מי ידאג לילדי בית הספר הדו לשוני ביפו?

אחרי מאבק ממושך נפתחו השנה שתי כיתות א' דו לשוניות ביפו, בבית הספר העברי עירוני ז'. אבל אז התחילו לצוץ הבעיות

שלום כיתה א'. צילום: Shutterstock
שלום כיתה א'. צילום: Shutterstock
9 בדצמבר 2015

בשנת הלימודים הנוכחית רשמה יפו היסטוריה כאשר לראשונה נפתחו בה שתי כיתות א' דו לשוניות של ילדים יהודים וערבים, במסגרת בית הספר קריית חינוך יפו (עירוני ז'). אך פתיחת הכיתות הדו לשוניות לא עברה חלק, ומהר מאוד התעוררו קשיים נוספים שטרם נפתרו.

פתיחת הכיתות הייתה תוצאה של דרך ארוכה ומפותלת שעברו מול עיריית תל אביב ההורים ועמותת יד ביד, שמפעילה בתי ספר דו לשוניים בירושלים, בוואדי ערה ובגליל ושני אשכולות גנים בחיפה וביפו.

הורי ילדי הגן הדו לשוני של יד ביד ביפו, שפועל בשלוש השנים האחרונות מטעם העירייה ונתמך על ידיה, רצו שיתאפשר לילדיהם להמשיך ללמוד במתכונת דומה של לימודים בעברית ובערבית, שמועברים על ידי שתי מורות, גם במסגרת בית ספרית ציבורית חדשה שתיפתח לשם כך. העירייה מצדה התעקשה ששתי הכיתות החדשות יפעלו תחת בית ספר קיים שבו לומדים מכיתה א' עד כיתה י"ב. לטענת ההורים, נציגי העירייה הבטיחו להם בעל פה שאין מה לדאוג.

שנת הלימודים אכן נפתחה ברגל ימין, אבל אז החלו לצוץ בעיות. לטענת ההורים, בית הספר לא נערך להפנים לתוכו את המערכת המורכבת של החינוך הדו לשוני ולא מקיים איתם דיאלוג למציאת פתרונות מאחר שאינו חש חובת דיווח כלפיהם. כך למשל, כחודש בלבד לאחר פתיחת שנת הלימודים הפסיק בית הספר את עבודתה של רכזת עמותת יד ביד שליוותה את שתי הכיתות החדשות. עבודתה הופסקה בעקבות מחלוקת בסוגיה כיצד לציין את החג המוסלמי עיד אל־אדחא, ובעקבותיה נוספה מתיחות למארג הדו לשוני העדין שזה עתה נוצר.

"בית הספר לקח על עצמו משימה חשובה, אבל כדי לעמוד בה הוא חייב לקיים איתנו הידברות ולהביע נכונות להשתנות ולבצע התאמות פדגוגיות, בנראות המרחב הציבורי ובציון החגים היהודיים, המוסלמיים והנוצריים", אומר אילן לונאי ויינר שבתו לומדת בכיתה א' הדו לשונית ומבינה ערבית. "אנחנו לא מבקשים שזה יהיה במקום אלא בנוסף".

ג'לאל סיקסיק, שבנו החל ללמוד גם הוא בכיתה החדשה, אומר שכדי לגשר על הפערים חייבת להיות מחויבות חזקה יותר של בית הספר לחזון הדו לשוני ולצרכיו המיוחדים. ״הילדים שלנו ינקו מהגן חשיפה רב תרבותית, ואנחנו רוצים שזה יתפתח גם בבית הספר״, הוא אומר. "בגן הדו לשוני זה עובד מעולה אבל הקפיצה לכיתה א' לא הייתה חלקה. הכוונות אמנם חיוביות אבל העירייה ובית הספר חייבים לתמוך חזק יותר בקהילה הדו לשונית, אחרת הכל יירד לטמיון".

בעמותת יד ביד אופטימיים לגבי סיכויי הצלחת הפרויקט ומעדכנים שמתקיימים ניסיונות הידברות בין העמותה, בית הספר והעירייה כדי להגיע בקרוב לפתרון מוסכם. "לצד האתגרים, אנו רואים את העבודה עם העירייה כתהליך לטווח ארוך ומאמינים כי בעוד 11 שנים נחגוג יחד ביפו את סיום המחזור הראשון של כיתה י"ב דו לשונית".

מהעירייה נמסר בתגובה: "בניגוד לנטען, הכיתות מתנהלות כסדרן. מדובר בשנה ראשונה שבה מופעלת המערכת הדו לשונית, ולכן יש נוכחות של מלווים ממשרד החינוך, נציגי עירייה והעמותה במטרה לפתור בעיות ודילמות העולות במהלך השנה. כמו כן, לבית הספר מנהל וההורים יכולים לפנות אליו בכל בעיה".