משחקים באמת: עם אדיפוס-שמדיפוס ועם מגפה-שמגפה

דן שפירא ואנה סטפן ב"אדיפוס" (צילום: גל דרן)
דן שפירא ואנה סטפן ב"אדיפוס" (צילום: גל דרן)

אנשים זוכרים שאדיפוס "רצח את אביו ושכב עם אמו". פחות זוכרים שעניין רצח האב עולה כשאדיפוס מחליט לחקור את הסיבה למגפה שמפילה חללים בעמו. כן, זה מאוד אקטואלי. וכן, זאת סיבה מצויינת להעלות אותו מחדש // טור אישי של הבמאי אבישי מילשטיין

לאחר אחת ההצגות האחרונות של אדיפוס בתיאטרון נוצר ניגש אלי צופה מכובד שלחץ את ידי בחום ואמר: "ההצגה באמת מצויינת, מעניינת, סוף סוף מחזה קלאסי – אבל למה הייתם צריכים את כל האקטואליזציה הזאת? למה ישר על ההתחלה לפתוח ולדבר על מגפה-שמגפה? זה לא נחוץ". הזכרתי לו בחיוך שדווקא בהתחלה של המחזה לא נגענו בעיבוד שלנו. סופוקלס כתב מחזה על מגפה. ליתר דיוק – על שליט נערץ, פוליטיקאי מחונן, שמתמודד עם מגפה. לפני 2450 שנה.

אנשים זוכרים שאדיפוס "רצח את אביו ושכב עם אמו". פחות זוכרים שעניין רצח האב עולה מיד בהתחלה, כשאדיפוס מחליט לחקור את הסיבה למגפה שמפילה חללים בעמו. גם אני הוכיתי בהלם כשקראתי את הטקסט הזה מחדש לפני קצת יותר משנה, עד כמה הוא אקטואלי. וכן, זאת סיבה מצויינת להעלות אותו מחדש.

דן שפירא ועודד קוטלר ב"אדיפוס" (צילום: דן בן ארי)
דן שפירא ועודד קוטלר ב"אדיפוס" (צילום: דן בן ארי)

הצגת תיאטרון היא תמיד על כאן ועכשיו. כי היא מתרחשת כאן ועכשיו. כי הקהל שצופה בה חי כאן ועכשיו. כי מרחב האסוציאציות של השחקניות והשחקנים מתוחם לכאן ועכשיו. פעם אמרה לי איזו פסיכולוגית, שלא משנה מה אני אביים, זה תמיד יהיה על החיים שלי כאן ועכשיו.

אני זוכר שזה הדהים אותי, כי חלק מהכיף שהרגשתי בתור יוצר תיאטרון צעיר היה באמצעות התיאטרון דווקא קצת לברוח מהכאן והעכשיו. המפגש עם הקהל לא נותן לי לברוח. הברית בין הבמה לקהל נוצרת בבת אחת עם עליית המסך כמו במשחק כדורגל, כמו בקרב אכזרי. אוי לצד שירמה ויברח מההתמודדות: היוצרים והשחקנים יוכפשו באות קלון, הקהל יתבייש לראות את ההצגה, ההצגה תוכרז כפיאסקו.

עודד קוטלר ודן שפירא ב"אדיפוס" (צילום: גל דרן)
עודד קוטלר ודן שפירא ב"אדיפוס" (צילום: גל דרן)

הכאן והעכשיו מגדיר את תפיסת ההצגה. הנה, כולנו למדנו בבית הספר שאדיפוס מבקש לחקור את האמת. איך אני מביים מחזה על החיפוש אחר האמת בתקופה שהאמת היצוקה, המוחלטת, האחת והיחידה הפכה זה מכבר לעניין יחסי? לפרופגנדה מחנאית? איך אני מספר על הבמה אודות המלך המפורסם, שגילוי האמת אודות עצמו הוא משבר חייו, בעת שבה אובדן האמת המוחלטת מסמל את המשבר הגדול של הקהל שלי? האם מישהו מהקהל עוד מתגעגע לאמת האחת והמוחלטת, עוד נוהה אחריה? 

מישהי שראתה את ההצגה שלוש פעמים סיפרה בתדהמה שרק בפעם השלישית היא הבינה שקטע וידאו מסויים בהצגה מבוצע חי ולא מוקלט מראש. פשוט, השחקנית עשתה פתאום איזו ג'סטה שונה מבפעמיים הקודמות. "היא לא מצולמת. היא משחקת באמת".

הקהל בעקבות האמת. אבישי מילשטיין (צילום: אדם מילשטיין)
הקהל בעקבות האמת. אבישי מילשטיין (צילום: אדם מילשטיין)

>> אבישי מילשטיין הוא במאי ויוצר תיאטרון
>> המחזה "אדיפוס" עולה בתיאטרון נוצר במסגרת חגיגות ה-30 להיווסדו. פרטים וכרטיסים כאן בקליק. ההצגות הבאות: יום ד' 20.10.21 בשעה 20:30; יום ה' 21.10.21 בשעה 20:30; יום ד' 27.10.21 בשעה 20:30; יום ה' 28.10.21 בשעה 20:30; יום ג' 16.11.21 בשעה 20:30; יום ד' 17.11.21 בשעה 20:30; יום ה' 18.11.21 בשעה 20:30