בלי להגזים: 18 מסעדות הקז'ואל דיינינג הכי טובות בתל אביב

פשוט טעים וטעים פשוט. למפור (צילום: אינסטגרם/@lampurTLV)
פשוט טעים וטעים פשוט. למפור (צילום: אינסטגרם/@lampurTLV)

מאז פרוץ המלחמה נסגרו ארבע מסעדות נהדרות שכיכבו ברשימה הזאת לפניה, וכדאי לבדוק היטב איזה מסעדות אהובות נותרו בה, ולהזמין מהר שולחן כדי לשמור עליהן. מסעדות הקז'ואל, שמפלרטטות בין פיין דיינינג לפורמטים משוחררים יותר, היו להיט לפני השביעי באוקטובר. עכשיו זאת מלחמת הישרדות

כשהרשימה הזו נולדה בדצמבר 2022. הרעיון היה למנות את המסעדות הכי טובות שאינן מסעדות פיין דיינינג או מסעדות שף מובהקות (למרות שיש ברשימה כמה וכמה מסעדות שף), מה שקוראים לו בעולם "קז'ואל דיינינג". שנה וקצת אחרי, בעיצומה של מלחמה ומשבר בהיקפים חסרי תקדים שעדיין מתבררים, וקז'ואל הוא צו השעה. אוכל פשוט יותר, מנחם יותר, זול יותר, אבל לא פחות נעים וטעים ומוקפד. זה הכיוון שבו צועדת עכשיו הסצנה הקולינרית כולה, לא כצעד אידיאולוגי אלא מתוך אינסטינקט הישרדות.

>> תרצו משהו לאכול? בתי הקפה עם האוכל הכי טוב בתל אביב

בחודשים שחלפו מאז השביעי באוקטובר כבר נפרדנו מארבע מסעדות נהדרות שכיכבו בטופ של הרשימה הזאת עד לעדכון הנוכחי שלה: ברוט, ארטל פורמל, גן השקמים (שנסגרה עם עזיבתה של השפית דנה לי ברמן ותשוב בפורמט אחר) ואבן עזרא היו מסעדות שף בעלות תפיסה קולינרית ייחודית ומקורית, בלתי ניתנת לשכפול, ועדיין היו נגישות וכיפיות לכולם, מקומות לחזור אליהם סתם כך כי אוהבים. שלושתן יחסרו ברשימה הזאת מאוד, וכדאי לבדוק היטב איזה מסעדות אהובות עליכם נותרו בה ולצאת לשמור עליהן. אלה מסעדות הקז'ואל הכי טובות עכשיו.

אוזריה

השילוב בין האוכל הים תיכוני המצוין, לאווירה המשוחררת והרועשת (לעיתים קצת יותר מידי) הופך את אוזריה של השפית אביבית פריאל, כבר יותר מעשור, למקום הכי שמח בשוק לוינסקי ואחד הטעימים בסביבה. מסעדת שוק שהיא בדיוק כמו שאתם מדמיינים שמסעדת שוק צריכה להיות, פלוס הטמעה חכמה של מסורות האוכל הבלקניות של השוק הספציפי הזה.
אוזריה, מטלון 44

המקום הכי שמח בשוק לוינסקי. אוזריה | צילום: תמר דניאלי להב
המקום הכי שמח בשוק לוינסקי. אוזריה | צילום: תמר דניאלי להב

בית קנדינוף

בחלל עתיק ויפהפה ממש צמוד לחומת יפו העתיקה, עושנ השף הצעיר שמי גולומב אוכל מקומי, שמבוסס בחלקו על גינה קהילתית שצמודה למסעדה. רמת הביצוע הגבוהה מצליחה לרוב לחפות על חוסר המקוריות שיש פה ושם בתפריט, אבל כשהם מעיזים האוכל נוסק מעלה ובראנצ'ים בסופ"ש הם פאן טהור. הבאזז סביבו הולך וגובר מדי חודש, אז בהצלחה עם למצוא שולחן פנוי.
בית קנדינוף, הצורפים 14

רמת ביצוע מרשימה. בית קנדינוף | צילום: נועם פריסמן
רמת ביצוע מרשימה. בית קנדינוף | צילום: נועם פריסמן

האחים/דוק

האחים אסף ויותם דוקטור עושים אוכל מקומי, מקורי ומורכב בכמה וריאציות. האחים והדוק הן גרסאות הלייט לאייבי, מסעדת השף שלהם, ומאז שעברו ללוקיישן בבית ציוני אמריקה הן גם מהמקומות שהכי כיף לשבת בהם בעיר בכל שעה של היום. אם יום אחד הם יחזירו את בראנץ' השבת שלהם לחיים העיר כולה תרעד.
האחים/דוק, אבן גבירול 36

האחים שכולנו היינו רוצים. דוק של אסף ויותם דוקטור | צילום: אורי קרול
האחים שכולנו היינו רוצים. דוק של אסף ויותם דוקטור | צילום: אורי קרול

התאילנדית בסמטת סיני

היא ממוקמת במתחם הכי לוהט בעיר כבר שנים – בצמוד לפורט סעיד, הסנטה קתרינה והשישקו. היא מגישה מנות תאילנדיות מאוד קרובות לדבר האמיתי, יש בה הרבה מבחר, הרבה מקומות ישיבה, הרבה קוקטיילים, הרבה אווירה והרבה הרבה חריף.
התאילנדית בסמטת סיני, סמטת הר סיני 1

חריף כמו שצריך | צילום: אנטולי מיכאלו. סטיילינג: דינה אוסטרובסקי וירדן יעקובי
חריף כמו שצריך | צילום: אנטולי מיכאלו. סטיילינג: דינה אוסטרובסקי וירדן יעקובי

חוות צוק

בשר מעולה מגידול מקומי, ירקות אדירים ממשקים חקלאיים, ומה ששף אסף שנער עושה עם כל זה במטבח הם הבסיס של המסעדה/מעדניה הנהדרת הזאת שכבר כמעט 15 שנה לא עושה עניין גדול מהיותה הכי פארם-טו-טייבל שיש. תוכלו למצוא כאן נתחים משובחים ומיושנים על העצם במחירים סבירים יחסית, לצד אחד ההמבורגרים הכי יקרים וטובים בעיר (הדירטי בורגר המפורסם), באווירה בלתי מפונפנת בעליל ודגש מוחלט על חומרי גלם מעולים. כיף.
חוות צוק, משה פרלוק 5

נתח של נחת. חוות צוק | צילום: נתנאל ישראל
נתח של נחת. חוות צוק | צילום: נתנאל ישראל

חנן מרגילן

ההודעה של חנן מרגילן על מעבר להגשת ארוחות צהריים בלבד, הוא אחת הבשורות הקשות שקיבלנו ב-2022. פשוט כי באמת אין שום מסעדה אחרת כזאת. חנן מרגילן היא פורטל לעולם אחר, בוכרי, עם אוכל שכל ביס ממנו מעיף אותך לעולמות אחרים. חוויה אותנטית בעולם מפלסטיק.
חנן מרגילן, מסילת ישרים 15

אין עוד כאלה. חנן מרגילן | צילום: יח"צ 
אין עוד כאלה. חנן מרגילן | צילום: יח"צ 

למפור

המסעדה החדשה הלא חדשה של 2022. איתי חיימוביץ' וקרן שרון, הבעלים של האנוי האהובה שנסגרה, חוברו לקבוצת "החבר'ה הטובים" של אייל שני/שחר סגל למסעדה במקום המזנון בקינג ג'ורג. זה נשמע כמו התחלה של בדיחה, בפועל זו התחלה של ידידות נפלאה – שלנו, ושל בטן החזיר הקריספית הטובה במזרח התיכון. מאז קבוצת החבר'ה הטובים התנתקו מהמסעדה, אבל הבטן עוד שם. בצהריים ישנו גם תפריט Vietלאנץ', מנות מיוחדות לילדים ומתבגרים, וצ'ופסטיקס חמודים בצורת דובי עבור כל מי שטוען שהוא ילד. אנחנו מדגישים, טוען.
למפור, קינג ג'ורג' 30

כשאייל שני מגיע לאסיה. למפור | צילום: אריאל עפרון
כשאייל שני מגיע לאסיה. למפור | צילום: אריאל עפרון

מאנטה ריי

גם אם האוכל במאנטה ריי לא היה כל כך מוצלח, זאת הייתה עדיין המסעדה עם הלוקיישן הכי שווה בעיר. למרבה המזל, זו איננה שאלה בכלל. גם עכשיו, 25 שנה אחרי שנפתחה, מאנטה ריי היא עדיין מקום לבוא ולאכול בו אוכל מצוין שמבוסס על תנובת הים. זה הרף הכי גבוה של "קז'ואל", קרוב מאוד לפיין-דיינינג, ואם השגתם מקום במרפסת לבראנץ' של שבת – לכו תמלאו לוטו.
מאנטה ריי, יחזקאל קויפמן 7 

אול טיימז פייבוריט. סיר פירות ים במאנטה ריי | צילום: יח"צ
אול טיימז פייבוריט. סיר פירות ים במאנטה ריי | צילום: יח"צ

מנסורה

שום דבר במיקום של מנסורה, בלב אזור המוסכים שסביב בלומפילד, לא מסגיר את מה שקורה על הצלחות בתוך המסעדה. עם תפריט שמבוסס בעיקר על דגה טריה, אפשר למצוא פה מנות מקוריות וטעימות, שמצליחות להוציא את המקסימום מחומרי הגלם. התמחור לא זול מציב את מנסורה בקצה העליון של הקז'ואל, הביצועים במטבח מרשימים ברמות הגבוהות, אבל האווירה משוחררת ונעימה ונו, קז'ואלית. מה שאתם לא עושים: אל תפספסו את פסטת הסרטנים.
מנסורה, דרך שלמה 13

הפתעה בין מוסכים. מנסורה | צילום יח"צ
הפתעה בין מוסכים. מנסורה | צילום יח"צ

סנטי

גיא אריש, משייה, לקח את החלל המיתולוגי של "קפה תם" ברחוב גורדון, פתח שם את "סנטי", ואפילו קולות הרעש מהעבודות בבן יהודה לא יכולים להשתיק את הדיבור מסביב. יש פה אוכל מעולה, יש שירות שמבין עניין ויש חוויה קולינרית פצצה שגורמת לך לרצות לחזור שוב ושוב. אם אתם הצלחתם למצוא מקום על בר ההכנות, ראו עצמכם ברי מזל במיוחד.
סנטי, גורדון 17

בין סקנדינביה ליפן. סנטי (צילום דור קדמי)
בין סקנדינביה ליפן. סנטי (צילום דור קדמי)

צ'יקטי

צ'יקטי הפכה בשנים האחרונות לדיפולט של כל מי שמחפש בילוי קולינרי איכותי מבלי להוציא הון. אנחנו לא אומרים שזול פה, אנחנו רק אומרים שאם תבואו בהאפי האוור תוכלו להנות מצלחות קטנות של אוכל מוקפד במחירים סבירים, שלא חייבים לאכול כאן ארוחה קלאסית של ראשונה-עיקרית-אחרונה (להפך, כל הכיף זה להזמין במספר פעימות כמה סטים של מנות קטנות ובינוניות). שימו לב: בשעות המאוחרות יותר פינת הרחובות הזו תמיד מלאה וגדושה.
צ'יקטי, יהודה הלוי 58

להאפי האוור קוראים כאן אפרטיבו. צ'יקטי | צילום: בן יוסטר 
להאפי האוור קוראים כאן אפרטיבו. צ'יקטי | צילום: בן יוסטר 

צפון אברקסס

כבר מזמן הפסקנו לספור כמה מסעדות יש לאייל שני אבל בסוף, אנחנו תמיד חוזרים לצפון אברקסס כי אין מקום כיף ממנו. החגיגה כאן מתחילה במוזיקה, ממשיכה בריקודים על הבר ועוברת ישר לתוך הצלחות. תביאו אורחים מחו"ל ותראו אותם נשארים פעורי פה (שזה טוב, כי אתם יכולים לאכול יותר מהכרובית ושווארמת הסרטנים). מכל מפעלותיו בעיר, המסעדה הזאת היא הכי אייל שני שיש.
צפון אברקסס, לילינבלום 40

נייר העיתון הכי סקסי בעיר. צפון אברקסס | צילום: אריאל עפרון  
נייר העיתון הכי סקסי בעיר. צפון אברקסס | צילום: אריאל עפרון  

קאב קם

רבים טוענים שזהו המקום הכי כיפי בעיר, ואין לנו עניין להתווכח איתם. תקראו לו בר-מסעדה, תקראו לו גסטרו-בר, תקראו לו איך שאתם רוצים, אבל המקום הזה, מבית היוצר של בית תאילנדי, הופך את החוויה התאילנדית להרבה יותר צוהלת ורועשת. המנות קטנות (וחריפות) ומיועדות לחלוקה, חומרי הגלם איכותיים, הקוקטיילים מצוינים והווייב בלתי מנוצח.
קאב קם, לינקולן 11

תאילנד על גחלים. קאב קם | צילום: דן פרץ
תאילנד על גחלים. קאב קם | צילום: דן פרץ

קוצ'ינה הס

תמר כהן צדק סומנה כשפית נהדרת עוד מימי קוצ'ינה תמר, ובמסעדה הקטנטנה שלה ברחוב הס היא מצדיקה את כל הסופרלטיבים ומגישה אוכל איטלקי כפרי נפלא. הפער בין הרעש של הרחוב לשקט שבצלחת הופך את הארוחה לחוויה מסוג אחר וכבר הכתיר אותה כאחת המסעדות הרומנטיות ביותר בעיר, אבל האמת היא שזה מקום שלבוא אליו "סתם" זה תענוג אמיתי.
קוצ'ינה הס, הס 4

הכפר האיטלקי שלנו. קוצ'ינה הס | צילום הילה פלר
הכפר האיטלקי שלנו. קוצ'ינה הס | צילום הילה פלר

קלבריה

בנצי ארבל, שכבר כבש אותנו עם פשטותו האיכותית בכפרה מיו, מגיש בקלבריה אוכל איטלקי מצויין ב-VFM כמעט חסר תחרות. בלי אף מנה שעולה מעל 80 שקלים, ארבל מלהטט בין פסטות ביתיות מעולות לפיצה מטוגנת ששווה להגיע רק בשבילה, עם מטבח דרום-איטלקי חריף ועז ואווירה קינג ג'ורג'ית שמחה שהיא התל אביביות במיטבה. תביאו לנו עוד 20 מסעדות כאלה בכל רחבי העיר.
קלבריה, קינג ג'ורג' 29

חדשה ושווה. קלבריה | צילום: אלי ריבקין
חדשה ושווה. קלבריה | צילום: אלי ריבקין

קלארו

התלונה הנפוצה (והיחידה שאנחנו מכירים) על קלארו היא שהתפריט שלה לא משתנה. וזה נכון (למעט תפריטי ספיישל עונתיים). אבל הסיבה שהוא לא משתנה היא כי הוא פשוט מוצלח. שף רן שמואלי מצא נוסחה מנצחת שכבר שנים שומרת על סטנדרט מוקפד, בישול איכותי ותפריט שכל אחד יוכל למצוא בו משהו להנות ממנו. זה הופך את קלארו למקום שתמיד כיף לחזור אליו עם המשפחה, עם חברים, בדייטים, בבראנץ', בערב ובצהריים. מקצוענות שיא.
קלארו, הארבעה 23

נוסחה מנצחת. קלארו | צילום: ירון ברנר
נוסחה מנצחת. קלארו | צילום: ירון ברנר

85/15 

השם אומנם בלתי נסבל, ואזור כיכר רבין הפך לאיום ונורא מאז תחילת עבודות הרק"ל, אבל הבר-מסעדה של קבוצת רעמסס הוא אחד המקומות הכי מפתיעים של השנים האחרונות מבחינת רמות הכיף באווירה ועל הצלחת. יש מנות קטנות שמתאימות לחלוקה, יש קוקטיילים מוצלחים ויש וייב ידידותי שכבר קטלג את 85/15 כמסעדת חבר'ה מועדפת.
85/15, גורדון 85 

בואו עם החבר'ה. 85/15 | צילום: אלי שטיין
בואו עם החבר'ה. 85/15 | צילום: אלי שטיין

M25

כל הסופרליטיבים כבר נאמרו מזמן, שוק הכרמל מוצף בעוד ועוד מקומות, אבל M25 נשארת אחד המקומות הכי מוצלחים לאכול בהם בשר בעיר ובארץ כולה. יהונתן בורוביץ' ושות' לוקחים את הבשר מהאיטליז שלהם ומתקינים ממנו מנות שאי אפשר לפספס. העראיס המיתולוגי, סלט הקצבים וכמובן לשון הבקר שמקבלת כאן טיפול שהופך אותה למנת גורמה. הכל בול. בעולם מתוקן אנחנו אוכלים כאן שלוש פעמים בשבוע.
M25, סמטת הכרמל 30

גאים בעראייס שלהם. M25. צילום: מתוך עמוד האינסטגרם של M25 מיטמרקט
גאים בעראייס שלהם. M25. צילום: מתוך עמוד האינסטגרם של M25 מיטמרקט