ללקק את האצבעות: המעדניות הטובות בתל אביב

ז'אנר המעדניות נחלק לשניים: כאלו שמוצאים בהן אוצרות וכאלו שמצילות אותנו כשהאורחים עוד רגע בדלת, ויש גם שילוב מנצח בין השניים, ואז באמת יש סיבה למסיבה. הנה הן - המעדניות הטובות בתל אביב

אגתה, להרגיש חו"ל. צילום: אנטולי מיכאלו
אגתה, להרגיש חו"ל. צילום: אנטולי מיכאלו
4 בפברואר 2018
אחרי שסקרנו בתאווה את אוכל הרחוב, הפיצות והמסעדות הטובות בתל אביב, הגיעה שעתן של המעדניות. כאמור, מעדניות מתחלקות לשני ז'אנרים מרכזיים: האחד – אוצרותי ובו בעל המעדנייה בורר, בוחר ומשיג בשקידה את המעדנים, המטעמים והמגדנות הטובים ביותר כדי לענג את הבאים בשעריו בטופ של הפרימיום, השני – מתמקד במקומות המתמחים באוכל מוכן הביתה. אוכל כזה הוא הצלה אמיתית ברגעי האמת שבהם אתם מארחים, או סתם כשנמאס לכם לבשל. בתקופות של חגים אין מנוס מלהשלים את מלאי המנות המוגשות אל השולחן בעזרת מישהו שטיגן עבורכם המוני קציצות פראסה או טחן טונות של קרפיונים לגפילטע פיש ביתיים להפליא. קבלו את רשימת המעדניות שאתם חייבים לערוך בהן סיור קולינרי מעת לעת בכדי להישאר מעודכנים ומאושרים.

אברמנטו פיז'וטו

אברמנטו התחילה את דרכה ההיסטורית כחנות היבואן המיועדת לממכר סיטונאי של אבני היסוד של המטבח הבלקני: קשקבל תורכי, מבחר צינורות שעווה ממולאים בוטרדו עשויים ביצי בורי מומלחות ממרסיי, פלמידה ולקרדה טורקיות, עגבניות מיובשות, פלפלונים חריפים כבושים, ומגוון זיתים איכותיים שישדרגו כל מנה וארוחה. מצבור חומרי הגלם האיכותיים והידידותיות של הבעלים הפכו את אברמנטו למעדנייה נחשקת גם ללקוחות פרטיים, עד כדי כך שסיורים קולינריים יוצאים מגבולות שוק לוינסקי במיוחד כדי לבקר בה ולצאת נשכרים ומאובזרים היטב לארוחת מלכים.

אגת'ה

הייחוד של אגתה הוא משלוחים אוויריים של מוצרים על בסיס שבועי. כך מתעופפות לכאן באופן רוטיני חמאות ופטריות כמהין, גאודה מיושנת שישה חודשים, פרמזן רג'יאנו שמיושנת 24 חודשים ושאר גבינות ארומטיות לצד נקניקים, עשרות סוגי פסטות, מבחר חרדלים וגם הרינג הולנדי, סלמון צרפתי, ריבות מפרובאנס, וקרם פרש מנורמנדי. אם המבחר העצום גרם לכם לצורך דחוף לנוח לרגע ולאכול משהו, תוכלו לשבת ולנשנש כריכים מושקעים במיוחד.

פלטת נקניקים באגתה. צילום: אנטולי מיכאלו
פלטת נקניקים באגתה. צילום: אנטולי מיכאלו

אפיסרי רביבה וסיליה

לצד הביסטרו של רביבה וסיליה במגדל ג'י פועלת מעדנייה קטנה שמתנהלת כסוד של תושבי השכונה, ובה מכינים הכל מהיסוד; לחמי שאור של רביבה וסיליה, עוגות קרם בסגנון פטיסרי צרפתי, גלידות מדוגמות, גבינות בוטיק איכותיות של משק עפאים לצד ממרחים, זיתים ושמני הזית של המשק המשובח הזה, ובעיקר אוכל מבושל. לקראת שעות הצהריים המוקדמות מתמלאת הוויטרינה בכניסה למעדנייה במנות משתנות כמו קציצות כרשה צמחוניות, קוסקוס ירוק, סלטי פסטה, קובה ממולא בשר, סלט קינואה וגולאש בשרי, והאוכל אוזל ונעלם במהירות. מגש תה אנגלי עם שקיקים שתוכנם טראפלס ממולא פניני קראנץ' מאובק בזהב, מעיד שהמעושרות הן גם קהל יעד, אבל לא רק.

רביבה וסיליה. צילום: דניאל לילה

רביבה וסיליה. צילום: דניאל לילה

ביאטריס

ביאטריס היא מעדנייה הולנדית שמביאה את המוטיבים המרכזיים של המטבח הצפון אירופאי לתל אביב. סטרופ וופל שהוא אלמנטרי לכל מאנצ' אמסטרדמי טהור, לצד גבינות גאודה, מיונז אמיתי, דגים כבושים, ממרחים, רטבים ועוד. הסוד הגדול של ביאטריס הוא סלי הפיקניק המשובחים שהיא מתמחה בהם, שלשמם כדאי לעצור כאן לפני שנוסעים לטיול או סתם בדרך לחוף הים, או כשהרעב תוקף בגן מאיר הסמוך.

ביאטריס, הולנד בתל אביב. צילום: מרב בסון

ביאטריס, הולנד בתל אביב. צילום: מרב בסון

דליקטסן

מתי ורותי ברודו המציאו מחדש את מושג "דלי" וכדרכם הלכו על זה ביג טיים. המעדנייה שלהם ביהודה הלוי, המושפעת ממעדניית זייברס הניו יורקית, מציעה מבחר מסחרר מהכל ובדקדקנות איכותית של פיינשמקרים. בצד אחד של המבנה יציעו לכם אוכל מבושל ומהביל לאכילה במקום או הביתה, ובצד השני גבינות ונקניקים המיובאים מאירופה, ריבות, כבושים, לחמים ומאפים מתוצרת הבייקרי, ואפילו קצת ירקות מובחרים ופירות. זקוקים גם לאיזו חבילת שוקולד מרשימה להביא למארחים בחג השני או זר פרחים לסבתא? הכל כאן יפיפה. מו-ש.

דליקטסן. צילום: שירן כרמל

דליקטסן. צילום: שירן כרמל

חוות צוק המעדנייה

מעט מאוד מקומות יכולים להניב כזה בציר של אוכל טעים בצורה קיצונית, שיכול להוות פתרון למגוון של סוגי ארוחות: מיום יומיות (בתמחור סביר) ועד אירועי פרימיום (יקרים ויוקרתיים). חומרי הגלם של המעדנייה נאספו על ידי החוואי תומר צוק והשף אסף שנער הישר מהחווה, עם דגש על האטליז שבו מוצגים לראווה נתחים מיושנים מובחרים, ובמיוחד טלאים שגדלים בחווה של צוק, אבל מנעד האפשרויות גדול בהרבה. במקרר הסלטים תמצאו מבחר מוצלח, וכמובן שגם גבינות הבוטיק המקומיות מצוינות. אם נקלעתם לכאן, תתקשו שלא להישאר לארוחה מסעירה על הבר.

חוות צוק. פנינה. צילום: איתיאל ציון
חוות צוק. פנינה. צילום: איתיאל ציון

חיים רפאל

המעדנייה הקטנה של חיים רפאל נמצאת ברחוב לוינסקי ופועלת מאז סוף שנות החמישים. עיקר המוצרים על טהרת המטבח הבלקני; גבינות שונות, עלי גפן, זיתים מיוון וליקרים שונים. נוסף לכל אלה אפשר לרכוש גם דגים מלוחים, חמוצים מכל הסוגים, לחמים ורטבים. ברביעי-חמישי-שישי מתנקזים לכאן מאכלים מבושלים נפלאים כמו קציצות כרישה או תרד או מאפי גבינה. התורים בשישי בבוקר הם בלתי נגמרים ולפעמים נראה שעושים מאמץ כן כדי לעכב את הלקוחות במקום. מסקנה הכרחית, הקדימו את הקניות לרביעי או חמישי.

יום טוב

המעדנייה הבלקנית המשפחתית והקטנה, שנוסדה ב־1947, מתחבאת מעבר להררי זיתים הניצבים על מתקן בכניסה. בפנים תמצאו אוצרות ומעדנים כמו כבושים מסוגים שטרם הכרתם, מגוון גבינות, ממרחים, שמנים, חלבות, טחינות ועוד. המומחיות של משפחת לוי היא בהכנת כריכים מתוחכמים שניתן להזמין כאן או במזללת הכריכים שפתחו בהמשך הרחוב. המלצה שלנו: לארוז הביתה כמה שרק תצליחו, לא תתחרטו.

עושה לנו טוב. מעדניית יום טוב. צילום: מרב סריג
עושה לנו טוב. מעדניית יום טוב. צילום: מרב סריג

ליגורי

כל לקוח הוא צארינה רוסית גחמנית שצריך להשביע את מאוויה עד תום. זו התחושה בליגורי – המעדנייה שהתחילה את דרכה כסניף דיזנגופי של חנות הגבינות הירושלמית באשר. המבחר המרהיב של הגבינות המיובאות מכל רחבי העולם נותר, אבל נוספו לו גם נקניקים. השילוב הזה מרכיב את הכריכים הנחשקים בעיר, ולצדם מבחר של דגים מלוחים, מעושנים וכבושים – מטיאס והרינג שחובה לרכוש עבורם וודקה. קשה לא להתפתות לשבת ולאכול את המעדנים המוצגים כבר בחנות בישיבה על שולחן אבירים, בייחוד כשאפשר להתאים לגבינות יין הולם.

מרקטו

מרקטו הוא אטליז שהצמיח מעדנייה מרשימה עם מבחר מרהיב של רכיבי פרימיום, שיהפכו כמעט כל בישול לפעילות קלילה שתוצאותיה מרשימות. תמצאו פה רטבים, נקניקים כולל אזוטריה כמו שינקן פולני, גבינות, מוצרים קפואים כמו פסטות ודים סאם, מספר מצומצם של סלטים, מחית ערמונים, ולחמים. כמובן שהזדמנתם לכאן קודם כל במטרה שיחתכו לכם את חזה העוף הטרי בדקדקנות, כך שיתאים בדיוק לתפקידו כשניצל.

מרקטו, מיקדו סנטר. צילום יח"צ מרקטו
מרקטו, מיקדו סנטר. צילום יח"צ מרקטו

סוליקה

השף אבי ביטון שרגיל לבשל גורמה עילי (לשעבר מסעדת אדורה וכן קייטרינג מזל טלה) פתח מעדנייה בבניינים החדשים בקצה המערבי של רחוב אינשטיין ברמת אביב. המעדנייה פתוחה לישיבה במקום או לאיסוף תבשילים הביתה שמחזירים את ביטון למטבח הטורקי־מרוקאי של בית ילדותו בפרדס כץ. ביתי, אישי, חם ומחבק.

סוליקה

סטמפה

סטמפה ממוקמת בחזית בית העיתונאים ונדמית כאספרסו בר אותנטי שוקק קהל, שמגיע לכאן כדי ללגום אספרסו משובח ממכונה מיוחדת שמפעילה לחץ באופן ידני מבוקר, והכל לצלילי אריות איטלקיות או שאנסונים. למרות הפסאדה של בית קפה, מדובר במעדנייה איטלקית המציעה נקניקים ארטיזנליים וגבינות שניתן לאכול במקום בכריך או בצלחת, או לרכוש הביתה. בנוסף תוכלו לקחת אתכם מבחר של פסטות, ריזוטו, יינות ושמני זית. הכריכים במקום מכילים קורנביף, ברוסט בקר, אווז, ארטישוק בגריל, כמהין או גבינה מפיימונטה, והם עובדים היטב עם גביע של יין או לימונצ'לו.

סטמפה

מעדניית סטמפה. צילום: אנטולי מיכאלו
מעדניית סטמפה. צילום: אנטולי מיכאלו

משק ברזילי

המעדניה של משק ברזילי היא בעצם אנטיתזה למעדניה. במקום מוצרים מיובאים תמצאו פה חומרי גלם מקומיים בלבד, במקום בשרים מעובדים ונקניקים תריירו לכם על אוכל טבעוני המבושל במקום ובמקום לקחת הכל הביתה תוכלו גם להתיישב ולאכול במקום. בין המנות המשתנות טופו קארי, לזנייה טבעונית וקציצות כוסמת, וכן לחמי מחמצת הנאפים במסעדה הסמוכה, גבינות טבעוניות בייתיות מאגוזים וסויה, ירקות טריים של יבולי בר, יינות ישראלים, מנבטות ומיכלים לכבישת כרוב. הצטיידו כאן בשביל האורחים הטבעונים שלכם, ותגלו שאתם מחסלים להם את האוכל לפני שהם מגיעים.

המעדנייה ממש מעבר לבר, משק ברזילי. צילום: בן יוסטר
המעדנייה ממש מעבר לבר, משק ברזילי. צילום: בן יוסטר