התושבים נגד העירייה: "זורקים את כל הבעיות לאזור אחר של דרום ת"א"

מחאה נגד בניית המסופים ליד בית פנורמה. צילום: שמחה טללייבסקי
מחאה נגד בניית המסופים ליד בית פנורמה. צילום: שמחה טללייבסקי

פעילים מנווה עופר וקריית שלום טוענים כי הליך העברת תנועת האוטובוסים מהתחנה המרכזית למסופים הסמוכים לבתיהם מתבצע בחוסר שקיפות, וחוששים מכך שמסוף זמני (ליד מסוף נוסף) יהפוך לקבוע. בינתיים העירייה ביטלה מפגש עם התושבים למועד לא ידוע

17 בנובמבר 2021

תושבי שכונות נווה עופר וקריית שלום יצאו באחרונה למחאה, ואף הפגינו מחוץ לבתיהם של ראש העיר רון חולדאי ושרת התחבורה מרב מיכאלי. הם מבקשים שקיפות בנוגע להליך העתקת חלק מפעילות התחנה המרכזית למסופים הסמוכים לבתיהם בדרום העיר. אלא שבמקום שקיפות, אתמול (ג') נדחתה פגישה שתוכננה בינם לבין נציגי העירייה למועד לא ידוע. ״עלו סוגיות שדורשות המשך בירור מול גורמים חוץ עירוניים. לפיכך ראינו לנכון לדחות את מפגש התושבים הערב״, כתבו אמש בעירייה לתושבים.

התחנה המרכזית. שלום ולא להתראות למפגע האורבני הגדול במדינה. צילום: shutterstock.
התחנה המרכזית. שלום ולא להתראות למפגע האורבני הגדול במדינה. צילום: shutterstock.

״התנהל מאבק גדול בדרום תל אביב לפנות את התחנה המרכזית, ועכשיו זורקים את כל הבעיות לאזור אחר של דרום תל אביב״ אמר לנו שמחה טללייבסקי, ממובילי מאבק התושבים. ״אני מאוד שמח שהתחנה מתפנה, שמח עבור תושבי שפירא ונווה שאנן. זה אכן מצוין. אבל מעתיקים את הבעיה למקום אחר וכמובן המקום הזה הוא בדרום העיר. מה עם התכנית שהייתה להעתיק חלקית את התחנה למתחם גלילות? למה כל זיהום האוויר של תל אביב צריך להתרכז דווקא אצלנו?״.

כדי להבין על מה כועסים הפעילים צריך לעשות מעט סדר. לפי הסיכומים, אלפי האוטובוסים שיוצאים ומגיעים בכל יום לתחנה הנוכחית, יעתיקו את פעילותם למספר מסופים שונים: תחנה קטנה שתישאר בנווה שאנן – ככל הנראה במיקומה הנוכחי של התחנה; מסוף תל גיבורים ומסוף וולפסון בגבול חולון. לפי התכנון, המסוף בחולון יקום בעוד כ-15 שנים ובינתיים יוקם מסוף זמני ליד בית פנורמה. אלא שהפעילים חוששים שהזמני הוא הקבוע וזועמים על מה שהם תופסים כחוסר שקיפות מצידה של העירייה. ״אף אחד לא מדבר איתנו״, אמרה לנו פעילה שהעדיפה להזדהות רק כג'. ״אנחנו מקבלים מידע מהתקשורת בלבד״.

מחאה נגד בניית המסופים ליד בית פנורמה. צילום: שמחה טללייבסקי
מחאה נגד בניית המסופים ליד בית פנורמה. צילום: שמחה טללייבסקי

הטענות לגבי היעדר שקיפות מצד העירייה בתהליכים משמעותיים אינן חדשות. כך היה למשל בפרויקט קרית ספר, בו נדהמו התושבים לגלות שאחרי שיתוף ציבור של כשנה וחצי, העירייה החליטה לממש תכנית אחרת בלי ליידע אותם. כך היה גם בהחלטה להעתיק חלקית את התנועה מדיזנגוף לריינס: גם אז התעוררו בוקר אחד התושבים לגלות שזה קורה. לפי הפעילים, אז – העירייה ״עושה מה שבא לה״.

״הם מתנהלים כגנב בלילה. אנחנו קמים בבוקר לתכניות הזויות ולא נותרת ברירה אלא להגיש עתירה משפטית. יש הרבה דיסאינפורמציה. למשל העירייה טוענת שיש חלוקה לשני מסופים ליד השכונות שלנו״, אומר טללייבסקי, ״מסוף תל גיבורים ומסוף פנורמה, הזמני כביכול. אבל מה שהם לא אומרים זה שמדובר במסופים שיופרדו בכביש בלבד, במרחק 500 מטר זה מזה. בפועל מדובר במסוף ענק אחד שיגרום לזיהום אוויר ומחלות ב-15 שנים הקרובות״.

יצוין כי המסופים המתוכננים יהיו פתוחים – בשונה מהתחנה המרכזית ובדומה למסוף הקיים בסבידור – עובדה המשפיעה משמעותית על רמת הזיהום. נציגי העירייה טענו בפנינו בשיחות רקע שקיימנו עמם כי המעבר למסופים גם לא אמור להגביר מהותית את תנועת האוטובוסים ברחובות הפנימיים בשכונות, אלא בציר הראשי בדרך בן צבי בלבד. ״איך לא תהיה יותר תנועה״, תוהה טללייבסקי בתגובה. ״הציר בשדרות ירושלים נסגר לתנועה, יש שם שדרה יפה עכשיו. יש ציר נוסף שמתחבר לעולי ציון אבל שם תהיה רכבת קלה, אז ברור שהציר היחיד שנשאר לתחבורה בין-עירונית הוא ציר שלבים שצמוד לנווה עופר. עתידנות זה נחמד אבל אנחנו חיים ונושמים את הזיהום עכשיו אז קצת פחות רלוונטי מה יהיה אולי בעוד עשור״.

אוטובוס בתל אביב (צילום: Shutterstock)
אוטובוס בתל אביב (צילום: Shutterstock)

חיזוק לעמדת העירייה מגיע מאלעד הוכמן, מנכ״ל מגמה ירוקה ובעצמו תושב דרום העיר. מגמה ירוקה השתתפה במאבק לסגירת התחנה המרכזית והוכמן עצמו מציין כמה חשוב שהסגירה לא תתעכב. ״ברור שאסור שיכנסו אוטובוסים בינעירוניים שלא משרתים את השכונות. לכן מסוף תל גיבורים שקרוב יותר לבתים צריך להכיל אוטובוסים עירוניים בלבד ומסוף פנורמה את הבינעירוניים. יבנו כאן מסופים מודרניים יותר, רמת השירות לתושבים תעלה ורמת הזיהום תרד. יש כאן הזדמנות לעשות את זה מאוד נכון ובזה צריך להתרכז עכשיו. יש חוסר צדק אמיתי במדיניות החלוקה בנטל ודרום תל אביב נפגעת, ודווקא שם האוכלוסיה זקוקה מאוד לתחבורה ציבורית טובה. בגלל זה המאבקים האלו כל כך חשובים. יש גם חוסר אמון אמיתי ומוצדק של התושבים בעירייה בעקבות חוסר השקיפות״.

מחאה נגד בניית המסופים ליד בית פנורמה. צילום: שמחה טללייבסקי
מחאה נגד בניית המסופים ליד בית פנורמה. צילום: שמחה טללייבסקי

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "ראשית העובדות – 1. לא מדובר במסוף שיוקם בלב שכונת מגורים אלא בשטח פתוח, רחוק מבנייני מגורים, מואר ונגיש, בדומה למסוף התחבורה בסבידור-ארלוזרוב. 2. המסוף לא צפוי להגביר באופן מהותי את היקף תנועת האוטובוסים ברחובות הפנימיים בשכונות הסוכות אלא יפעל בעיקר על גבי הרחובות הראשיים. 3. העירייה פועלת מול משרד התחבורה לקידום מערך הטעינה החשמלית במסוף העתידי, כך שחלק ניכר מהתחבורה במסוף לא תהיה מזהמת בכלל. לעצם העניין – אנחנו בהחלט מבינים את חששות התושבים ואת אי הוודאות לגבי מהלך הקמת המסוף החלופי. יש אי דיוקים רבים וחוסר הבנה ולכן העירייה תקיים מפגש (כאמור, המפגש נדחה, נ"מ)".

נזכיר כי פינוי התחנה המרכזית ומעברה לבית קבע בסמוך לצומת חולון הינו מהלך חשוב המקודם על ידי משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון בשיתוף עם העירייה. אין צורך להכביר במילים על המציאות המטרידה שהיוותה התחנה לאורך עשרות שנים בלב שכונת נווה שאנן ולכן יש לברך על ההחלטה להעתיק אותה ממקומה לצומת חולון. כפתרון ביניים זמני הוחלט, לצד דילול הפעילות התחבורה הציבורית בתחנה (מהלך שכבר הבשיל וצמצם בכ-20% את היקף הנסיעות מהתחנה), לפצל את פעילות התחנה ל-4 מוקדים שונים – חניון הלוחמים, כחניון תפעולי גדול; מסוף פנורמה כמסוף נוסעים בדומה למסוף סבידור; מסוף באוויר הפתוח, רחוק מבנייני מגורים, מואר ונגיש; חניון החרש וגרעין תפעולי שיישאר בתחנה המרכזית. יש להדגיש, בניגוד לתחנה המרכזית החדשה שפעלה במבנה סגור בלב שכונת מגורים בצמידות לבתי מגורים – המסופים בלוחמים ובפנורמה הם בשטח פתוח ולא בלב שכונת מגורים, כאשר נזכיר כי גם שאר מסופי התחבורה בצפון ומרכז העיר: 2 בסמיכות לאוניברסיטה; קריית עתידים; רדינג; אזורי חן; סבידור; כרמלית פועלים ליד שכונות מגורים.

המיקום החדש למסופי האוטובוסים של התחנה המרכזית נמצא לאחר מאמץ. זהו שטח ייעודי ובתולי שאין בו שימוש או צורך בשנים הקרובות, דבר נדיר בתל אביב-יפו. השטח עצמו שייך לרשות מקרקעי ישראל, והוא מתאים ליישום המסופים, כמו גם מיקומו הגיאוגרפי המאפשר קישוריות לקווי הרכבת הקלה העתידיים ולנתיבי התחבורה באזור וכן חיבור לחניון הגדול בסמוך למשרד הרישוי. בניגוד לנטען, המסוף לא צפוי להגביר באופן מהותי את היקף תנועת האוטובוסים ברחובות הפנימיים בשכונות הסמוכות אלא יפעל בעיקר על גבי הרחובות הראשיים באזור. בנוסף, אנו פועלים מול משרד התחבורה לקידום מערך הטעינה החשמלית במסוף העתידי כך שחלק ניכר מהתחבורה במסוף לא תהיה מזהמת כלל. בנוסף, התוכנית כוללת התייחסות כוללת למרחב עם תכנון אדריכלי ונופי מוקפד לצד מענה לסוגיות סביבתיות".