מסתמן: מחאה, שיבושים ועתירה נגד השבתת הרק"ל בשבת. התעוררנו?

אולי תגבירו תדירות? הרכבת הקלה (צילום: נת"ע)
אולי תגבירו תדירות? הרכבת הקלה (צילום: נת"ע)

זה היה צפוי: הרכבת הקלה לא תפעל בשבת בניגוד לאינטרס הציבורי, נזקים אדירים יגרמו לכלכלה הישראלית, ועכשיו מתעוררת מחדש המחאה נגד ההדתה שבאי-הפעלתו בימי המנוחה: יש עתירה לבג"ץ, יש תוכניות לשיבושי מחאה, יש דיבור על חרם. "זאת המדינה שמובילי ההפיכה רוצים לייצר כאן"

8 באוגוסט 2023

ביום שישי הבא (18.8), אם הכל יעבוד כמו שצריך – וזה יהיה די מפתיע כשלעצמו – תצא הרכבת הקלה לראשונה למסעותיה על הקו האדום ותפתח את שעריה לציבור בטקס חגיגי שתערוך לעצמה סוכנת הכאוס מירי רגב, ובהשתתפות ראשי ערים שמפלגת הליכוד חפצה ביקרם (כלומר, על פי דיווחים בתקשורת, ראש העיר רון חולדאי לא יוזמן). כצפוי, הרכבת הקלה לא תפעל בין כניסת השבת ליציאתה, ונדמה היה שהציבור החילוני מרכין ראש בהכנעה מול הטרלול הבלתי סביר הזה, שיעלה לכלכלה הישראלית בנזקים בהיקף משוער של כ-17.4 מיליארד שקלים ב-40 השנים הקרובות.

אבל לא. מסתמן שברגע האחרון, ובהשראת תנועת ההתנגדות להפיכה המשטרית, מתעורר הציבור החילוני בגוש דן כדי להיאבק על מה שצריך להיות טריוויאלי ונהנה מהסכמה רחבה בחברה הישראלית: תחבורה ציבורית בשבת. ב-Ynet דווח היום על תחילתה של התארגנות לשיבוש פעילות הרכבת הקלה במחאה על אי-הפעלתה בשבת, וכמה מתנועות המאבק בהפיכה המשטרית מתכננות לתעל את זעם המחאה על הכפייה הדתית גם לאפיק המתוקשר הזה.

כך זה יראה בשבת. תחנת אלנבי. הרכבת הקלה (צילום: אלעד אלפסה)
כך זה יראה בשבת. תחנת אלנבי. הרכבת הקלה (צילום: אלעד אלפסה)

בין תנועות המחאה שנערכות לפעולה עלו מספר אופציות לשיבוש פעולתן של הרכבות, החל מחסימת נתיבים זמנית וסמלית ועד לקריאה לחרם משתמשים על הרכבת הקלה עד שתופעל גם בשבת, חרם כלכלי שעשוי להיות אפקטיבי אם יצליח לסחוף את מתנגדי ההפיכה. "אי הפעלת הרכבת הקלה בשבת הוא מאפיין של מדינה שהשתלטו עליה עסקני דת", אמר ל"טיים אאוט" גורם בין מובילי המחאה, "אלה האנשים שמובילים את ההפיכה יחד עם נתניהו, וזאת המדינה שהם רוצים לייצר כאן. מדינה שמוכנה לפעול בניגוד לאינטרס הציבורי, בניגוד לרצון הציבור ובניגוד לסבירות. אנחנו נהיה בכל מקום שבו זה בא לידי ביטוי".

במקביל להתעוררות המסתמנת לקראת מחאה ציבורית, מתקרב גם מועד הדיון בעתירה שהגיש לבג"ץ ראובן לדיאנסקי, המועמד לראשות עיריית ת"א-יפו ויו"ר רשימת חילונים ירוקים, נגד שרת התחבורה בדרישה להפעיל את הק"ל בשבתות ובחגים. תגובת המדינה שהוגשה לבג"ץ טוענת כי מדובר בהחלטה ש"עולה בקנה אחד עם מדיניות הממשלה ומבוססת על נוסחת האיזון הקיימת בישראל ביחס להפעלת תחבורה ציבורית בימי מנוחה". הדיון בבג"ץ נקבע לסוף ספטמבר. "תגובת המדינה מבישה ומזלזלת בציבור הרחב", אמר לדיאנסקי, "ונצמדת לתירוצי 'סטטוס קוו' כאשר פנינו ל-2024 והגיע הזמן להתקדם".

ראובן לדיאנסקי (צילום: אייל נבו)
ראובן לדיאנסקי (צילום: אייל נבו)

>> לפתוח את הרכבת הקלה בשבת זה גם עניין של עיקרון // טור דעה
>> ההחמצה של מירב מיכאלי: הבטחת הבחירות הריקה של הקו האדום

באוגוסט 2022, לקראת הפעלתה המתוכננת של הרכבת הקלה בנובמבר 2022, החל קמפיין נרחב מול ממשלת בנט-לפיד כדי שתכריע בעד הפעלת הרק"ל בשבת, ושרת התחבורה דאז מירב מיכאלי אף התחייבה שכך יהיה, אך דחיית הפתיחה של הקו האדום ונפילתה של הממשלה הסירו את הנושא מסדר היום התקשורתי-ציבורי. עכשיו הוא חוזר. ויתכן שבגדול.