חלומות על כוכב מישלן: 23 המסעדות הטובות בתל אביב כרגע

מבחינתנו כבר מזמן יש לה כוכב. מנת האבטיח (כן, אבטיח) של OPA (צילום: אביב שקורי)
מבחינתנו כבר מזמן יש לה כוכב. מנת האבטיח (כן, אבטיח) של OPA (צילום: אביב שקורי)

עכשיו כשהבוחנים של מדריך מישלן סיימו להסתובב בעיר בתמורה למיליוני שקלים ממשרד התיירות, אנחנו שמחים להמליץ להמר ולשים את הכסף שלנו על המיטב שיש לתל אביב להציע בתחום הקולינריה הגבוהה והפיין-דיינינג. אם יש סיכוי לכוכב הוא מסתתר ברשימה הזאת

21 באפריל 2023

הן שרדו את משבר הקורונה, הן שרדו את משבר יוקר המחיה, אבל ההפיכה המשטרית והאווירה הציבורית שהתפתחה סביבה הכניסה את המסעדות של תל אביב לצרות אמיתיות. ועדיין, במסעדות הכי טובות בתל אביב תתקשו למצוא שולחן גם בהזמנה של שבועות מראש, והתחרות על הפסגה מעפילה לשיאים חדשים עם הצטרפותה של R48 ממפעלות רותי ומתי ברודו לרשימה המאוד מצומצמת של עילית הקולינריה העירונית. בעדכון הנוכחי, לאחר דיונים נוקבים, הוחלט להשאיר בה מסעדות שמתנדנדות בקצה התחתון של הרשימה (היא מתפרסמת לפי סדר אלפביתי, אבל בראש יש לנו דירוג) והן עדיין ממצטיינות העיר. זה זמן לחמלה והכלה. ככה זה בתל אביב.

>> הכיף החדש: רשימת מסעדות הקז'ואל הכי טובות בתל אביב
>> ביקורת מסעדה: R48 של רותי ברודו היא אחת המסעדות הטובות בעיר

a

כבודה של טאיזו, הבייבי הראשונה של שף יובל בן נריה, במקומה מונח. אך a היא חיה מסוג אחר, מסעדה עוצרת נשימה בכל פרט. רטבים, התססות, חומרי גלם עם שושלת יוחסין ושאר תעלולי מטבח מייצרים מנות על גבול האמנות, שאת מורכבותן קשה לתאר במילים. הזינוק המטאורי מוביל לכך שקשה למצוא שולחן ב-a, אך המאמץ יותר מאשר משתלם.
a

מסעדה עוצרת נשימה. a (צילום: עמית גירון)
מסעדה עוצרת נשימה. a (צילום: עמית גירון)

OPA

שיראל ברגר, שזכתה בתואר שפית השנה בתחרות פרסי האוכל של טיים אאוט בשנת 2019, נקטה בצעד אמיץ כשהחליטה לבסס את המסעדה שלה על ירקות ופירות בלבד. כיוון שכך, הנטייה הטבעית היא לשייך את OPA לטבעונות, אלא שלמעשה מדובר באטלייה שעושה כבוד לתוצרת חקלאית ומתייחס אליה כאמנות, וזו גם העדשה שדרכה צריך לשפוט אותו. ומי שזוכר את נקניקיית הגזר המיתולוגית יודע על מה אנו מדברות.
OPA

ככה נראית אמנות. OPA (צילום: אביב שקורי)
ככה נראית אמנות. OPA (צילום: אביב שקורי)

OCD

המסעדה המבוקשת ביותר בעיר, ויעידו אינסוף פוסטים בקבוצת "ביטולים בין חברים". שף רז רהב הוא הבמאי בתיאטרון שבכל ערב מציג סרוויסים למספר מצומצם של אורחים בני מזל. אם בתחילת הדרך התייחסה התקשורת  לרהב כסוג של ילד פלא, בחלוף השנים מתברר שהילד הלך והפלא נשאר. מי שלא מצליח להשיג מקום מוזמן להתנחם במאפים ממאפיית אפוי החדשה של רהב, שנמכרים במספר מסעדות ובתי קפה בעיר.
OCD

OCD (צילום: חיים יוסף)
OCD (צילום: חיים יוסף)

R48

יש בעיר אולי חמש ארוחות-טעימות במסעדות שף ששוות את תג המחיר הגבוה שלהן, ולפי ש-R48 הצטרפה היו אולי ארבע. המסעדה החדשה הקטנה והמדויקת עד כדי השתאות של רותי ומתי ברודו היא אולי רק חלק מפרויקט הדגל המרהיב שלהם במלון ברוטשילד 48, אבל מבחינתנו אפשר כבר למקם אותה כיהלום שבכתר. וזה בדיוק כמו שכתב מבקר המסעדות עודד קרמר: "10 שולחנות, 22 מקומות. סרוויס אחד בערב של ארוחת טעימות בת 11 מנות עם תפריט מתחלף מידי יום. וכמה שזה נשמע מדהים, זה אפילו יותר מוצלח על הצלחת".
R48

R48 (צילום: אסף קרלה)
R48 (צילום: אסף קרלה)

אולה

בביקור הראשון שלנו ב-Ole של אורן אסידו הופתענו לטובה. כשמבקר המסעדות עודד קרמר הגיע לשם כבר נרשמה התלהבות ופליאה. ומאז מצליח השף הצעיר לשמר את המסעדה החמימה והכיפית שלו מעל הרף קולינרי הגבוה שאפשר לצפות לו ממסעדת שף, ובכל גיחה מתחזקת התחושה שמשהו מרשים קורה כאן במטבח. המיקום בפאתי פארק המסילה במבנה הטמפלרי של מלון סלינה עושה את הקסם שלו, אבל זה האוכל הלבנטיני-ים-תיכוני שעושה את העבודה האמיתית.
אולה

אייבי

אייבי או דוק או בכלל האחים – קשה להחליט מהן מי מתאימה יותר להיכנס לרשימה. בסוף בחרנו באייבי כי החוויה הכוללת של הארוחה בה, עם הרחבה הקסומה שמחביאה אתכם מרחוב לינקולן, יחד עם האוכל המנומק מאוד של האחים דוקטור והמנות המותקנות על אש גלויה, מייצרים יחדיו ארוחה נפלאה שמתפוצצת מטעמים מקומיים והברקות קטנות.
אייבי

אייבי (צילום: אנטולי מיכאלו)
אייבי (צילום: אנטולי מיכאלו)

אנימאר

המסעדה הראשונה ברשימה של שף הלל תווקולי (את השנייה תגלו בהמשך). צ'יג קופטה טורקי, גבינת ג'יבני צרובה עם עלי גפן, סיגר טלה ומרגז ואורזו סרטנים כחולים מייצגים את מטבחי הים התיכון בצורה אלגנטית, צבעונית ונדיבה ששמעה הגיע עד דובאי. אנימאר היא מוסד ששומר על איכות ויציבות וראוי לכן להערכה.
אנימאר

בית תאילנדי

לא בכדי בית תאילנדי היא אחת המסעדות הטובות והמצליחות בישראל. כבר 27 שנים שהיא מצליחה לשמור על שם, על הווייב הנכון והכי חשוב – על טעמים אותנטיים. בין מחיצות הבמבוק תוכלו להתנסות במנות מחומרי גלם טריים, למשל חלב קוקוס וירקות מחווה שעובדת עם המסעדה. בחדר הפרטי קואה קון לק ("המטבח של גברת לק", השפית ואשתו של הבעלים יריב מלילי) מוגשת ארוחת טעימות מובנית שעושה כבוד למטבח התאי המסורתי.
בית תאילנדי

קואה קון לק בבית תאילנדי. צילום: יהונתן בן-חיים
קואה קון לק בבית תאילנדי. צילום: יהונתן בן-חיים

בר 51

זו לא בדיוק מסעדה וגם לא ממש בר. אם תקראו לו גסטרו בר הוא אולי יענה, אך בר 51 הוא הרבה יותר מכך – סדנת יצירה של שף מושיקו גמליאלי (מונא), שהתמקם בחלל מלא נשמה ואווירה ומגיש תפריט שהולם את כל אלה: קרודו וסשימי דגים טריים עם בת טעם מקומית, מנות פסטה עדינות וצלחות שמלוות אלכוהול אל מחוזות של ריגוש וסיפוק גרגרני.
בר 51

בר 51 (צילום: יח"צ)
בר 51 (צילום: יח"צ)

ג'ורג' וג'ון

שף תומר טל מלהטט בחומרי גלם מקומיים ועונתיים והחלל המעוצב של מלון הבוטיק דריסקו במושבה האמריקאית עוטף את הארוחה בעטיפה יוקרתית. מכאן השמיים הם הגבול.
ג'ורג' וג'ון 

ג'ורג' וג'ון (צילום: אמיר מנחם)
ג'ורג' וג'ון (צילום: אמיר מנחם)

דריה

לאחר שפרע את השטר באנימאר שלעיל, פנה שף הלל תווקולי ללכת אחר נטיית הלב ופתח את דריה במלון הילטון. זוהי אמנם מסעדה כשרה אך כל מי שדורך בה – כולל מבקרים אכזריים במיוחד – נפעם מעושר הטעמים. קונספט שבמרכזו דרך המשי מתורגם לתפריט עכשווי ואוריינטלי־מסורתי, מעין אלף לילה ולילה בגרסה קולינרית כשהנוף הוא עוד בונוס.
דריה

דריה ( צילום: אוהד קב)
דריה ( צילום: אוהד קב)

הבסטה

המסעדה המינימליסטית למראה בפאתי שוק הכרמל שהיא חלומם הרטוב של שפים ופודיז. חומרי גלם עונתיים נחשקים ורעיונות שמלוקטים בשיטוטים בארץ ובעולם יוצרים חוויה קצת שיכורה ומלאת תשוקה לבישול, ושיקוף של סלואו פוד במלוא הדרו. ואם כל זה לא מספיק, קבלו את דוכן השווארמה שנפתח השנה מאותו בית יוצר, שכובש את שוק הכרמל ואת הלב שלנו.
הבסטה

הבסטה (צילום: אנטולי מיכאלו)
הבסטה (צילום: אנטולי מיכאלו)

הדסון

הניו יורק סטייקהאוס הוותיק פועל כביכול מתחת לרדאר ללא מסעות פרסום ויח"צ מן הטעם הפשוט שאין בהם כל צורך. נתחים מובחרים ומיושנים במקרר ענק עושים את העבודה, וקרניבורים מכורים יודעים שכאן יוכלו לקבל את הביס הבשרי המושלם. בסניף שברחוב לילינבלום החוויה הטעימה־אך־מכאיבה לכיס מכאיבה קצת פחות.
הדסון

הדסון (צילום דן פרץ)
הדסון (צילום דן פרץ)

היבה

שף יוסי שטרית עושה דברים מדהימים במסעדה שלו, ולדרוש חצי מהתשלום מראש הוא רק אחד מאותם דברים מדהימים. נשאיר את הסופרלטיבים למבקרי המסעדות שעפו ברובם על הארוחה בת 15 המנות ששטרית מגיש שם, ונסתפק באנדרסטייטמנט: אין הרבה חוויות קולינריות ברמה הזאת בישראל.
היבה

היבה (צילום: דן פרץ)
היבה (צילום: דן פרץ)

טאיזו

המסעדה האסייתית של השף יובל בן נריה היא קוטפת הפרסים הקבועה של טקס פרסי האוכל – מתואר המסעדה החדשה הטובה של השנה ובהמשך המסעדה האסייתית הטובה ביותר והמסעדה הטובה ביותר נקודה. התפריט מציג פרשנות אישית צבעונית ובועטת לקלאסיקות מהמזרח והוא תמיד מצליח לחדש. בין אם במנות מנקאי (סופרפוד שבן נריה שותף בפיתוחו) או בפיצה שעשתה גלים בימי הקורונה – טאיזו אינה רק מניה בטוחה אלא ממש יוניקורן.
טאיזו

טאיזו (צילום: דרור עינב)
טאיזו (צילום: דרור עינב)

יפו־תל אביב

למרות מעמדו של השף חיים כהן כסלבריטאי־על, קשה לכפור בכנות כוונותיו, שממשיכות להקרין על עבודתו לאורך השנים. יפו־תל אביב משקפת בדיוק את נקודת המוצא של כהן, אוכל אורפלי של אמא מלווה בהשפעות אירופאיות שרכש במרוצת הזמן. מתוך טאבון שבלב המסעדה מגיעות מנות שפורטות על מיתרי הנפש, מטבח חף מציניות ומהתחכמות, ששואף להזין את הסועדים ברגשות חמימים של ניוקי סרטנים ושישברק (תמצאו אותו ברשימת המנות המיתולוגיות שלנו).
יפו תל אביב

שישברק לבאנה-תרד, יפו תל אביב (צילום: אסף קרלה)
שישברק לבאנה-תרד, יפו תל אביב (צילום: אסף קרלה)

מלגו ומלבר

שף מוטי טיטמן מביא ידע שצבר בצרפת וניו יורק וניסיון בעבודת מטבח מורכבת, ומכין מנות עמוקות טעם וסקסיות להפליא. מלגו ומלבר ממוקמת בכבוד בצמרת המסעדות הטובות בעיר, ויעידו שפים שמגיעים אחרי משמרת לשבת על הבר פשוט כי טעים וכיף כאן.
מלגו ומלבר

מלגו ומלבר. צילום: שי הנסב
מלגו ומלבר. צילום: שי הנסב

משייה

"אז איך האוכל במשייה? במילה: פנטסטי. במשפט: כל כך מוצלח, שהזמנו את אותה המנה פעמיים. פעמיים! כלומר, כל האוכל היה נהדר, אבל פעמיים במהלך הארוחה הגיעה לשולחן מנה כל כך טובה, כל כך טעימה, כל כך וואו!, שכל מה שרצינו היה לטעום אותה שוב. זה עד כמה האוכל של משייה מוצלח". לא נגענו, כל הפרטים כאן.
משייה

משייה (צילום: אסף קרלה)
משייה (צילום: אסף קרלה)

סנטה קתרינה

אחרי שתומר אגאי עבד במטבח של אלן דוקאס, היה יד ימינו של חיים כהן ביפו תל אביב והסתובב להנאתו בטוסקנה, הוא פתח את סנטה קתרינה כמגרש המשחקים שלו. אוכל מקומי שנושק למטבח הסורי, הלבנוני והפלסטיני משקיע יותר בתוכן ופחות בנראות. כאלו הן המנות של אגאי: עשויות באהבה, לא מתיימרות ופשוט טובות.
סנטה קתרינה

סנטה קתרינה. צילום: דניאל לילה
סנטה קתרינה. צילום: דניאל לילה

פופינה

משמעות המילה פופינה היא "מטבח" בלטינית. בפופינה המטבח הוא הלב הפועם וכל תשומת הלב נתונה למתרחש בו. שף אוראל קמחי מגיש מנות אלגנטיות ועל זמניות בתפריט המחולק על פי שיטות בישול שונות: אידוי, כבישה, צלייה, בישול ארוך או אפייה. תענוג.
פופינה

פופינה (צילום: חיים יוסף)
פופינה (צילום: חיים יוסף)

פרא

"עם תפריט שמתחלף כל יום ומאפשר שינויים והמצאות תוך כדי תנועה, ועם הכישרון שנשפך שם כבר עכשיו בכמויות, ברור ש'פרא' הולכת להיות אחת הפינות הכי עמוסות בתל אביב", כתב המבקר שלנו על המסעדה של יוצאי רותי ברודו. מאז פרא הולכת ומשתבחת ואנו צופים לה עתיד גדול.
פרא

פרא (צילום: רן בירן)
פרא (צילום: רן בירן)

פרונטו

שנים רבות חלפו ונהרות יין נמזגו לכוסות מאז שפרונטו נפתחה כמסעדה איטלקייה. אט אט התרחק שף דיוויד פרנקל מהפורמט שיצר רפי אדר ועיצב סדר יום קולינרי חדש, עם שפה אישית ייחודית. השראה סינרגטית מכילה מעט מההיסטוריה הקודמת של פרונטו בלבוש מקורי, מנומק ומדויק, ברצינות וכבוד שניכרים בכל אויסטר וקפלטי.
פרונטו

שילה

מה שהתחיל כגסטרו בר חלוצי של שף צעיר, מוכשר ונמרץ, הפך לאחת המסעדות הנחשקות והמוצלחות בעיר. התפריט הוא חגיגה של דגה ופירות ים, אך חוויית הארוחה היא הרבה מעבר לדג טרי ושרימפס שנדוג לפני שעות ספורות. בר היין ג'נגו משתמש באותם חומרי גלם רעיוניים המוגשים באווירה קלילה ונגישה יותר.
שילה