גלריה קונטמפוררי מול קרן בר גיל

מנהל הגלריה הדרום תל אביבית קונטמפוררי אוסר על כניסתה של מדריכת הסיורים האמנותיים קרן בר גיל לגלריה, לאחר שלטענתו תיווכה עסקאות מכירה פרטיות מול אמני הגלריה מאחורי גבו

גלריה קונטמפוררי
גלריה קונטמפוררי
14 במאי 2014

מי שנמנה על רשימת התפוצה של גלריית קונטמפוררי השוכנת בדרום תל אביב קיבל השבוע מייל קצת מוזר, שבו תוקף מנהל הגלריה רוני פורר בחריפות את האוצרת העצמאית קרן בר גיל ואוסר על כניסתה לגלריה.

"בעקבות התנהלותך הקיצונית בחוסר הגינותה, אנו כותבים לך על מנת להודיעך כי כניסתך לגלריה קונטמפוררי ביי גולקונדה, לבד או בליווי קבוצה, היא מעתה אסורה", נכתב במייל. "אנו יודעים כי פנית באופן פרטי לגלריסט של האמנית נאצומי היאשי, שחברי קבוצתך התפעלו מעבודותיה בגלריה, ורכשת ממנו צילומים שאותם את מציעה למכירה.

"לקוחות בלתי-מודעים עלולים ליפול בקלות ברשתם של אנשים בלתי מיומנים וחסרי הבנה כמוך. עוד טרם נשמע על התנהלות כה חסרת יושר, ומקומה לא יכירנה בקרב חבריו האמינים והמכובדים של עולם האמנות. אנו, לכל הפחות, איננו מעוניינים בכל קשר שהוא עם אנשים בעלי ערכי מוסר כשלך".

בר גיל, בעבר עו"ד בתחום הקניין הרוחני, מייעצת ומוכרת כיום פריטי אמנות לקניינים ולאספנים, ועורכת סיורים קבוצתיים בגלריות. את ענייניה היא מנהלת מהבית, שהפך לסוג של חלל תצוגה שבו היא מקיימת מדי פעם אירועי מכירות. העובדה שהיא אינה שוכרת גלריה מאפשרת לה למכור יצירות במחירים נמוכים יותר ביחס לגלריות הגדולות, ובעבר הסבירה כי זו אחת הסיבות לכך שהיא פועלת באופן הזה.

באחד הסיורים שהתקיימו לאחרונה ביקרה בגלריה של פורר. לטענתו, כשנשות הסיור הביעו עניין ברכישת יצירות של האמנית היפנית נאצומי היאשי, יצרה בר גיל קשר עם הגלריסט שמייצג את האמנית ביפן וביצעה מולו עסקה ישירה. "מדובר בתערוכה שהאוצרת איילת זהר, שהיא מומחית לאמנות יפן, עבדה עליה במשך כמה שנים", הוא מבקש לחדד. "שילמנו סכומי עתק כדי להביא את היצירות האלו לארץ ולבנות את התערוכה. מדובר בגניבה של קניין רוחני".

אבל מדובר במעשה לא חוקי? הרי זה מה שהיא עושה – מתווכת בין האמן ללקוח.

"זה אמנם לא בלתי חוקי, אבל בהחלט לא מוסרי. לא עושים את זה, במיוחד כשהצילומים מלווים בטקסטים של האמנית עצמה, ולאחר שהגלריסט ביפן נתן לי בלעדיות על היצירות שלה בארץ".

בר גיל, מצדה, מכחישה את הטענות מכל וכל. "הפניתי את המתעניינות מהקבוצה שלי לתת את פרטיהן בגלריה, ומעבר לכך לא התערבתי ואני לא יודעת אם היצירות נמכרו בסופו של דבר", היא טוענת. "את יצירותיה של האמנית המדוברת הכרתי עוד לפני הביקור בגלריה, ופניתי אליה ישירות כדי לרכוש יצירות. היא הפנתה אותי אל הגלריה שלה ביפן, שם הצגתי את עצמי כאוצרת מישראל והבעתי עניין ברכישת יצירות".

ומה בעניין הבלעדיות?

"בשום שלב לא נמסר לי שיש בלעדיות כזאת. הרי אם הייתה בלעדיות, לא היו מוכרים לי, ובייחוד לאחר שאמרתי שאני מישראל. אני עובדת על עמלות נמוכות וזה מרגיז את הגלריות. ההודעה על ההשעיה שלי לא נשלחה אליי אלא לתפוצת המייל של הגלריה. הטענות מופרכות ואופן שליחת ההודעה מהווה לשון הרע. רוני לא פנה אליי בשום שלב, ומדובר במהלך אלים ונואש שמטרתו היא הכפשת שמי".