הוליווד במתח: כל התחזיות לטקס פרסי האוסקר 2022
האקדמיה עושה הכל כדי להחזיר את הזוהר, ההומור והרייטינג האבוד, אבל את המועמדים מעניין רק דבר אחד - מי ייקח את הפסלון הביתה. בין מחוות לגברים מבוגרים ונאומי תוכחה על המלחמה באוקראינה, יחלקו גם כמה פרסים - ולנו יש בדיוק את ההימורים שחיפשתם
והמנחות הן: איימי שומר, וונדה סייקס ורג'ינה הול! אחרי שלוש שנים ללא מנחה, ואחרי אירוע קורונה חיוור בשנה שעברה, האקדמיה לקולנוע עושה מאמצים להחזיר את הזוהר וההומור (והרייטינג האבוד) לטקס האוסקר שייערך הלילה (28.7) ב-3:00 זמן ישראל בתאטרון דולבי, בו כל האורחים נדרשים להראות תעודת חיסון ושתי בדיקות PCR שליליות. לאיזון הנשיות בהנחיה ובזכיות הצפויות, האירוע יכלול מחווה לסרטי ג'יימס בונד לרגל 60 שנה ליציאת "ד"ר נו". תהיה גם מחווה ל"הסנדק" לרגל חגיגות היובל – אומרים שיהיה איחוד של פרנסיס פורד קופולה וכוכבי הסרט.
כדי להפחית את כמות הפרצופים הלא מוכרים שעולים לבמה, שמונה פרסים יוענקו לפני השידור החי, בהם הפרסים לסרטים הקצרים, לעריכה, איפור, מוזיקה ועיצוב אומנותי. ההחלטה האחרונה עוררה ביקורת רבה, ושבעים קולנוענים מהשורה הראשונה הוציאו מכתב שקורא לבטל אותה, משום שהיא מסמנת חלק מהמועמדים כ"אזרחים סוג ב'". בנאומי הזוכים בשידור החי אפשר לצפות להרבה התייחסויות למלחמה המתחוללת באוקראינה, אם כי עדיין לא ברור אם יהיה משהו רשמי – איימי שומר ביקשה לשבץ בטקס נאום מוקלט של וולודימיר זלנסקי.
בתקווה למשוך קהל צעיר, הקאסט של "אנקנטו" ישיר את הלהיט "אנחנו לא מדברים על ברונו" שהפך לוויראלי, למרות שהשיר מהסרט שזכה במועמדות לאוסקר הוא דווקא "Dos Oruguitas". ניסיון נוסף לפנות לקהל הרחב – השנה הוזמנו בעלי חשבונות טוויטר לבחור את הסרט והרגע הקולנועי האהוב עליהם. ההצבעה נסגרה ב-3 במרץ ואם לא יהיו הפתעות – "ספיידרמן: אין דרך הביתה" יוכרז כזוכה. אבל מי יזכו בפרסים הרשמיים? להלן ההימורים שלי.
שחקנית המשנה הטובה ביותר
אנג'נו אליס – משפחה מנצחת
ג'סי בקלי – הבת האפלה
אריאנה דבוז – סיפור הפרברים
קירסטן דנסט – כוחו של הכלב
ג'ודי דנץ' – בלפסט
כש"סיפור הפרברים" יצא למסכים דובר על כך שריטה מורנו ודאי תזכה באוסקר על הופעתה בגרסה החדשה למיוזיקל שזיכה אותה באוסקר לפני 60 שנה. אבל בחלוף הימים הבאז שינה כיוון, מורנו אפילו לא קיבלה מועמדות, ועכשיו מובילה במרוץ אריאנה דבוז שמגלמת את התפקיד שמורנו גילמה בסרט הקודם. דבוז גרפה שלל פרסים בדרך לכאן, והופעתה הסוחפת כאניטה המפולפלת היא ככל הנראה האוסקר הבטוח האחד שילך לסרטו של סטיבן ספילברג, מבין השבעה שהוא מועמד להם. אומרים שהיותה אפרו-לטינית, והלהט"בית הלא לבנה הראשונה שמועמדת לאוסקר, משחקים לטובתה, אבל נסתפק בזה שהיא שורפת את המסך.
שחקן המשנה הטוב ביותר
קירן היינדס – בלפסט
ג'יי.קיי. סימונס – הזוג ריקרדו
קודי סמית-מקפי – כוחו של הכלב
ג'סי פלמונס – כוחו של הכלב
טרוי קוטסור – קודה
סמית-מקפי בתפקיד הנער החמקמק זכה בפרסי המבקרים, ונראה היה שהוא ירכב אל הנצחון, עד ש"קודה" החל לזוז קדימה. טרוי קוטסור, שבמשך שנים התקשה למצוא תפקידים, התחיל לגרוף את פרסי התעשייה (איגוד השחקנים, באפטא) ולהעניק נאומי זכייה מבדרים בשפת הסימנים. גם בסרט הוא מעצב דמות כריזמטית ומגניבה, וזו הזדמנות לקבוע תקדים היסטורי – הוא יהיה השחקן החירש הראשון שיזכה באוסקר, על סרט שבו הוא מגלם את בעלה של מרלי מטלין, שהיתה השחקנית החירשת הראשונה והיחידה עד כה שזכתה בפרס לפני 35 שנים. במילים אחרות – כל שאר המועמדים צפויים להישאר ישובים.
השחקן הראשי הטוב ביותר
חווייר בארדם – הזוג ריקרדו
אנדרו גרפילד – טיק, טיק… בום!
דנזל וושינגטון – הטרגדיה של מקבת
וויל סמית – משפחה מנצחת
בנדיקט קמברבאץ' – כוחו של הכלב
אם תשאלו אותי, לוושינגטון ולבארדם בכלל לא מגיעות מועמדויות על התפקידים הלא מספיק טובים שעשו השנה. הדעות לגבי הופעתו של קמברבאץ' חלוקות – יש החושבים שהוא סיפק הופעה פנומנלית בתפקיד הקאובוי המודחק, אחרים טוענים שמדובר בטעות ליהוק. הלב שלי הולך לאנדרו גרפילד, שנותן הופעה חשופה רגשית אך גם מלאת הומור עצמי בדמותו הטראגית של כותב המיוזיקלס ג'ונתן לרסון. זאת המועמדות השנייה שלו, והוא כנראה יצטרך לחכות. נדמה שעוד לפני שמישהו ראה את "משפחה מנצחת" היה ברור שוויל סמית הולך על האוסקר. את שתי המועמדויות הקודמות שלו הוא קיבל כשעוד היה כוכב זוהר. עכשיו הוא אחרי השיא, וזה דווקא עובד לטובתו. בגיל 53 הוא וויתר על החיוך המפורסם וגילם אבא עקשן שנלחם כנגד הסיכויים. זאת גם דמות אמיתית (כמו לרסון) וזה תמיד עוזר.
השחקנית הראשית הטובה ביותר
ג'סיקה צ'סטיין – העיניים של תמי פיי
קריסטן סטיוארט – ספנסר
אוליביה קולמן – הבת האפלה
ניקול קידמן – הזוג ריקרדו
פנלופה קרוז – אימהות מקבילות
ההיסטוריה מלמדת שהזוכה תהיה קרוב לוודאי אחת משלוש השחקניות שמגלמות דמויות אמיתיות. עד לאחרונה ניקול קידמן נחשבה כמובילה בתחרות, למרות שהיא טעות ליהוק בתפקיד לוסיל בול, ואני מניחה שיש עוד אנשים שחושבים כמוני. ההופעה המלאכותית של קריסטן סטיוארט כנסיכה דיאנה מפצלת את הצופים. עדיין לא ראיתי את "העיניים של תמי פיי" אבל מהטריילר אפשר להתרשם שג'סיקה צ'סטיין דופקת הופעת אוסקר. זאת אומרת, לא זיהיתי אותה בטריילר, אבל הבנתי שהיא זו שמאחורי האיפור הכבד (המועמד גם הוא לאוסקר) שנועד לדמות אותה לאוונגליסטית שכיכבה לצד בעלה בתוכנית טלוויזיה נוצרית, עד שהכל התרסק כשהוא הואשם באונס והורשע במעילה. זאת המועמדות השלישית של צ'סטיין, ולכל המתחרות העיקריות שלה כבר יש אוסקר. בפברואר היא זכתה בפרס איגוד השחקנים, ונראה שזאת תהיה השנה שלה.
הבימוי הטוב ביותר
פול תומאס אנדרסון – ליקריץ פיצה
קנת בראנה – בלפסט
ריוסוקה המגוצ'י – הנהגת של מר יוסוקה
סטיבן ספילברג – סיפור הפרברים
ג'יין קמפיון – כוחו של הכלב
ג'יין קמפיון היא האישה הראשונה שזכתה בשתי מועמדויות בקטגוריית הבימוי. הפעם היא גם תזכה, כמו שזכתה בבאפטא ובפרס איגוד הבמאים. ב-1993, כשהיתה מועמדת על "הפסנתר", היא הפסידה לסטיבן ספילברג (שהיה מועמד על "רשימת שינדלר"). הפעם ספילברג מועמד על מחזמר שכשל בקופות, ואילו היא רוכבת על מערבון מהולל שגרף 12 מועמדויות – יותר מכל סרט אחר. אנדרסון תמיד מועמד, ואף פעם לא זוכה (יש לו 11 מועמדויות על שישה סרטים). "ליקריץ פיצה" לא יהיה הסרט שישנה את זה (בכל זאת, אני מהמרת שהוא ייקח את הפרס לתסריט המקורי). המועמדות של ריוסוקה המגוצ'י מעידה על השינויים שחלו בהרכב של חברי האקדמיה, אבל הסרט שלו יפני מדי ומאופק מדי בשביל לזכות. וקנת בראנה בכלל לא צריך להיות כאן. הזכייה של קמפיון תקבע תקדים נוסף – זאת תהיה הפעם הראשונה ששתי במאיות יזכו ברצף (בשנה שעברה פרס הבימוי הוענק לקלואה ז'או על "ארץ נוודים"). לקמפיון מגיע אוסקר גם על התסריט המעובד, אם כי פה יש לה תחרות קשה עם התסריטאיות של "קודה" ושל "הבת האפלה". אני מהמרת שהפרס ילך לשון היידר על העיבוד שכתבה ללהיט הצרפתי שאף אחד באמריקה לא מכיר.
הסרט הטוב ביותר
אל תסתכלו למעלה
בלפסט
הנהגת של מר יוסוקה
חולית
כוחו של הכלב
ליקריץ פיצה
משפחה מנצחת
סיפור הפרברים
סמטת הסיוטים
קודה
מאז בכורתו בפסטיבל טליורייד בספטמבר, "בלפסט" נחשב למוביל הברור במרוץ משום שניחן בתמהיל הטיפוסי של פסאודו חשיבות היסטורית וסנטימנטליות. אבל בישורת האחרונה "בלפסט" התפוגג (אפילו בבאפטא הוא נשאר מאחור) ונותרנו עם שני מתחרים – "קודה" ו"כוחו של הכלב". שני הסרטים ניחנים בטעמים שונים מאוד זה מזה, עם זאת ששניהם שייכים לשירותי סטרימינג (אפל TV פלוס ונטפליקס) והם בוימו בידי נשים. ל"קודה" יש רק שלוש מועמדויות – הסרט, התסריט המעובד, ושחקן המשנה – ומאז 1932 לא קרה שסרט זכה בלי להיות מועמד בקטגוריות הבימוי והעריכה.
אבל זאת דרמה משפחתית מחממת לב בצד הנכון של ה-PC (שחקנים חירשים מגלמים חירשים) וכשהחלה עונת הפרסים הסרט הפתיע וגרף את רובם. "כוחו של הכלב", לעומת זאת, הוא סרט מאתגר יותר ומפצל יותר, ולכן שיטת ההצבעה המדורגת (הסרט שמופיע הכי הרבה פעמים במקום השני עשוי לנצח) משחקת נגדו, ולטובת "קודה" הנוסחתי והחביב. זאת עשויה להיות הזכייה השנייה של רימייק לסרט זר – קדם לו "השתולים" של סקורסזה, המבוסס על "דרך ללא מוצא" ההונג קונגי – ובשני המקרים ההפקות האמריקאיות עשו כמיטב יכולתן להעלים מהצופים כל זכר למקור. לכן, כאות מחאה, ובניגוד לשכל הישר, אני מהמרת על "כוחו של הכלב".
טקס האוסקר ישודר בלעדית ב־yes1 וב־STINGTV הלילה, בין ראשון לשני (28.3.22). ב־1:30 יתחיל השידור מהשטיח האדום, וב־3:00 הטקס עצמו