איור הקודש: רון נדל בתערוכת מחווה לירושלים
אחרי שיצר כרזות מחווה למונומנטים תל אביביים, אייר רון נדל סדרה מקבילה של מבנים ירושלמיים
"ירושלים ואני מנהלים מערכת יחסים קרובה עוד מאז שהייתי ילד, כשסבתי התגוררה בשכונת טלביה. כבר אז התמלאתי בתחושות המורכבות והמסתורין האופפים אותה בכל פעם שנסענו לביקור בשבתות", מספר המעצב הגרפי רון נדל, שבשנה האחרונה יצר סדרת כרזות של אתרים בבירה כדי ללכוד דרכן את ייחודה של העיר.
"הרגשתי צורך לזקק את התחושות האלה ולנסות להעביר את הווייב הייחודי שלה, אף שזו משימה כמעט בלתי אפשרית כשמדובר בעיר טעונה כל כך".
סדרת העבודות הקודמת של נדל התמקדה באתרים איקוניים בתל אביב, וסדרה זו, הכוללת שישה אתרים בירושלים, היא המשך ישיר שלה. "בשנים האחרונות ניסיתי לחקור את המרקם ואת הזהות של תל אביב דרך המבנים האיקוניים שבה. נראה לי טבעי להעמיק באותה צורה גם בירושלים". בפרשנות האישית של נדל אין עדות למתח השורר בעיר, אך בעזרת הארכיטקטורה הייחודית שלה הוא מצליח לבטא את האופן שבה חווה אותה בילדותו.
איך בחרת את האתרים?
"המבנים שבחרתי, מלבד היותם איקוניים ואפילו על זמניים, מבטאים את היחסים שניהלתי עם ירושלים במהלך חיי. טחנת הרוח של מונטיפיורי הייתה המקום האהוב עליי כילד. במוזיאון ישראל ובמגדל דוד ביקרתי כילד פעמים רבות עם סבתי הירושלמית, שטיפחה ועודדה את אהבתי לאמנות ולהיסטוריה. משכן הכנסת מתחבר באופן ישיר לאהבה הגדולה שלי לאדריכלות מודרנית, ובאופן מסוים גם לסגנון המאפיין אותי – שילוב מוטיבים עיצוביים קלאסיים עם צורות גיאומטריות פשוטות".
מהו הקו מקשר בין סדרת הכרזות התל אביבית לבין הסדרה הנוכחית?
"הסגנון שבחרתי עבור ההדפסים התל אביביים נגזר ישירות מהאופי של העיר – מודרני, מינימליסטי, גיאומטרי מאוד. זהו אופי התואם עיר צעירה שהמרקם האדריכלי שלה מתבטא בעיקר בסגנון הבינלאומי ובבנייה מאוד פרקטית ופונקציונלית. כשניגשתי לעבוד על ירושלים, האתגר היה לנסות להכיל את הסגנון המינימליסטי על מבנים טעונים שעוצבו בסגנון מסורתי וכמעט מצועצע, וכן לחפש את הרוח הצעירה בעיר שבדרך כלל נתפסת כטעונה וכבדה. רציתי גם לנסות להבין, בצורה ויזואלית, את הקשר בין שתי הערים המרכזיות בישראל למרות השוני המובהק ביניהן".
אירוע השקת הסדרה – מסיבה ירושלמית בגלריית סאגה, רבי פנחס 4ד' יפו, חמישי (14.5). ההדפסים יימכרו באתר החל מ־15.5