בואו להתכרמל: המסעדות הכי טובות בחיפה

טרטר ים ופלאפל. ראסיף 33 (צילום אפיק גבאי)
טרטר ים ופלאפל. ראסיף 33 (צילום אפיק גבאי)

חמארה בולגרית, איטלקית עם השפעות גליליות ומסעדת שף צרפתית: עיר הנמל הנאה שעל הכרמל מציעה לא מעט מסעדות ששווה לעלות בשבילן על כביש החוף. הנה המסעדות הכי טעימות בחיפה בלי הבדלי דת, גזע או גבוה על הכרמל

אחרי שסיפרנו לכם על אוכל הרחוב הנהדר בחיפה, הגיע הזמן שתכירו את בתי האוכל והמסעדות הכי טובות בעיר הצפונית. חלקן ותיקות ויציבות, אחרות חדשות ומסקרנות, וכולן מפיחות חיים בעיר שבטעות חשבנו לאפורה ומנומנמת. חיפאים  – יש לכם במה להתגאות, תעשו מקום, אנחנו באים!

אוניקס

כאבן חן בלב האפרוריות של דאונטאון חיפה, אוניקס מזכירה מסעדות יוקרה בחו"ל. על בר ושולחנות עשויים מאבן אוניקס בוהקת מגיש שף ג'וני גוריק תפריט בהשראה אירופית־בינלאומית, למשל פאני פורי עם מוס סלמון וגרגרי חומוס; שרימפס בשוט מנגו, פסיפלורה, בזיליקום וצ'ילי תאילנדי ופרשנות אישית לוויטלו טונאטו. אם הגעתם עד שם מומלץ לנסות ולדובב את גוריק שבישל בין היתר לאובאמה, ערפאת, רבין והמלך חוסיין.
דרך העצמאות 104, חיפה, 04-6600600

השולחנות אוניקס, המוס סלמון בחמישה צבעים (צילום אנטולי מיכאלו)
השולחנות אוניקס, המוס סלמון בחמישה צבעים (צילום אנטולי מיכאלו)

איטליאנו דה לה קוסטה

האיטלקייה הוותיקה שמשקיפה לים ממרומי הקומה השנייה מעל לטיילת מאפשרת מפגש דרמטי בין המטבח הערבי גלילי לבין המטבח האיטלקי, שלמעשה לא מאד שונה ממנו. המסעדה אמנם מרוחקת מעט ממרכז העניינים אבל היא בהחלט שווה את הנסיעה גם בגלל הנוף והקרבה לרכבל, אטרקציה חיפאית בזכות עצמה.
איטליאנו דה לה קוסטה 

איטליאנו דה לה קוסטה (צילום: חיים יוסף)
איטליאנו דה לה קוסטה (צילום: חיים יוסף)

הבולגרי

החמארה השמחה בעיר התחתית נולדה כשארז יעקובי וג'קי רזון – איש רדיו ואיש חיי לילה בהתאמה – גילו שלשניהם שורשים בולגריים. הים וואדי ניסנס מספקים את חומרי הגלם לתפריט בלקני ביתי: איקרה וסלט חצילים, סלט שופסקה בולגרי וצזיקי מיוון, קציצות פראסה ובאניצה. בשישי בבוקר מתקיים בראנץ' שיכורים עם מנות ספיישל והרבה אלכוהול.
ח'טיב 8 חיפה, 053-7393005. א'-ה' 11:00-23:00 ; ו' 11:00-16:00

דל מאר

תנופת הקולינריה שעוברת על חיפה הולידה את דל מאר, מסעדת שף במלוא מובן המילה עם שולחנות מכוסי מפה לבנה ואווירת פיין דיינינג שמרפררת לאירופה. בחלל במבנה היסטורי במרכז הכרמל עם פנורמה לים ולנמל מכין שף עידו מלכין (הנמל 24, כתית ועוד) בעיקר מנות דגים ופירות ים בפרשנות אישית, למשל טרטר דג בקונכייה עם איירן, שמן קארי ושאלוט וברוסקטה עם בויאבז זעפרן, פסטיס, איולי, דגים, עגבניות ועשבים. יודעי דבר מספרים שדל מאר היא האיט גירל של חיפה ולכן כדאי לבקר בה אם אתם במקרה בסביבה.
יפה נוף 99, חיפה, 04-8668813

וניה ביסטרו

מראשונות המתיישבות בעיר התחתית המתחדשת של חיפה שעברה מהפך כשמיכאל גרטופסקי (ביסטרו מיכאל) נכנס אליה כשף–בעלים. התפריט מבוסס על חומרי גלם מקומיים ועונתיים שמרכיבים מנות מסורתיות עם פרשנות חדשה או כאלה שהן פרי יצירתו האישי.
וניה ביסטרו
להזמנת שולחן בוניה ביסטרו 

וניה ביסטרו (צילום: אנטולי מיכאלו)
וניה ביסטרו (צילום: אנטולי מיכאלו)

חומוס אלשאם

על אף שהחלטנו לא להיכנס לסצנת אוכל הרחוב המשובחת שיש בחיפה (סליחה נאופוליטן פיצה, אוהבים אתכם), אי אפשר שלא להזכיר את חומוס אלשאם ולו רק בגלל הפאתה. המנה המיתולוגית שנכבשנו בקסמה ביפו זוכה לביצוע מצוין בוואדי ניסנס – חומוס, יוגורט, קרעי פיתה ובצל צלוי ומעליהם נמזגת סמנה לוהטת. וואו.
ואדי 21, חיפה, 04-8382520

טאטאמי

האסיאתית החיפאית האהובה נפתחה ב-2015 במרכז הכרמל, ולאחר הצלחתה עברה לסניף גדול ומפואר יותר בסמוך למתחם כיכר האודיטוריום. בהמשך פתחה סניף כשר במבואות הדרומיים של חיפה ואף הגיעה למרכז הארץ עם סניף בנווה אביבים. תפריט המסעדה הפן אסיאתי שנבנה על ידי השף יאיר פיינברג משלב מנות משבעה מטבחים שונים של המזרח הרחוק תוך התאמתן לחיך הישראלי.
טאטאמי

לוקס

המטבח הערבי-גלילי משמש נקודת מוצא למקום שמציע חוויית בילוי כוללת, והתוצאה: מסעדה קלילה ועכשווית עם כל מה שנכון לקולינריה הישראלית כרגע – בר גדול וישיבה מול מטבח פתוח, רחבה חיצונית נעימה למעשנים, קוקטיילים על קו התפר בין חיפה לפיראוס, ומנות שמצד אחד דוברות תל אביבית שוטפת ומצד שני מתחברות למטבח הערבי, מורשתו של שף עלאא מוסא. אווירה צעירה וקוסמופוליטית מוסיפה לאפיל של המקום ומסמנת אותו בשפיץ של מתחם הנמל.
לוקס

לוקס (צילום: אפיק גבאי)
לוקס (צילום: אפיק גבאי)

מעיין הבירה

מעיין הבירה הוא מוסד חיפאי בן יותר מ-50 שנה שנחשב בתחילת דרכו למאורת ימאים שיכורים וכיום למוסד קולינרי ולבית מרזח אמיתי, שעולים אליו לרגל מכל הארץ. אם קוסטיצה טלה, דג מלוח, כבד עגל מטוגן וטחול פיקנטי הם מסוג המאכלים שגורמים לבלוטות הרוק שלכם לעבוד שעות נוספות – קחו את עצמכם לכאן ויפה שעה אחת קודם.
מעיין הבירה

סינטה בר

למרות המעבר ללוקיישן אחר, מעמדו של המוסד החיפאי הוותיק לא הושפע כמקום עלייה לרגל עבור החיפאים. התפריט כולל דגה טרייה, פירות ים, בשר משובח והמבורגרים מצוינים ששמם יצא למרחוק.
סינטה בר
להזמנת שולחן בסינטה בר

עייש אלסראיא

במבט ראשון מסעדת הפועלים של סמי וכריסטין בוואדי ניסנס לא ממש מעוררת את בלוטות הטעם, אבל אם תתעלמו מהעיצוב הדל ותעקפו את המקרר הרחב שניצב בכניסה, תגלו שורה ארוכה של סירים מלאי כל טוב מהמטבח הערבי גלילי. מלבד התבשילים, מתמחים במקום במאפים מצוינים כמו מחמר, מסחאן וספיחה ארמנית משובחת עם בשר מתובל.
י.ל. פרץ 11 חיפה, 052-2419712, א' -ו' 8:00-17:00 

עייש אלסראיא (צילום מתוך עמוד הפייסבוק של המקום)
עייש אלסראיא (צילום מתוך עמוד הפייסבוק של המקום)

פו 26

אין זה מן הנמנע שלאחר כמה לגימות מהפו, שוק תלפיות ייראה לכם לפתע כמו מרכז האנוי. התפריט קטן והמקום עצמו קטנטן אך אל תתנו לזה לבלבל אתכם, כי הפו הוא מהטובים בארץ (ושאר המנות לא מפגרות אחריו), וחוויית האכילה ברחוב צבעונית וכיפית.
סירקין 26, חיפה

פיצרייה תלפיות

מסעדה איטלקית בשוק תלפיות בחיפה. על אף שמה, המסעדה בהובלת תומר אברג'יל אינה מגישה רק פיצות דקות, פריכות ונהדרות בסגנון נפוליטני, אלא תפריט שלם של אוכל רחוב איטלקי פשוט ואותנטי, אך ברמה גבוהה. התפריט הצנוע כולל פסטות טריות בעבודת יד וספיישלים יומיים מתחלפים לפי המלאי בשוק.
פיצה תלפיות

פיצרייה תלפיות (צילום: דניאל שניאורסון)
פיצרייה תלפיות (צילום: דניאל שניאורסון)

צ'אנג בה

זמן קצר לאחר שנפתחה, הצליחה למצב את עצמה כמסעדה התאילנדית הטובה ביותר באזור הצפון, ומאז היא מקפידה לשמור על הטייטל. צ'אנג בה מציעה תפריט צבעוני וממכר שמעיף את כל מי שאי פעם ביקר בתאילנד, הישר לרחובות בנגקוק.
הנמל 23 חיפה, 04-6722891, א'-שבת 12:00-23:00

קלמנ'ס

הגסטרו פאב של קלמן הוא בין הוותיקים בעיר (נפתח ב-1985), וללא ספק אחד המוצלחים שבהם. בתחילת דרכו תפקד המקום כפאב אירי, עד שלפני חמש שנים החליט קלמן להתחבר לשורשיו היווניים ולאט לאט למד להכין את המנות שהכיר מבית אמא, וכיום הוא מכין מנות מושקעות ויווניות למהדרין.
הנמל 3 חיפה, 04-8620525, ב'-ה' 17:00-24:00

קרודו

לאחר שביסס את מעמדה של לוקס התפנה שף עלאא מוסא לפתוח את קרודו, גסטרו בר צעיר ובועט. הפעם מפלרטט מוסא עם המטבח האיטלקי ומגיש טייק אופים על מנות דגל ממטבח ארץ המגף, למשל אספרגוס בטאבון, ארנצ'יני פריקה ושיפוד דג ים בגריל פחמים עם פטוצ'יני, לימון כבוש ואריסה. את הבילוי משלימים וייב קליל ואוויר ים מלוח.
הנמל 13, חיפה, 077-4990499 

ראסיף 33

במבנה ישן סמוך באזור הבילויים המתפתח בנמל חיפה קבע שף חמודי עוקלה את מקום מושבה של ראסיף 33, על שם הרציף ששכן באותה נקודה לפני שנים רבות. על רקע קירות בטון מתקלפים וריהוט מודרני הוא מגיש מנות על קו התפר שבין המטבח הערבי־גלילי למטבח ישראלי עכשווי, מטבח שכוחו בטאבון לוהט, עלי ומכתש בני מאות שנים מהארון המשפחתי, עשבי תיבול, יוגורט ובהרט. ואם אתם מתכננים על פסטיבל עכו, שימו בווייז את סמא, בר גג שעוקלה מוביל עם מנות סקסיות והנוף היפה בעיר.
ראסיף 33

רולא

המטבח של רולא הוא מטבח שאמי, אבל לפני הכול הוא המטבח של מועין חלאבי, שיצר יחד עם רולא דיב, שותפתו לדרך ולחיים, את אחד המקומות הנעימים, האותנטיים והאיכותיים ביותר בחיפה ולמעשה באזור הצפון. בניגוד למסעדות ערביות אחרות שפועלות בחיפה, כאן לא תמצאו את גרסת הסלטים, שיפודים, קבב, אלא את גרסת הסלואו פוד של המטבח הערבי.
רולא

מחמרה, רולא (צילום: רפאל קבסה)
מחמרה, רולא (צילום: רפאל קבסה)

רוקו

סושי בר שנותן פייט הוגן לסושי של טאטאמי, אינו מנסה להתאים את עצמו לחיך הישראלי ומציע סושי עם אג'נדה ובלי פשרות. התפריט דינמי ותלוי בדגה המקומית ובעונתית הירקות, ולכן מתחדש בכל יום. לא תמצאו בו סושי מטוגן, טריאקי או ספייסי מיונז, וגם לא לוקוס או טונה אדומה – דגים נכחדים שאינם נכנסים לתפריט. הסושי ברוקו מינימליסטי ונקי ומשתדל להיות כמה שיותר קרוב למקור.
הנמל 10 חיפה, 050-6852860

רוקו (צילום: roshianu&moloko)
רוקו (צילום: roshianu&moloko)

רפאלו

מסעדה חיפאית מצליחה היא כזו שמצליחה למשוך מספיק סועדים כדי למלא לפחות מחצית מחלל ההסעדה. ברפאלו אין לכם סיכוי להשיג שולחן בלי להזמין מספיק זמן מראש, גם בימי ראשון. עם שירות לא פחות ממושלם, פסטות שמיוצרות מול עיני הלקוחות, מנות מוקפדות ותמחור הוגן, רפאלו מציבה רף גבוה במיוחד לחברותיה החיפאיות. עשו לעצמכם טובה והזמינו את האנילוטי ריקוטה ותרד.
רפאלו 

שולה

מסעדה קטנה וביתית הקרויה על שם סבתו הטבריינית של שף חמי פסקה. התפריט נשען על המטבח הערבי־סורי וכן על האוכל שהגיע לטבריה עם העולים היהודים מארצות המזרח. גם מהכנרת אי אפשר להתעלם, ודגים הם מחומרי הגלם הבולטים בתפריט. אחרי החורף יחזור נוהל ימי שישי, ולקראת קבלת שבת הווליום יעלה ויתקיימו במקום הופעות של נגנים וזמרים.
שולה

ששון גסטרו בר

הגסטרו בר ששון מבית היוצר של סינטה בר החיפאית, משלב בהצלחה בין בר איכותי למטבח אפריטיף ומציע חוויית אירוח שמחה וסקסית. במקום מגישים שלושה תפריטי אוכל (צהריים, ערב ולילה) המבוססים על תוצרת עונתית, ותפריט קוקטיילים מושקע אחד. אל תוותרו על שקדי העגל הצלויים על גריל פחם ועל הסיגרים המרוקאיים שמוכנים בעבודת יד, מחווה לימים שבהם בפאבים החיפאיים הגישו אך ורק פסטלים וצ'יפס.
ששון

תלפיות

לכאורה מסעדת שוק שממוקמת בלוקיישן עממי, אך המטבח שלה הוא לגמרי פיין דיינינג, כזה שזוכה להערכה רבה מצד מבקרי המסעדות והפודיז שפוקדים אותו. השף, אילן פרון, לשעבר ננוצ'קה והרברט סמואל, מגדיר את תלפיות כמסעדת Market to Table כי כל חומרי הגלם מגיעים מהשוק, בעיקר דגים ופירות ים טריים. האווירה, כמו בחמארה טיפוסית, משוחררת ושמחה, ולצד האוכל הצבעוני יצירתי, יש כאן את כל התנאים לפתוח שולחן עמוס בכל טוב. למעט שם, מיקום, יחסי שכנות והסתמכות על תוצרת השוק, אין קשר בין מסעדת תלפיות ופיצרייה תלפיות.
תלפיות

תלפיות (צילום: אילן פרון)
תלפיות (צילום: אילן פרון)

DUKE

Duke בר מסעדה שבמרכז הכרמל החל את דרכו כבר אירי והפך עם השנים למוסד בחיפה ומחוצה לה. בשעות היום  מתפקד הדיוק כמסעדה עם מגוון רחב של מנות (ברוסקטת ברזאולה מתוצרת בית מומלצת במיוחד) ועסקיות צהריים משתלמות. בשעות הערב האווירה מתחממת, האלכוהול זורם (בקשו את הבירה המיוחדת של לה שוף שאין למצוא בתל אביב) והאווירה צעירה ותוססת.
שדרות מוריה 107, חיפה, 04-8347282

מרכז הכרמל, מרכז העניינים. דיוק (צילום יח"צ)
מרכז הכרמל, מרכז העניינים. דיוק (צילום יח"צ)

VIVINO

איטלקית אהובה במיוחד, כזו שמתאימה לדייט זוגי, לארוחה משפחתית או למפגש עסקי. התפריט העשיר של ויוינו משלב מנות מהמטבח האיטלקי הקלאסי עם מטבח ים תיכוני מודרני. במטבח הפתוח עם הטאבון הענק שיובא מאיטליה אפשר לראות את המנות בהכנתן. בין האהובות: פירות ים וניוקי סלק, פיצה טונה אדומה וטורטליני ברווז ע לקרם דלעת.
כיכר אליזבת 1 חיפה, 04-8229454