הבועה

תחבורה ציבורית בשבת בתל אביב: כל מה שצריך לדעת

עיריית תל אביב-יפו והערים השכנות נערכות לפריסת שבעה קווים שיחלו לפעול בתאריך 22.11. השירות יוענק בשלב ראשון לתושבי העיר בחינם

אוטובוס בתל אביב, קו 25 (צילום: Shutterstock)
אוטובוס בתל אביב, קו 25 (צילום: Shutterstock)
12 בנובמבר 2019

זה כבר לא חלום: קווי השבת החינמיים יחלו לפעול בתל אביב ובערים השכנות בתאריך 22.11 ויחברו בין השכונות המרוחקות וערי הלווין למרכז העיר. זאת לאחר שמועצת העיר תל אביב-יפו אישרה באופן רשמי את התקציב הראשוני להפעלת מערך תחבורה ציבורית בשבת, שעומד על 1.5 מיליון ש"ח. באישור המהלך היא מצטרפת לערים השכנות שכבר מפעילות קווים כאלה. העלות השנתית להפעלת הפרויקט מוערכת בכ-12.5 מיליון ש"ח וצפויה לגדול עם הצטרפות ערים נוספות.

רשת הקווים הבין-עירונית תפעל בסופי השבוע ותחובר בין הערים כדי לייצר רשת תחבורה מטרופולינית משלימה לתחבורה הציבורית שפועלת בימי חול. על פי העירייה, רשת התחבורה תתבסס על מערך היסעים שיכלול כ-7 מסלולים ויפעל לאורכן ולרוחבן של הערים במטרופולין, תוך מתן דגש על נגישות טובה ותדירה אל מרכז הערים ובין השכונות השונות, בשעות בהן תחבורה ציבורית סדירה אינה פעילה. בשלב זה השירות יהיה חינמי, ונוסעים יוכלו לבצע החלפות בין קווי הרשת. מידע זמן אמת לגבי זמן הגעה מדויק לכל תחנה יועבר למשתמשים דרך האפליקציות הנפוצות.

הקווים המתוכננים אמורים לחבר בין השכונות המרוחקות של העיר ובין מרכזה, ובהם: הקו הוורוד צפוי לצאת מנווה שרת ורמת החי"ל אל שכונת שפירא דרך נמל ת"א ודיזנגוף; הקו הירוק אמור לצאת משכונת המשתלה דרך אפקה והצפון הישן ועד נמל יפו; הקו הצהוב יחבר את כפר שלם, יד אליהו, ביצרון ושכונות מזרח העיר אל מרכז העיר ועד נמל ת"א; הקו הסגול יצא מדרום יפו דרך כיכר רבין ועד לנחלת יצחק; והקו התכול יחבר בין נמל יפו דרך אלנבי, צפון אבן גבירול ושדרות רוקח ועד לתל ברוך וגני צהלה. על פי מיטל להבי, סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה, הקווים יופעלו בימי שישי (18:00-03:00) ובמהלך השבת (09:00-18:00), בתדירויות משתנות של בין 1-3 קווים בשעה.

"רשת התחבורה המטרופולינית מצטרפת לתכנית קווי מוניות השירות של משרד התחבורה, ולמיזמים השיתופיים שמפעילה עיריית תל אביב-יפו – אוטותל ותל אופן", אומר רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו. "מטרתם לתת מענה לדרישה הציבורית ההולכת וגוברת ליצירת פתרונות התניידות לאורך כל השבוע ולייצר חלופות תחבורתיות אשר יסייעו לצמצם את הצורך של התושבים ובאי העיר ברכב פרטי ויקטינו את השימוש בו. בכך יתרמו להורדת יוקר המחייה, יקלו על בעיות התחבורה והחנייה ויאפשרו ניידות לאוכלוסיות מוחלשות שאין בבעלותן רכב פרטי".

מיטל להבי: "תחבורה היא מפתח לצדק חברתי בתנאי שהיא מאפשרת התניידות שוויונית 24/7 לכלל הציבור ובפרט למעוטי יכולת ולמי שאין לו רכב פרטי או רישיון נהיגה. הבשורה במערך ההיסעים המוצע מתבססת על החיבור בין הרשויות במטרופולין שתושביהם יוכלו לנוע בחופשיות בסופ"ש ברשת שתפעל בתחומי הערים השותפות למיזם".

תקציר הפרקים הקודמים: בסוף השבוע האחרון של חודש יולי החל לפעול קו אוטובוס מיוחד במימון עיריית רמת גן, שייסע בשבתות בין רמת גן לתל אביב. גם בערים נוספות בגוש דן כמו קריית אונו וגני תקווה יוצאים קווי אוטובוס בשבתות במימון מקומי. הלחץ של התושבים, הערים שכבר מפעילות קווים כאלה, ואזור הדמדומים שבין הממשלות, דחפו את העירייה להכריז על תחילת השירות.

רגע לפני הבחירות האחרונות לעירייה הודיע ראש העיר רון חולדאי כי בתיאום עם משרד התחבורה ייפתחו 24 קווי מוניות שירות חדשים שיפעלו במסלולים חדשים במטרופולין תל אביב, גם בשבת – אם מפעילי המוניות יבחרו בכך. אחד מהם אמור להיכנס בשבועות הקרובים ולנסוע ממזרח העיר (משכונת אורות) לכיוון הים. אלא שאין כל התחייבות שהמוניות הללו יעבדו בשבת, בטח שלא בתדירות מספקת. הקווים החדשים אמורים לתת מענה לכך.