ביקורת

"חיפוש": מותחן מעולה שעושה שימוש חכם בגימיק לא חדש

התסריט המצוין של "חיפוש", המוצג כולו דרך מסכים, שולט בניואנסים הנדרשים מבלי לאבד את אהדת הצופה לדמויות

מתוך "חיפוש"
מתוך "חיפוש"
27 בספטמבר 2018

היום (חמישי) עלו למסכים בארץ שני סרטים על חיפושים אחר בני עשרה נעדרים: "תיק נעדר" הוא עיבוד צרפתי עם כוכבים גדולים ובמאי נחשב לספר המתח מאת דרור משעני. "חיפוש" הוא סרט אמריקאי עצמאי עם גימיק, והוא הטוב שבהם מכל בחינה מהותית. הגימיק המדובר הוא ההחלטה להציג את הסרט כולו דרך מסכים – בעיקר מסכי מחשב, וגם מסכים של סמארטפונים ומצלמות אבטחה. זה לא לגמרי חדש ( "Undfriended" עשה משהו דומה ב-2014), אבל ההצלחה הגדולה של "חיפוש" היא שמעבר להנאה מהשעשוע הסגנוני ומהפתרונות העלילתיים שנמצאו להצדקת הקונספט, זה פשוט מותחן משובח שמוביל אותנו באף ומחזיק אותנו דרוכים לכל אורך הדרך. כבדרך אגב, הגיבורים הם אסייתים-אמריקאים ואף אחד לא עושה מזה עניין.

זה מתחיל באקספוזיציה המציגה את חיי הנישואים של בני הזוג קים ולידת בתם מרגו בסדרה של תמונות סטילס וסרטונים משפחתיים שהועלו לרשת, עד מותה של האם ממחלה. הסיקוונס המזורז הזה מצליח לייצר תחושה משפחתית ולגעת ללב, וחסרון האם יזרה על הסרט תחושת צער (גם אם במבט ראשון זה לא נראה ככה). עכשיו דיוויד (ג'ון צ'ו מסרטי "סטארטרק") מגדל לבדו את מרגו בת ה-16, וכשיום אחד היא לא חוזרת הביתה ולא עונה לטלפון הוא פונה למשטרה. התיק מופקד בידיה של הבלשית רוזמרי ויק (דברה מסינג מ"וויל וגרייס"), בעצמה אם חד הורית לבן עשרה, שלוקחת את המקרה ללב. דיוויד מצדו נכנס למחשב של מרגו, מתחיל לחקור את חייה ומהלכיה האחרונים באמצעות המדיה החברתית, ומגלה דברים שלא ידע על ילדתו הטובה.

התסריט המצוין מאת סב אוהניאן ואניש צ'גנטי, שגם ביים, שולט היטב בניואנסים של הרשתות החברתיות לדורותיהן (הקצרים), ומעצב את האב כאדם בעל תושיה שמצליח לפענח את צפונותיה בלי להידרש לרקע מקצועי. דיוויד אינו סוכן סי.איי.איי לשעבר כמו ליאם ניסן ב"חטופה" – הוא אבא דואג שלומד שהוא היה אבא פחות טוב משחשב שהוא, ולכן אכפת לנו ממנו. הסרט מנסח שאלות לגבי אחריות הורית ויחסים בעידן המסכים הדיגיטליים בלי להפוך לדידקטי, ואף שהוא זורק לנו לא מעט רמזים הוא מצליח להפתיע אותנו.

צ'גנטי, אמריקאי ממוצא הודי, עשה לעצמו שם ב-2014 עם סרטון באורך שתי דקות בשם "זרעים", שצולם כולו במשקפי גוגל. הסרטון המרגש, המתאר את מסעו של גבר מארצות הברית להודו להביא לאמו בשורה משמחת, הפך לוויראלי וצ'גנטי הוזמן לביים סרטוני פרסומת עבור גוגל. גם "חיפוש" החל את דרכו כרעיון לסרט קצר, אך פותח לסרטו הראשון באורך מלא. כאמור, לצד שליטה בשפת האינטרנט, צ'גנטי יודע לספר סיפור באופן סוחף בלי לאבד מתח רגשי, ולעורר בנו אהדה לדמויות על אף שאנחנו תמיד צופים בהן דרך מסכים בתוך מסכים, שלכאורה מרחיקים אותן מאיתנו. וזה כנראה ההישג הגדול ביותר, שבשלו הסרט המאוד עדכני הזה לא יתיישן בעוד שבוע.

סרט על: אב מחפש רמזים במחשב של בתו הנעדרת כדי לאתר אותה

ללכת? כן. מותחן מחוכם ומותח באמת, שגם מעלה שאלות על העידן שבו אנו חיים