זה נראה כמו מלון בוטיק חדש ביפו. אבל זה גגון לדרי רחוב

גגון לדרי רחוב ביפו (צילום: עמית גושר)
גגון לדרי רחוב ביפו (צילום: עמית גושר)

36 מיליון שקלים השקיעה עיריית תל אביב-יפו בגגון החדש והמעוצב בצפון יפו המיועד לדרי רחוב מכורים לסמים, והוא יעניק מחסה לכ-140 מתוך 1,100 דרי רחוב בעיר, אך הם יאלצו לפנות אותו מדי בוקר ועל פי גורמים בתחום הרווחה אינו מציע להם מספיק אפשרויות לטיפול ושיקום

11 באוגוסט 2022

בקצה הצפוני של יפו, ברחוב אליזבט ברגר, ניצב בניין חדיש ומשופץ, לבן, בוהק ומעוצב. העירייה השקיעה בו 36 מיליון שקלים והוא נראה נהדר מבחוץ ומבפנים. הוא תוכן ועוצב על ידי האדריכל יואב מסר והוא נראה כמו מלון בוטיק. אבל המבנה המדונדש הזה הוא למעשה גגון חדש לדרי רחוב שהוקם בשיתוף עמותת לשובע, בשיתוף קרן תל אביב ובתרומת הקרן לידידות. ועם כל היופי הזה, כנראה שהוא רחוק מלהיות מספיק כדי לתת מענה לבעיותיהם של דרי הרחוב בעיר.

הגגון החדש, הקרוי על שמו של מייסד הקרן לידידות, הרב יחיאל אקשטיין ז"ל, אמור על פי העירייה לתת "מענה לדרי הרחוב המכורים החיים בתל אביב-יפו ויהווה בית מחסה מרווח, בטוח, תיקני, מכובד ומכבד שיספק לדייריו: מיטה, מזון, רחצה, כביסה, לוקר לאחסון חפצים והפנייה לטיפול רפואי". אלא שעל פי נתוני העירייה, בתל אביב-יפו ישנם כ-1,100 דרי רחוב המטופלים ביחידה לדרי רחוב של מינהל השירותים החברתיים של העירייה, בעוד בגגון 19 חדרי לינה שיכולים לאכלס 144 דיירים בו זמנית בלבד.

זה יפה וזה נראה טוב, אבל זה לא מספיק. הגגון החדש לדרי רחוב ביפו (צילום: עמית גושר)
זה יפה וזה נראה טוב, אבל זה לא מספיק. הגגון החדש לדרי רחוב ביפו (צילום: עמית גושר)

השוהים בגגון יכולים להיכנס כל יום החל מהשעה 15:00 בצהרים ולשהות בו עד למחרת היום בשעה 09:00. כל דייר הנכנס מקבל מיטה, מצעים, מגבת ומגירה עם מנעול לשמור את חפציו. על פי העירייה אמורים דרי הרחוב לצאת בבוקר לעמל יומם ולפגישות עם עו"סים, סידורים וניסיונות השגת עבודה, אך על פי גורמים בתחום הרווחה הגגון אינו מציע להם אפשרויות שיקום וטיפול נרחבות ומהווה בפועל פתרון חלקי ביותר לחלק קטן מדרי הרחוב בעיר.

בשלב זה מתוכנן הגגון מתוכנן לתת מענה לגברים בלבד. לכל 2 חדרים מוצמד חדר מקלחת ושירותים. במבנה מטבח וחדר אוכל המכיל עד 60 סועדים, מרפסות גג למפגשים ופעילות וכן 2 חדרי סדנאות בהם השוהים יכולים לשחק משחקי קופסא או קלפים, לקרוא ספרים או לגלוש באינטרנט וליהנות מנוף ישיר אל הים. עוד בגגון, חצר כניסה, חצר פנימית וחזית ציבורית לכיכר. בנוסף, בגגון תשהה עובדת סוציאלית מטעם העירייה שתוכל להציע ולהפנות את השוהים לטיפול המתאים.

צריכים שיקום וטיפול. דרי רחוב בתל אביב (צילום: נמרוד סונדרס)
צריכים שיקום וטיפול. דרי רחוב בתל אביב (צילום: נמרוד סונדרס)

"עיריית תל אביב-יפו הקימה את הגגון כחלק מתפיסת עולם ברורה שעל פיה כל אדם באשר הוא אדם – יש לו זכויות והוא ראוי להתייחסות ולטיפול", אמר ראש העיר רון חולדאי בהצהרה לתקשורת, "לכן היה לנו חשוב שלא יהיו בגגון רק מיטות להניח עליהן את הראש, אלא גם חללים המיועדים להפגה והעשרה, לצפייה בטלוויזיה, לקריאת ספרים ולפעילות קבוצתית". אלא שמעבר למבנה החדש והנאה, שמטרתו היא "מתן קורת גג לדרי רחוב תוך שמירה על ערך כבוד האדם" (ובה הוא בהחלט עומד ברמה האסתטית), נראה שהדרך לטיפול בבעיותיהם של דרי רחוב בתל אביב עוד ארוכה מאוד.