהמחשב האישי שלו, בעוד שהכל מגיע מהענן.

המאמר נכתב ע"י חברת סטארט – שירותי מחשוב לעסקים