מסע בין מאוכזבים: לאן נעלם אסף הראל?

מקורביו טוענים ש"אין לו זמן לתקשורת". אסף הראל (צילום: איליה מלניקוב)
מקורביו טוענים ש"אין לו זמן לתקשורת". אסף הראל (צילום: איליה מלניקוב)

קצת יותר משנה מאז הפתיע את בוחריו והצטרף לקואליציה של רון חולדאי כסגנו, האכזבה מאסף הראל בקרב תומכיו, פעיליו ושותפיו לדרך גוברת (שולה קשת: "טעיתי כשהצטרפתי אליו"). איך קרה שהפר את הבטחות הבחירות שלו, מדוע הוריד פרופיל תקשורתי ומה עומד מאחורי היחסים החמים עם חולדאי? יצאנו לברר מה קרה למועמד שהבטיח לשנות את סדרי העדיפויות בתל אביב

9 בפברואר 2020

אפשר לנסות להבין את תופעת אסף הראל. שנה אחרי כניסתו המפתיעה לתפקיד סגן ראש העיר, קשה לזהות בו את התסריטאי המושחז ואשף המונולוגים או את פרסונת איש המדיה המחובר שהזניקה אותו אל הפוליטיקה המקומית.  בבניין הרחב בכיכר רבין מספרים שהוא עובד ביסודיות, לומד את המערכת, לא מדבר לפני שיוכל להציג תוכניות והישגים. זה לוקח זמן. סמכויותיו אינן רבות. אפשר לנסות להבין את זה. מהקומה ה-11 דברים נראים פתאום אחרת. אפשר לנסות להבין גם את זה.

אלא שאז נתקלים במציאות ובה רבים שהצביעו לו ופעלו למען בחירתו והאמינו לכל מילה שלו. והם נשמעים ככה: "דיברתי עם מאות אנשים בשבילו, הקדשתי לו המון שעות", מתארת יעל אגמון נכט את הימים של חודשי ספטמבר-אוקטובר שעבר, תקופת השיא של קמפיין "אנחנו העיר" בראשות אסף הראל. "ככל שאני נמצאת בדרום אני שומעת על עוד החלטה של אסף הראל שהיא נגד הדרום, ועוד ועוד רגעים של ציניות שבהם אני מבינה שזה לא הבן אדם שעבורו הקדשתי את הזמן שלי".

בזמן הקמפיין זה היה מאבק הדגל. אסף הראל בכיכר אתרים (צילום: איליה מלניקוב)
בזמן הקמפיין זה היה מאבק הדגל. אסף הראל בכיכר אתרים (צילום: איליה מלניקוב)

"בזמן הבחירות אסף הראל עשה עלי רושם שונה לגמרי. לצערי הוא מצביע פעם אחר פעם בניגוד לדברים שהתחייב אליהם לבוחריו בתירוץ של משמעת קואליציונית" (שולה קשת)

ציר ההתנגדות וחוסר שביעות הרצון הגובר בעיר נגד סגן ראש העיר המכהן ומחזיק תיק התשתיות והבינוי נע בחודשים האחרונים בין תחושת אכזבה להונאה – מספיק להעיף מבט בתגובות לפוסטים הלא-רבים שהראל מעלה מדי פעם בעמוד הפייסבוק שלו כדי להיווכח. כמעט שנה וחצי עברו מאז הבחירות ההן וכדי להבין את תחושות מצביעיו כדאי לשוב רגע למונולוג בו בישר הראל על כניסתו למירוץ לראשות העיר: "אם חס וחלילה חולדאי יבחר שוב, אני מבטיח להישאר ולעשות אופוזיציה כמו שבחיים לא הייתה לו, התנגדויות, בג"צים, מונולוגים, אני אלחם על העקרונות שלנו או בתור ראש עיר או בתור ראש האופוזיציה".

ציר שלבים, פינוי תושבים מאבו כביר, עבודות הרכבת הקלה בשדרות ירושלים וסגירת בתי העסק, וכמובן תוכנית כיכר אתרים – כל אלה הן דוגמאות חיות למאבקים עירוניים ועקרוניים בהם לדעת רבים ממצביעיו, על הראל היה לדפוק על שולחנו של חולדאי. בכולם הצביע פה אחד עם עמדת העירייה ונגד עמדת המצביעים שלו – בשם המשמעת הקואליציונית. ההחלטה על הריסת גינת לוינסקי, שהציתה עוד יותר את חמתם של תושבי דרום העיר, היא דוגמה טרייה לכך.

גורם בכיר בעירייה המקורב להראל מבקש להרגיע את הרוחות ומסביר ש"אסף מבין את הדיסוננס, אבל בעמדה הקודמת הוא זעק את כאב התושבים כמו שדברים נראים מבחוץ. ואז הוא נכנס והבין, קיבל אילוצים ונחשף לנתונים. אם הוא יתמקד בצעקתם ולא יפעל לשינוי המציאות – הוא חוטא לתפקידו. בתור פוליטיקאי אתה צריך הרבה פעמים לשים את הרגש בצד ולהבין שיש החלטות שיראו מאוד לא טוב מבחוץ אבל צריך לעמוד מאחוריהן".

"מצביע בניגוד למה שהתחייב לבוחריו"

"ראיתי באסף הראל אלטרנטיבה", מסבירה אלי משעל (29), "בשבוע של הבחירות התנדבתי מהבוקר עד הלילה, כי מה שהוא אמר האמנתי בו". קל לבטל את קולותיהן של נכט-אגמון ומשעל, אבל הן מייצגות את הבייס של הראל, אותו בייס שסיפק את הפלטפורמה ואת הניסיון האקטיביסטי והפוליטי והביא את 'אנחנו העיר' להישג של ארבעה מושבים במועצה  – והבייס הזה כולו מבעבע. "הוא עשה נזק ציבורי, הניח תקווה וחזון למשהו אחר וניפץ את זה באיזשהו אופן, סלח לי על הדרמטיות", מסביר גורם שהיה חלק איטנגרלי מצוות הקמפיין של הראל.

הגורם המקורב להראל מסביר שאסף הראל שלפני הבחירות, בדומה לבוחריו, ראה תמונה חלקית של המציאות. "לא תמונה שהיא לא נכונה אבל היא חלקית. ואם היה ימשיך להתנהל כפי שהתנהל לפני הבחירות 'בשם הבוחרים' זה יהיה לא נכון ולא אחראי. בצעקות לא משנים מציאות".

אלא שגם שותפיו הפוליטיים לדרך לא מקבלים את ההסבר הזה. "בזמן הבחירות  אסף הראל עשה עלי רושם שונה לגמרי", אומרת שולה קשת, חברת סיעת 'אנחנו העיר' ויו"ר ועד נווה שאנן שבחרה למצב את עצמה לאחר ההסכם הקואליציוני באופוזיציה, "לצערי הראל, שחתום על ההסכם הקואליציוני של 'אנחנו העיר', מצביע פעם אחר פעם בניגוד לדברים שהתחייב אליהם לבוחריו בתירוץ של משמעת קואליציונית". אמירותיה של קשת מעידות על המצב הרעוע ש'אנחנו העיר' נקלעה אליו כרשימה. "מערכת היחסים נפגעה מאוד. יש חוסר אמון  אם פעם אחר פעם מצביעים נגד דברים שהם בלב ליבה של תפיסת העולם של 'אנחנו העיר'".

"מה בסוף רוצים, שהוא ימשיך לעשות מונולוגים? לא בשביל זה הוא נכנס לפוליטיקה. הכלבים נובחים והשיירה עוברת, הוא לא רוצה להיות במקום שהוא נובח וחסר משמעות" (בכיר בעירייה)

קואליציה של אמיצים או משמעת קואליציונית? אסף הראל עם שותפיו לרשימת אנחנו העיר, שולה קשת ואמיר בדראן
קואליציה של אמיצים או משמעת קואליציונית? אסף הראל עם שותפיו לרשימת אנחנו העיר, שולה קשת ואמיר בדראן

מה עבור במוחו של הראל עת נכנס לקואליציה בניגוד גמור לעמדת השטח? ההסבר הוא כמובן היכולת לשנות מבפנים. "אסף טוען שהוא יכול לקדם יותר דברים מתוך הקואליציה", מפרטת קשת, "אבל  כשאני רואה את התוצאות בשטח הוא לא מצליח לשכנע אותי. גם כשמדובר בעקרונות מוסכמים של ו'אני מאמינ/ה' של הסיעה, הוא משחק לפי כללי המשחק של המשמעת הקואליציונית".

סיעת 'אנחנו העיר' למעשה התפרקה עם כניסתה לקואליציה וגם בסביבתו של הראל מאשרים את משבר אמון בינו לבין הפעילים ("זה קשה, אבל אסף לא מתחרט, זה היה הדבר הנכון"). גורם בכיר בעירייה מסביר ש"במיינדסט הראל מתכנן להיות ראש עיר, הוא חושב שהוא נכנס פנימה כדי להכיר את המנגנון ולהבין איך דברים מתנהלים. אבל זה בולשיט. הוא לא חשוף לאיך דברים מתנהלים והוא לא יותר קרוב ללשכה מהסגנים האחרים. הוא לא בסוד העניינים בלשכה". באופן מפתיע למדי, אותו גורם בכיר טוען שהראל וחולדאי דומים מאוד בחשיבתם ובאופן שבו הם יכולים לקבל החלטות כואבות ולא לומר דווקא את הדבר הפופוליסטי.

"סגנות ראש העיר זה מקום לקבורה פוליטית"

ומה בדבר אותו מונולוג מפורסם, בו פרס הראל תפיסת עולם מנוגדת ב-180 מעלות לחולדאיזם הידוע? "הוא לא העריך ולא העלה על דעתו שיהיה בקואליציה", כך על פי אחד ממקורביו שמוסיף את הקלישאה הפוליטית הידועה – "דברים שרואים מכאן, לא רואים משם". בסביבתו של הראל לא מכחישים שהוא מתכנן להיות ראש עיר ("הוא גם אמר את זה ישירות לרון").

כאשר שאלת העשייה מופנת אל מי שליווה את קמפיין הראל בתקופה שלפני הבחירות, התשובה היא חד משמעית: "לא ראיתי שהוא עשה משהו ואני לא חושב גם שאפשר לעשות משהו", הוא מסביר ומציג את מלכוד בו לכד חולדאי את הראל בתמורה לסגנות – "חולדאי יכול להאשים אותו בכישלונות, ואם יש הישגים אז לזקוף לזכותו – זה מקום לקבורה פוליטית".

בסביבתו של הראל מתעקשים ומדגישים שכל הבטחות הבחירות יקרו בצורה כזאת או אחרת. "הוא לומד המון ומקווה שהמעשים בשנים הקרובות יגברו על התסכול. בקדנציה של הראל הולכי הרגל ורוכבי האופניים ירגישו שיפור ניכר, שהולכים בתל-אביב לכיוון של עיר אירופאית עם אזורים בטוחים, ואסף יודע שיש בעלי רכבים פרטיים שלא יהיו מרוצים מכך". האם הבוחר ב-2023 יקנה זאת? בסביבתו מקווים שכן.

"אסף הראל היה איתנו לאורך כל התהליך עד שהיזמים של כיכר אתרים ערערו על ההחלטה של הוועדה. מאז שהוא קיבל את התפקיד הוא התקרנף כמו כל פוליטיקאי" (האדריכלית ופעילת העמותה מאירה מור)

בעדות חיה לאותו מלכוד חזינו בתחילת ינואר, אז עלה הראל לשידור בחדשות 12 בכובע הסגן ומחזיק תיק התשתיות והבינוי, כשברקע תשתיות העיר העולות על גדותיהן ומותם של דין שושני וסתיו הררי ז"ל באסון המעלית שהוצפה – "אין מה לעשות, צריך לסמוך על המזל", ענה הראל לכתב כשנשאל מדוע עיריית תל אביב ממשיכה לחלק דוחות חנייה לאור מזג האוויר וההצפות. במציאות מקבילה שבה נשאר הראל בטלוויזיה הוא בטי היה נושא מונולוג שנון וחד נגד פוליטיקאי שהיה מתבטא כך.

הצביעו רוזלך אסף הראל

איזה כיף שיש המון חברים, המון חברים עם ניגודי עניינים (לכאורה!)לאסף זמיר יש הרבה חברים. זה סבבה. לחברים האלה יש הרבה מאוד אינטרסים בעיר, שזה לגיטימי. אבל זה שהם תורמים לו לקמפיין פעם אחר פעם – זה כבר סיפור אחר. האם זה חוקי? כן. האם זה מריח מהון שלטון? ועוד איך! מוזמנים לצפות במדריך לאינטרסים של התורמים של זמיר…

פורסם על ידי ‏אסף הראל‏ ב- יום רביעי, 24 באוקטובר 2018

ובכלל, הראל הפוליטיקאי 2020 הוא אדם שממעט להופיע בתקשורת ולא מתראיין כלל. גם המונולוגים פחתו בהדרגה עם כניסתו לתפקיד. איפה בעצם אסף הראל? הגורם הבכיר הבכיר ומקורבו מסביר ש"זה נובע בגדול מזה שאין לו זמן", לדבריו הראל עסוק בעבודת העירייה השוטפת ולכן אינו מספיק לעדכן במעשיו. בסביבתו של הראל מדגישים כי "מה שאסף הבטיח בקמפיין אלה הם בדיוק הדברים שהוא עסוק בלקדם כיום אחד לאחד".

"הראל עוזר לחולדאי להחזיק את הקואליציה"

למי שהספיק לשכוח, שנה וחצי אחורה מיצב את עצמו הראל כמועמד חתרני שבא לחבר את המוחלשים מיפו ודרום העיר עם צעירי פלורנטין ושפירא ולשנות סדרי עדיפויות בעיר מן הקצה אל הקצה. הייתה זו מערכת בחירות רווית יצרים כשבמרכזה ההחלטה של אסף זמיר, כיום חבר כנסת בכחול לבן ואז סגנו הנאמן של חולדאי, לקרוא תיגר על הבוס לשעבר. כמו אצל זמיר גם אצל הראל – הנחת העבודה הייתה ש-20 שנות חולדאי מספיקות די והותר לעיר.

חולדאי ניצח את הבחירות ההן עם 47 אחוזים, זמיר אחריו עם 34 אחוזים והראל השיג 12 אחוזים במקום השלישי. "כבר בזמן הקמפיין, היו אנשי קמפיין חולדאי אומרים על הראל שהוא הדבר הכי טוב שקרה להם, זה היה נאמר בקול רם", מסביר בכיר מהקומות העליונות של בניין העירייה. במאני טיים של מערכת הבחירות ההיא העלה הראל סרטון לאוויר שחרך את הרשת – הוא בחר להפנות את החיצים בו דווקא אל זמיר. נושא הדגל היה כיכר אתרים, הסיפור על תושבים שנלחמים בשיניים בעירייה וביזמי נדל"ן על קו החוף שלנו היה תפוח אדמה לוהט.

"עוטפים אותו כמו אתרוג, הוא מאוד מוגן מבחינת לשכת חולדאי, סובלניים איתו יותר מכל האחרים. הוא עוזר לחולדאי להחזיק את המערך של הקואליציה" (בכיר בעירייה)

בסרטון הוא נכנס חזיתית בזמיר, סביב ניגוד העניינים שהנ"ל הכריז בסוגיית הכיכר. הראל נשף ורשף והתפלץ, שלא בפעם הראשונה, מהכוונה לבנות מגדלים בני 40 קומות על קו החוף. יש מי שמעריכים שמלבד עובדת היות הסרטון ההוא הרסני לקמפיין זמיר, הוא גם הוסיף מנדט או שניים לחולדאי. יש המאשימים את הראל שאת הסיכוי לסיבוב שני בין זמיר לחולדאי וטריפה מחודשת של קלפי המשחק הפוליטי בעיר – הוא הרס במו ידיו.

בפברואר 2019 נחלו פעילי עמותת "לא למגדלים" הצלחה בסוגיית כיכר אתרים עם החלטת הוועדה לשמירת הסביבה החופית לבטל את השינוי לתוכנית המתאר, בו נקבע שניתן לבנות מגדלים בני 40 קומות (תכנית המתאר המקורית מאשרת בנייה של עד 25 קומות במקרים פרטניים). "אסף הראל היה איתנו לאורך כל התהליך עד שהיזמים ערערו על ההחלטה של הולחו"ף", מסבירה האדריכלית מאירה מור הפעילה בעמותה. "כשהתקבלה ההחלטה הוא עשה פניית פרסה. הבנתי שהוא השתנה", היא מוסיפה. "מאז שהוא קיבל את התפקיד הוא התקרנף כמו כל פוליטיקאי".

תל אביב-יפו כמגדלור מוסרי

מה ההבדל בין תל אביב-יפו של היום, לבין מה שהיא יכולה להיות…

פורסם על ידי ‏אסף הראל‏ ב- יום ראשון, 21 באוקטובר 2018

"הוא מנסה לבנות את עצמו ולהצליח במה שזמיר כשל", מפרש הגורם שעבד בצוות הקמפיין של הראל, "אבל חולדאי לא מציע ולא יציע לו דברים אמיתיים". בסביבת חולדאי הבינו, כפי שמסביר הגורם בעירייה, שאת הראל צריך לשמר. "עוטפים אותו כמו אתרוג, הוא מאוד מוגן מבחינת לשכת חולדאי, סובלניים איתו יותר מכל האחרים. הוא עוזר לחולדאי להחזיק את המערך של הקואליציה". בסביבתו של הראל נקלטו כהיטב בפוליטיקה ובוחרים להאשים בתגובה את קודמו בתפקיד: "כל הדברים שהראל מטפל בהם עכשיו אלה הם הדברים שאסף זמיר לא טיפל בהם. אסף הראל בתוך הקישקע, מתעסק בכל הדברים הכואבים".

אסף זמיר בתגובה: "אני מאחל לאסף הראל רק בריאות".

"לא מעז לפתוח את הפה על חולדאי"

"המטרה שלנו היא לשלב, לתת פתרונות, להיות הוגנים וגם אחראים כלפי הקופה הציבורית", את המילים האלה נשא הראל בישיבת מועצת העיר ביוני האחרון, כאשר הצביע בעד הסרתה מסדר היום של סוגיית פינוי תושבי אבו כביר שהעלתה חברת סיעתו קשת. הכי רחוק שיש מבג"צים, התנגדויות ומונולוגים, הכי קרוב שיש לחולדאיזם. "הוא לא משתף אותי במה שהוא עושה בעבודתו בעירייה", מתארת קשת את מצב הסיעה שלה, "הוא כן אמר שהוא עובד ומגיע לוועדות ושתוך שנתיים יראו תוצאות, אבל אני לא יודעת באיזה נושאים מדובר. אני רק יודעת מה קורה בפועל – כרגע יש דברים שצריך להיאבק עליהם".

גם תושבי השכונה מבקרים אותו באופן גלוי. "כל השכונות מאוד תמכו בבחירה שלו",  אומרת אורה גריב, תושבת אבו כביר שפונתה מביתה בחודש שעבר ומאז לטענתה ניתק איתה הראל את הקשר. "הייתה תחושה שהנה סוף סוף משהו אמיתי קורה והייתה הרגשה שהוא הולך לכיוון הזה ולהכיר בתושבי השכונות שהוזנחו במשך דורות. הוא נבחר בגלל חשיבה אחת שלו ומתנהג אחרת לגמרי".

"אסף לא מאמין בצעקות ומעדיף לשכנע, זאת דרך יותר טובה לנסות ולשכנע. מהניסיון שלי הדעות של אסף ורון מאוד דומות כשמגיע רגע האמת" (גורם מקורב לאסף הראל)

לפני הבחירות התבטא הראל לא מעט בנושא פינוי אבו כביר ומאבקי פינוי אחרים. "אנחנו נדאג שכל מי שגדל בשכונות והגן על העיר כשהיא הייתה צריכה את זה יהיה זכאי לבית ויהיה זכאי לפיצוי שווה ערך", אמר אז הראל. "שלא יתנו שני מיליון שקל שאין לך מה לעשות איתם בתל-אביב, מי שגדל בתל-אביב ורוצים לפנות אותו מהבית צריך להיות יכול כלכלית להמשיך לגור בתל-אביב". הגורם הבכיר המקורב להראל טוען ש"פעילי אבו כביר צריכים להגיד את האמת, זה שיח שקרי והם מנצלים את הסיטואציה".

בבסיסן של כל הטענות נגד הראל עומדים היחסים שפיתח מאז הבחירות עם חולדאי, שמזכירים לא מעט את היחסים שהיו לאסף זמיר עם חולדאי, יחסים ששימשו את הראל במהלך הקמפיין כנשק חם למתקפות על זמיר, כולל הדבקת הכינוי "מיני-מי-חולדאי". בעירייה מתארים מאזן כוחות ברור: "אני לא רואה אותו באותו חדר עם חולדאי ומעז לפתוח את הפה, מספיק שחולדאי מסתכל עליו בהצבעות ומשתעל והוא עם האצבע במקום הנכון". הגורם המקורב להראל עמו שוחחנו טוען שהוא כן מעמיד את חולדאי על טעויותיו, אבל "אסף לא מאמין בצעקות ומעדיף לשכנע, זאת דרך יותר טובה לנסות ולשכנע. מהניסיון שלי הדעות של אסף ורון מאוד דומות כשמגיע רגע האמת".

ניגוד עניינים

הגיע הזמן לדבר על אסף ״אני בניגוד עניינים״ זמיר…

פורסם על ידי ‏אסף הראל‏ ב- יום רביעי, 3 באוקטובר 2018

"השאלה היא מה המטרה. אם המטרה היא אסף הראל או שינוי מדיניות. וכרגע מה שהוא עושה זה למען אסף הראל", אומר הגורם מצוות הקמפיין.  אם אכן מדובר בשינוי טקטיקה מבחינתו של הראל, האם יש לה תכלית? לדברי הגורם הבכיר בעירייה – לא ממש. "בשביל להיות ראש עיר אתה צריך להיות חשוף למחלקות שהוא לא חשוף אליהן כי הוא לא מקורב. לא מקרבים אף סגן מאז זמיר. סגנים הם באמת בתפקיד מתסכל". הבכיר המקורב להראל אף אינו שולל אפשרות שהראל יצטרף בעתיד לסיעתו של רון חולדאי.

קשת, בלב כבד, מסכמת את הפאזה הנוכחית: "עשיתי טעות שהלכתי איתו". הבכיר המקורב יוצא להגנתו: "מה בסוף רוצים, שהוא ימשיך לעשות מונולוגים? זאת לא הסיבה שבשבילה הוא נכנס לפוליטיקה, מה זה עוזר? הכלבים נובחים והשיירה עוברת, הוא לא רוצה להיות במקום שהוא נובח אבל חסר משמעות".  הגורם שעבד עם הראל על הקמפיין גורס מנגד שבחירותיו של הראל עולות ביוקר, לא רק לו עצמו אלא בעיקר לתושבים שהצביעו עבורו: "מה שהוא עשה מייצר אכזבה מהפוליטיקה. הראל לא יוכל כבר לחזור לאיפה שהוא היה. אני מקווה שארבע שנים יספיקו כדי להצמיח תקווה חדשה".