חופש התנועה והזלילה: משאית האוכל הראשונה של רמאללה

בכלא הישראלי חלדון ברגותי ועבד א־רחמן אל ביבי בישלו לפעמים למאות אסירים אחרים. כשהשתחררו מבית הסוהר פתחו יחד את משאית האוכל הראשונה של רמאללה. המטרה הבאה: מסעדה באוטובוס קומתיים

palastine-food-truck-getty
palastine-food-truck-getty
26 באוקטובר 2017

חלדון ברגותי היה בכלא שמונה שנים, ועבד א־רחמן אל ביבי תשע שנים. זה מספיק זמן בשביל ללמוד כמעט כל דבר, אך השניים האלה – שניהם בעלי השכלה אקדמית בתחומים אחרים – התמקדו בכישורי הבישול שלהם. לכל אחד יש תפקיד בכלא, וברגותי ואל ביבי לקחו על עצמם את מלאכת הכנת האוכל. לפעמים היו מבשלים לכ־1,200 אסירים. אף שהיצע המצרכים והתבלינים מאחורי הסורגים דליל, העובדה שבכלא יש פלסטינים מכל רחבי השטחים, מצפון ועד דרום, הציבה בפניהם הזדמנות ללמוד מתכונים ומנהגים שונים.

لقراءة المقال بالعربيه

Read this article in English

הרעיון לפתוח משאית אוכל החל להתבשל במוחם בערך שבעה חודשים לפני ששוחררו, כשהחלו לחשוב על החיים שמצפים להם מחוץ לכותלי הכלא. ברגותי (44) ואל ביבי (36) מסבירים כי די מהר היה ברור להם שמסעדה שכלואה בין ארבעה קירות לא עומדת על הפרק. אחרי השנים שבילו כאסירים הם רצו חופש תנועה – והחליטו על מסעדה ניידת. הם החליטו גם שבית האוכל שלהם יהיה חופשי מכבלים נוספים – כבלי חשמל – ובחרו להתבסס על לוחות סולאריים שיספקו אנרגיית שמש. מבחינתם זה היה עוד סירוב לרעיון של גבולות. גם זיכרון ניתוקי החשמל המכוונים בכלא שיחק תפקיד בהחלטה ללכת על מקור אנרגיה בלתי נדלה.

רכבת האוכל ברמאללה. צילום: גטי אימג'ס
רכבת האוכל ברמאללה. צילום: גטי אימג'ס

חלום משאית האוכל הפך למציאות בתחילת 2016. במחלקה לניהול פרויקטים במשרד האסירים הפלסטיני בירכו על הרעיון ומשרד התחבורה תמך בו. שני האסירים המשוחררים קיבלו הלוואה מהבנק האסלאמי הערבי בסכום של 40 אלף דולר ומיד החלו לעבוד על הרכב, והיום יש בו את כל מה שדרוש למטבח. רבים מהסובבים אותם לא האמינו ברעיון, קראו להם משוגעים והזהירו אותם כי יפסידו את כל כספם. אבל לברגותי ואל ביבי יש חיבה להרפתקאות ואין בהם טיפה של פחד.
העסק נקרא למעשה "רכבת האוכל" ("Food Train") ומתגלגל ברחבי רמאללה מבוקר ועד לילה ברכב מסחרי צבעוני למדי שעליו שלט מואר ומבטיח. ברגותי ואל ביבי צבעו את הרכב בעצמם בצבעי סגול, אדום וירוק שמשרים אווירה שמחה. את הצבע החום, צבע מדי האסירים הביטחוניים השנוא עליהם, לא תמצאו שם.
התפריט המגוון כולל כריכים שונים ושילוב של מאכלים מקומיים ומזון מהיר מערבי. בין השאר ניתן למצוא שם עוף צלוי, עוף מטוגן, פהיטה, שניצל, בורגרים, נקניקיות, גבינות, לבנה, הודו, רוסטביף, צ'יפס, הרבה סלטים ומשקאות קלים. "אנחנו שואפים לשפר ולפתח את הרכבת כל הזמן", אומר ברגותי, "שינינו כמה מתכונים, הוספנו והורדנו אחרים. יש לנו את הלקוחות הקבועים שלנו שמחכים לנו בכל מקום והיום אנחנו כבר יודעים איזה מאכלים הם הנמכרים ביותר ונערכים לפי זה".

תחנה ראשונה בחיים החדשים

לפי ברגותי, ההחלטה להתקין לוחות סולאריים על רכב הכניסה אותם לתקופה ארוכה של ניסוי וטעייה עם החברה שעשתה את העבודה. "ייצרנו חלקים מסוימים מהלוחות כמה פעמים כדי שזה יתאים בדיוק לצרכים שלנו – הסוללות, המשקל, הגודל, התנועה", הוא מספר. "מהנדסים בדקו את הכל. בסופו של דבר הרכב נבדק וקיבל אישור של משרד התחבורה וההגנה האזרחית. כשעשינו סיבוב ניסיון כדי לבדוק את הבטיחות של רכבת האוכל, אחד הילדים שראה את הרכב בפעם הראשונה שאל אותי אם הוא יכול גם לעוף. אני לא רוצה ששום דבר ישלוט בנו, רכבת האוכל היא תחנה ראשונה בהמשך חיינו".
מאז החל הדוכן הנייד לפעול הוא זוכה להצלחה בכל שעות היממה. ברגותי אומר כי כיום עובדים בדוכן חמישה אנשים במשמרות: "המשמרת הראשונה מתחילה בשבע וחצי בבוקר ונמשכת עד אחת בצהריים. במשמרת השנייה – מאחת בצהריים עד שבע בערב – אנחנו נמצאים קרוב למשרדי הממשלה ומאכילים את העובדים והעוברים והשבים. משבע בערב עד אחת אחרי חצות יש משמרת שאין לה מקום קבוע, בגלל בעיות החניה של רמאללה. אנחנו עדיין מחפשים מיקום מתאים במרכז העיר. אנחנו מרגישים שהרבה אנשים תומכים בנו ואנחנו גם מספקים להולכי רגל ולאנשים בתנועה ארוחה מהירה וטעימה בלי שיצטרכו ללכת למסעדה ולחכות במשך הרבה זמן". ברגותי מוסיף כי "רכבת האוכל לא הולכת לישון בלי שהיא נקייה ומצוחצחת, מוכנה לעבודה ביום המחרת".

המיזם הבא: מסעדה ניידת. צילום: גטי אימג'ס
המיזם הבא: מסעדה ניידת. צילום: גטי אימג'ס

ומה לגבי העתיד? ברגותי מספר כי הוא ואל ביבי חולמים לממש עוד פרויקט, שהם מכנים "מאכל וסיבוב בעיר", שבו "הלקוח יוכל להזמין את המנה שהוא רוצה ואנחנו נכין אותה במסעדה ניידת. אוכלים תוך כדי נסיעה ברמאללה והסביבה, או במסלול ספציפי שעוד לא נקבע". לדבריו, "זה עדיין רעיון שיש הרבה בעיות טכניות בביצוע שלו, הכבישים לא בנויים למסלולים וסיורים, ונוסף לכך אנחנו מחפשים אוטובוס קומתיים ואנחנו לא יודעים אם זה אפשרי להשגה בכלל. אנחנו מקווים להגשים את החלום הזה תוך שנה".
"היינו בני מזל לעלות על הרעיון הזה ולראות אותו מצליח", מסכם ברגותי. "הרוב המוחלט של האסירים המשוחררים נתקל במציאות שבה אין סדר ואין עבודה. שנות הכלא לוקחות לנו את החופש ואחר כך זה להיות או לא להיות".

* ברגותי ואל ביבי לא שוחחו עמנו על נסיבות כליאתם. בכתבות אחרות נכתב כי היו חברים בארגונים לא חוקיים וכי ברגותי נכלא בשל ירי לעבר חיילים ואל ביבי נכלא בגין עברות נשק.