מעבירים הילוך: התוכנית לשיקום נווה שאנן עולה לשלב הבא
בית חדש ללהקת בת שבע, כיכר ציבורית חדשה, בנייה מבוססת תחבורה ציבורית, דיור בר השגה והרבה מגדלים למשרדים ומסחר - עיריית תל אביב-יפו מוציאה את תוכנית מתחם התחנה המרכזית הישנה לדרך והעתיד נראה טוב. ההווה בשכונה? הרבה פחות
פתרונות למצוקתם הגוברת של תושבי נווה שאנן עדיין אין, אבל עיריית תל אביב-יפו מעלה הילוך בתוכניותיה לגבי שינוי פני השכונה שכבר נמצאת בתהליך ג'נטריפיקציה מואץ למדי. הפעם מדובר בתכנית "מרחב השומרון" (מתחם הרציפים של התחנה המרכזית הישנה), שבו אישרה הועדה המקומית תל אביב-יפו 4 תכניות איחוד וחלוקה של השטח בדרך למרחב המשלב מגורים, תעסוקה, מסחר ומוסדות תרבות, ובעיקר לטובת יצירת רצף אורבני משדרות רוטשילד אל שכונות המגורים שממזרח ולאורך שד' הר ציון.
מתחם השומרון מתפרש על שטח של כ-80 דונם בין הרחובות מנחם בגין, הגדוד העברי, י.מ. סלומון והנגב וכולל בתוכו את שטח רציפי התחנה המרכזית הישנה – מעתודות הקרקע הפנויה הגדולות והחשובות (והאחרונות) שנותרו בעיר. התוכנית כוללת שטחי ציבור פתוחים ורצף מעברים להולכי רגל ורוכבי אופניים וכן הסדרת מערך התנועה. אזור רציפי התחנה המרכזית הישנה נמצא בחלקו בבעלות העירייה, ייעודו ציבורי וכך הוא נותר גם בתכנית החדשה שתהפוך את המקום לכיכר ציבורית עירונית שתהווה מוקד תרבות ובו גם ביתה החדש של להקת בת שבע. יתר שטחי התכנית, רובם בבעלות פרטית ישמשו למגורים.
התכנית מחלקת את השטח ל-4 מתחמי איחוד וחלוקה הכוללים בינוי המערב שימושים של תעסוקה, מגורים, מסחר ומבני ציבור:
- המבנים לאורך רחוב בגין יתאפיינו בבנייה אינטנסיבית התואמת את המשך מרכז העסקים הראשי (המע"ר) במגדלים עד 35 קומות, ויכללו חזית מסחרית רציפה מלווה בקולונדה.
- המבנים אשר יפנו לצד רחוב הגדוד העברי יתאפיינו בדגש לבניה למגורים, כאשר כל קומות הקרקע יהיו בשימושים מסחריים או ציבוריים.
- בלב המתחם ובמקום בו היה מתחם הרציפים של התחנה הישנה מתוכנן מוקד עירוני ציבורי הכולל מבני ציבור וכיכר עירונית בסמוך לשטח ציבורי פתוח הכולל בית באר שמיועד לשימור.
- היקף יחידות הדיור המוצע בתכנית הינו כ-1,330 יח"ד, מתוכן כ-140 יחידות המיועדות לדיור בהישג יד ומעל 150,000 מ"ר שטחי בניה עבור תעסוקה ומסחר.
יש לציין כי בהתאם לתוכנית המתאר החדשה של תל אביב המוצגת בימים אלה, התוכנית משנה את תוואי רחוב השומרון בהתאם לתוואי הרכבת הקלה (הקו הירוק), תוך מתן מענה לרצף תחבורה ציבורית, וכוללת יצירת מערך תנועה להולכי רגל ליצירת קשר זמין ורציף בין אזור התעסוקה שבמתחם חברת החשמל ממערב למארג הרחובות שבין רחוב החשמל, לבונטין, מקווה ישראל ויהודה הלוי, בואכה שדרות רוטשילד.