כוהנת האופנה מהדרום: המקומות האהובים על דורין פרנקפורט

דורין פרנקפורט | צילום: יח"צ
דורין פרנקפורט | צילום: יח"צ

אנחנו גאים להציג לכם את "העיר שלי", מדור חדש שבו תבחר כל פעם דמות עירונית מוכרת את המקומות האהובים עליה ביותר בעיר. והפעם: מעצבת האופנה האגדית שבחירותיה הן שיר הלל לפלורנטין ולאזור דרום העיר; לישן והנוסטלגי - אבל גם לחדש והמחודש

1. רחוב דיזנגוף

דיזנגוף הוא בעיני הרחוב המעניין ושוקק החיים ביותר בארץ לשיטוט, שופינג או סתם ישיבה בבית קפה, ולכן בשנת 1984 פתחנו את החנות הראשונה של בית האופנה הקטן שלנו. היום, כשהוא מתהדר בכיכר המחודשת והקסומה, הוא עדיין רחוב עירוני מושלם, מוצל וססגוני עם תמהיל של עבר והווה, צעירים וזקנים, בתי קפה, חנויות בגדים, ברים ומכולות, מסעדות ותיקות מאוד וחדשות. הרחוב שזור בחיי עוד מימי הגימנסיה כשהיינו מתפלחים ״להזדנגף״ בבתי קפה, והיה מרכז שוקק חיים עוד בשנות ה-30 למאה הקודמת. מאז, ידע הרחוב תהפוכות רבות, עליות ומורדות תלולים אך אלי הוא תמיד היה תמיד נדיב מרגישה נאמנות לו עד היום.

כיכר דיזנגוף (צילום: Joel Goldberg)
כיכר דיזנגוף (צילום: Joel Goldberg)

2. מעדניית ארדיטי

המעדניה הקטנה של אדון ארדיטי המקסים, קיימת עשרות שנים בפינת נחלת בנימין ודרך יפו והיא אחת המעדניות המעולות והמידתיות ביותר במחירים בתל אביב. שמואל ארדיטי מומחה באוכל בלקני, ובחנות שלו תמהיל של מוצרי מזווה טעימים, עלי גפן זעירים שהוא מכין עם משפחתו, מבחר יינות שולחן מוצלחים, שוקולדים, אטריות ללא גלוטן ואינספור מוצרים מיוון, טורקיה, איטליה וספרד. הוא מכיר כל זית או סלט ועל הגבינות אותן הוא בוחר, אין לי מילים – שלל מגוון מכל הסוגים מגבינות צרפתיות בשלות ועד גרוייר ואמנטל לצד בולגרית וקשקבל, פרמזן ועוד כאלו שאני אפילו לא יודעת לבטא את שמן.
גבינות ארדיטי. נחלת בנימין 91, תל אביב

פלטת גבינות. צילום: שרית גופן
פלטת גבינות. צילום: שרית גופן

3. מאפיית עמיתה

"עמיתה", המאפיה-מעדניה-קונדיטוריה הנפלאה של שתי נשים מוכשרות – מיכל בוטון ואנה שפירו. השתיים ניצבו מאחורי כמה מתפריטי הקינוחים והמאפים הטעימים ביותר בארץ והגשימו חלום. קשה שלא לשוב הביתה משם עם סל קניות שאינו מלא במאפים הכי שווים: בגטים טריים וממרחים מושקעים, כריכים, מאפים פריכים ובורקס מבצק עלים אוורירי ועדין, עם מילויים מיוחדים. ובנוסף, מיקסים מושלמים כתוספות לסלט ,אריסה ולימונים כבושים. "עמיתה", פנינה זוהרת ברחוב שלמה 10 המאובק 

מיכל בוטון (מימין) ואנה שפירו. עמיתה (צילום: אנטולי מיכאלו)
מיכל בוטון (מימין) ואנה שפירו. עמיתה (צילום: אנטולי מיכאלו)

4. אמנות בדרום תל אביב

בדרום תל אביב, באזור האפרורי בשולי העיר בו נמצא המפעל הקטן שלנו, בין מבנים מתפוררים ומוזנחים ובנייני תעשייה מבטון, פורחת לה סצנת גלריות לאמנות מפעימה. באזור גלריות ותיקות כמו רו-ארט, גלריה דביר, גלריה גורדון עם גן הפסלים היפהפה שלה, ארטפורט בבניין מתחם לאמנות בבניין תעשייתי מחודש, גלריית אינדי, רוזנפלד, מרכז בנימיני לקרמיקה עכשווית, ועוד. בקריית המלאכה, בה מרבית בתי המלאכה שפעלו במקום נעזבו, עשרות רבות של חללים המשמשים סטודיו לאמנים, אולפני הקלטות למוזיקאים וגלריות קטנות ועצמאיות כמו "מקום לאמנות" – עמותה הפועלת לקידום החשיפה לאמנות ולאמנים במתחם, גלריות שיתופיות לאמנות עכשווית, המעניקות במה עצמאית לאמנות ותרבות ללא שיקולים כלכליים. סצנת האמנות הזו מעוררת תקווה.

ארטפורט. צילום: דן חיימוביץ
ארטפורט. צילום: דן חיימוביץ

5. הבית

הבית שלנו נמצא בלב ליבה של שכונת פלורנטין ברחוב ותיק, בין בתי מלאכה קטנים, דואר, חנויות למנורות, כלי בית, וכלי ניקוי המסתיים בשוק לוינסקי. אנחנו חיים בדרום העיר, בבניין קטן באזור בו מתגוררים אנשים צעירים ומבוגרים, פליטים, מבקשי עבודה וותיקי הישוב. אני מודה שבעיני רביצה בשעת בין ערביים עם כוס יין על גג הבניין הקטן שלנו עטופה בשקיעה ורודה ונוף בניינים ישן, דודי שמש ומגדלים ברקע, מספקת את הרגעים המושלמים ביותר בתל אביב שלי.