"המוסד": הכירו את סרט הפולחן הישראלי של הקיץ

פרודיית המוסד השתכללה בשנים שעברו מאז המקור של אלון גור אריה, והיא הולכת למשוך אליה המוני נאמנים חדשים

מתוך "המוסד" (צילום: עידו ברלד)
מתוך "המוסד" (צילום: עידו ברלד)
27 ביוני 2019

אחרי ש"המוסד הסגור", שנוצר ב־2007 בלי כסף, הפך לסרט פולחן של ממש, היה ברור שאלון גור אריה נועד ליצור פרודיית מוסד באורך מלא. זה לקח הרבה זמן, גם משום שבקרנות הקולנוע התקשו להאמין שאפשר להרים סרט עתיר אפקטים בתקציב ישראלי. אבל גור אריה לא ויתר, והנה הוא לפנינו – סרט משלנו במסורת "טיסה נעימה" ו"סודי ביותר" (דיוויד צוקר ואבי נשר שימשו יועצי תסריט), והוא מצחיק עד הגג.

פרודיה היא מטבעה ז'אנר טפילי, ולרוב היא תקפה רק אם היא מתלבשת על ז'אנר מבוסס היטב שכלליו מוכרים לכל. הקולנוע הישראלי אינו ז'אנרי במהותו, ולא הורגלנו בסרטים עלילתיים על המוסד, אבל הארגון הזה עשה מספיק כותרות בארץ ובעולם כדי לספק בסיס איתן לפרודיה. השאר נשאל מסרטים זרים על סוכנים חשאיים, ועדיין הקונטקסט הישראלי הוא מהותי להומור של הסרט, שעל פיו הכניסה הסודית למשרדי המוסד ממוקמת בסלעים שמאחורי מנורת הכנסת, ונדמה שגשר המיתרים בירושלים הוקם רק כדי שאפשר יהיה לרסק אותו בסרט הזה.

השנים הרבות שחלפו מאז שהתסריט נכתב לראשונה ודאי תרמו לכך שגור אריה השחיז כל בדיחה ברמה גבוהה של דיוק

צחי הלוי מגלם את הסוכן המשתדל גיא מורן ברצינות הנדרשת, מה שהופך אותו לחינני ומגוחך גם יחד. מורן מפשל במבצע הצלה של מפקדו שוקי (דביר בנדק) במדינת סוג'יירה (אליה התוודענו ב"המוסד הסגור"). הוא מנסה לכפר על כך בהתגייסות למבצע הצלה נוסף. אליו מצטרפת סוכנת ה־CIA לינדה האריס (אפרת דור), שלא יכולה שלא להתאהב בו, אף שהוא דלוק על אשתו הצעירה של המיליארדר האמריקאי (עדי הימלבלוי). אילן דר ממשיך לגלם את ראש המוסד (כשם שעשה בסרט הקודם), ומסביר את ההישרדות ארוכת השנים שלו בחוסר מעש מתוכנן היטב. אליו מצטרפת גילה אלמגור בתפקיד אשתו, וכולם מבינים היטב באיזה סרט הם נמצאים. ציון מיוחד לשבח מגיע לשלומי קוריאט בתפקיד לוחם חופש סוג'ייריאני, שמשקיע את עצמו במשימה ובהזדמנות זו מנסה גם לשפר את המבטא האמריקאי שלו. דווקא המצחיקנים הידועים טל פרידמן ותומר שרון מתאמצים קצת יותר מדי להצחיק, והם פחות מכווננים על הטון המתחזה לרציני של הסרט.

 

העלילה ההיפרבולית (שאינה יותר מופרכת מעלילות של סרטים שלוקחים את עצמם לגמרי ברצינות) משמשת בסיס למארג דחוס של בדיחות ויזואליות ומילוליות שעושות דקונסטרוקציה של הקלישאות המוכרות, ורובן הגדול מצחיקות ממש. חלקן אף מתרוממות מעל הצחוקים ומתגבשות לחיצים סאטיריים מכוונים היטב – כמו זו העוסקת בהדלפות.

השנים הרבות שחלפו מאז שהתסריט נכתב לראשונה ודאי תרמו לכך שגור אריה השחיז כל בדיחה ברמה גבוהה של דיוק. ותשמחו לשמוע שהתקציב הישראלי נראה על המסך כמעט כמו תקציב אמריקאי. הקהל הנאמן של "המוסד הסגור" יתייצב גם כאן, וודאי יצטרפו אליו המוני נאמנים חדשים.

ציון: 4/5
סרט על: פרודיה על המוסד
ללכת? כן. יותר מצחיק מ"זוהי סדום" (ו"זוהי סדום" היה מצחיק)

בימוי: אלון גור אריה. עם צחי הלוי, אפרת דור, דביר בנדק, עדי הימלבלוי, טל פרידמן, שלומי קוריאט, תומר שרון. ישראל 2019, 95 דק'