חיים וקיימים: העתיד של האופנה מאתחל את עצמו

מי שלא שם לא קיים. דגמים של רוני עוצמי, המחלקה לעיצוב אופנה שנקר (צילום: עידו לביא)
מי שלא שם לא קיים. דגמים של רוני עוצמי, המחלקה לעיצוב אופנה שנקר (צילום: עידו לביא)

אם תרוצו מהר תספיקו לראות היום ומחר את תערוכת פרויקט "אתחול אופנה" של תלמידי שנקר בדיזנגוף סנטר. לא רוצים להלחיץ אתכם או משהו אבל העתיד של העולם תלוי בזה

קיימות באופנה מטרידה אותנו מזה זמן, עכשיו כשיש משבר אקלים ונראה שימיה של האופנה המהירה הולכים ומתמעטים בקצב של מקדונלד'ס, וגם אם קניון פופולרי הוא המקום האחרון בעולם שבו היינו מצפים להיתקל בסוגיה, אז בדיזנגוף סנטר זה עובד קצת אחרת ומתברר שעד מחרתיים יש לכולנו הזדמנות שלא תחזור על עצמה לפחות עד השנה הבאה.

הסנטר מארח השבוע את מחלקת עיצוב האופנה הנחשבת של שנקר, שמבקשת לבסס את הקיימות כמגמה המובילה של עולם האופנה ותציג את אירוע תערוכת הגמר של קורס הקיימות עד ל-2.3 (יום שלישי) בדיזנגוף סנטר קומה מינוס 1, במסגרתה יוצגו דגמים שעיצבו סטודנטים מבגדים, בדים וחפצים ממוחזרים.

דגם בעיצוב רוני מורל, המחלקה לאופנה שנקר (צילום: עידו לביא)
דגם בעיצוב רוני מורל, המחלקה לאופנה שנקר (צילום: עידו לביא)

אורית פרייליך, אמנית, מעצבת אופנה ותאורה ומרצה בכירה במחלקת עיצוב אופנה בשנקר, מובילה את נושא הקיימות במכללה. "מושג הקיימות מכיל בתוכו מספר ערכים", היא מסבירה, "ואחד מהמרכזים שבהם הוא החיבור בין העבר, בו נוצר המוצר, אל ההווה, בו על פניו, אין לנו עוד צורך במוצר. תפקידה של הקיימות להחזיר את המוצר תוך כדי יצירת שינוי ושזירתו בחזרה בחיים".

הקורס שמעבירה פרייליך בשנקר מתמקד במגמות המובילות בתחום בעולם, ביניהן מיחזור ומיחדוש אופנה. "הקורס שאני מלמדת נקרא 'אתחול לאופנה'", היא מספרת. "יש כאן מוקש שסביבו אנחנו מסתובבים בעולם האופנה: אנחנו עסוקים בלייצר יופי ותדמית, ובתהליך הזה בגדים רבים נותרים בצד, ובשלב מסוים הם כבר הופכים להיות 'לא באופנה'. הקורס שלי נפתח בציטוט של ד"ר ליה אטינגר, ממרכז השל לקיימות: 'קיימות היא דרך לגלות את הערך של מה שמקיים אותנו'".

דגמים בעיצוב עתליה כהן, המחלקה לעיצוב אופנה שנקר (צילום: עידו לביא)
דגמים בעיצוב עתליה כהן, המחלקה לעיצוב אופנה שנקר (צילום: עידו לביא)

לדברי פרייליך, הקורס בהנחייתה ובהנחיית דבי אלחייני זוכה לפופולריות גוברת בשנקר, ומטרתו להעמיד דור מעצבים חדש שיהיה "השגריר של האקדמיה בתעשייה כדי ליצור בה את השינוי המיוחל". פרייליך מוסיפה ש"ענף האופנה לא יכול יותר לטמון את ראשו בחול. מדי שנה מושמדים על ידי חברות האופנה והקונצרנים הגדולים אלפי טונות של בגדים שלא נמכרו, חלקם נשרפים וחלקם מוטמנים באדמה, ועדיין מייצרים כמויות מטורפות של בגדים בארצות עולם שלישי ובתנאים מחפירים. בעוד כ-50 שנה האדמה תהיה מזוהמת לגמרי ולא יהיה ניתן לגדל בה כלום".

דגם של יהורז ברונר, המחלקה לעיצוב אופנה שנקר (צילום: עידו לביא)
דגם של יהורז ברונר, המחלקה לעיצוב אופנה שנקר (צילום: עידו לביא)

כל הדגמים בפרויקט נוצרו מעודפי טקסטיל של עמותת פתחון לב ו"ערד טקסטיל", שבגלל הקורונה נשארו עם מלאי מגבות וסדינים שיוצרו לבתי המלון ולא יצאו לשימוש. כך יצא, שהשנה כל מערכות הלבוש עשויות ממגבות מטבח, מגבות חדר אמבטיה, שמיכות פיקה, סדינים וציפות שסר חינם מעיני בעליהן.
.
זו השנה החמישית לפרויקט "אתחול אופנה" והשנה השלישית שמתקיים שיתוף פעולה בין שנקר לדיזנגוף סנטר (שמקדם מזה זמן את נושא הקיימות העירונית כיעד אסטרטגי, בדגש על טבע עירוני, חקלאות אורבנית ופעולות להקטנת טביעת הרגל הפחמנית של הסנטר).