נעים להדביר: המדריך המלא לחרקים התל אביביים של ימות הקיץ

פרוקי הרגליים התל אביביים
פרוקי הרגליים התל אביביים

הזנזיף שנטפל לספריות, הצרתיקן שבוקע מתוך מישהו אחר והצרעה שמשאירה לכם פירות פיקוס בנעליים. תרצו או לא - פרוקי הרגליים התל אביביים חולקים איתנו את העיר בחודשי הקיץ. כדאי לפחות שתכירו אותם קצת

16 באוגוסט 2018

 

התיירים המתקבצים ברחובות המקבילים לחוף הים ונוהרים אחר פינות מוכות חום ולחות, אינם היצורים היחידים שעמם אנו נדרשים לחלוק את עירנו בחודשי הקיץ. במזווה, בניקוז ותחת מכשירי החשמל מסתננים לדירותינו שותפים סמויים, מנצלים את השאננות הטיפוסית של העונה. רובם פרוקי רגליים המשגשגים בתנאים טרופיים, אולם הדירות התל אביביות – לחות ובעלות פינות עמומות ורקב אורגני משמשות עבורן כבתי גידול מלאכותיים. הם אולי לא ישתתפו בתשלום שכר הדירה, אך לא פעם יכולים לסייע בהרחקת חבריהם המאיימים יותר. כך או כך, אף פעם לא מאוחר להכיר את השכנים.

>> חיות הפלא בתל אביב והיכן למצוא אותן

זנבזיף כספי (דג הכסף)

הזנבזיף הוא השותף שלו מייחלת כל דירה עירונית. הוא זעיר, בלתי מזיק וחובב ספריות וארכיונים. כלומר, לא מהטיפוסים שיפתחו בחצות ישיבה מאורכת עם באנג, אלא מאלה שמקשיבים להרצאות על דלז וגואטורי. על פי ד"ר משה גרשון – אוצר תערוכת החרקים במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט באוניברסיטת תל אביב – מדובר ביצור שניזון מעמילנים ומסוכרים, ועל כן הוא נמשך לדבק שבכריכות ספרים או תיקיות. תוכלו למצוא אותו גם באמבטיה, שהרי הוא זקוק למידה מינימלית של לחות ויכול להזין עצמו גם בשערות או בסיבי מגבת.

שמו השני: השותף מגילמן.

תוחלת חיים (תלוי טמפרטורה): שנתיים־שלוש.

איפה תמצאו אותו: ספריות, חדרי מקלחת.

מה הוא יעשה לכם: יכרסם בעותק המצהיב של "תמול שלשום".

זנזיף כספי (דג הכסף). צילום: shutterstock
זנזיף כספי (דג הכסף). צילום: shutterstock

יתושעש הבית

אף שהוא עשוי להיראות כמו עש עקב הכנפיים הגדולות ביחס לגופו, היתושעש נמנה עם משפחת הזבובאים. "הזחלים שלו מתפתחים בשולי המים של קופסאות הביוב. הם זקוקים למקור מים עם רקב אורגני, ושם יש להם מקור מוגן יחסית ללא טורפים", אומר ד"ר גרשון. היתושעש הבוגר יגיח מתוך הצנרת וישהה כמה ימים על קירות החדר. להוציא את הנזק האסתטי המזערי, אין בו כל רע. דמו אותו לחבר מלוכלך מעט ולא אסתטי שלבו טהור. החבר הרע שלו למשפחת היתושעשים הוא זבוב החול המעביר את מחלת הלישמניה, אך הם דומים אך בקושי.

שמו השני: מכוער וטוב לב

תוחלת חיים (תלוי טמפרטורה): כחודשיים.

איפה תמצאו אותו: על קירות חדר המקלחת.

מה הוא יעשה לכם: יגרום לכם לפרסם פוסט היסטרי בקבוצת "פרוקי רגליים" בנוסח "זה זבוב החול?!"

יתושעש הבית (צילום: shutterstock)
יתושעש הבית (צילום: shutterstock)

יקרונית התאנה

היקרונית היא חיפושית גדולה, וכמו סטוצים סרי חן היא מסתננת לעתים לדירות המגורים שלנו אף שאין לה מה לחפש בהן כדרך קבע. "היא נפוצה בעיר בגלל העצים וגינות הנוי", אומר ד"ר גרשון. "הפונדקאית החביבה עליה היא התאנה. הזחל שלה נובר בתוך העץ וכך פוגע בו אנושות". החקלאים שונאים אותה כצפוי, ובקבוצות הפייסבוק הייעודיות מתלהטים הוויכוחים אם יש להרוג אותה ברגע שנתקלים בה, כדי להציל את העצים.

שמו השני: הסטוץ הקטלני

תוחלת חיים: שנה וחצי־שנתיים.

איפה תמצאו אותה: בגינות ובמרחבים מיוערים.

מה היא תעשה לכם: התקף לב, אם אתם רגישים למחושי ענק.

יקרונית התאנה (צילום: shutterstock)
יקרונית התאנה (צילום: shutterstock)

צרתיקן הבתים

הצרתיקן הוא זן של צרעה טפילית המטיל את ביציו בתיקי ביצים של חרקים אחרים. לא פעם הוא מגיע אליכם הביתה בחיפוש אחר תיק ביצים של תיקן אמריקאי, ובכך הוא למעשה עושה לכם טובה. עם זאת קחו כל אחד מצעדיו בעירבון מוגבל, שכן מדובר בחרק שיכול להתהפך עליכם באורח בלתי צפוי. הביצים שלו בוקעות בתוך התיקן, ומתוך התיקן המת יוצא הצרתיקן שביצתו הוטלה באופן טפילי – מה שלפתע הופך הדברה לפתרון מהוגן הרבה יותר.

שמו השני: הפסיכופת

תוחלת חיים: כחודשיים.

איפה תמצאו אותו: עשוי להימצא בכל חדרי הבית.

מה הוא יעשה לכם: חלומות רעים, אבל לא יותר מכך.

צרתיקן הבתים (צילום: shutterstock)
צרתיקן הבתים (צילום: shutterstock)

צרעת הפיקוס

בגזרת הניקיון צרעת הפיקוס גרועה יותר מכל שותף שאי פעם היה לכם, לרבות אלה שהשאירו קערות טחינה להתייבש ימים שלמים בפנים הכיור: היא הגיעה ארצה בשנות ה-70, וכך החלה להפרות את פירות הפיקוס בכל העיר ולגרום להבשלתם ולנשירתם כפי שאנו חוזים בה היום. מדובר בלכלכנית עקשנית במיוחד, שהרי אפילו האגרונום העירוני, חיים גבריאל, הודה שכל הניסיונות להדביר ולצמצם את פעילותה בעיר ובערים אחרות בעולם לא הצליחו די הצורך.

שמה השני: השותפה המטנפת

תוחלת חיים: כשבועיים לנקבה. הזכרים חיים ומתים תוך הפרי, וחייהם אורכים ימים בודדים.

איפה תמצאו אותה: בקרבת עצי הפיקוס.

מה היא תעשה לכם: עיסה פירותית בסוליית הנעל.

צרעת הפיקוס
צרעת הפיקוס

נמלת האש הקטנה

היא הגיעה לכאן כמין פולש בראשית שנות ה־2000 בהסתננות למשלוח רהיטים, וכבר היא עושה בעיר כשלה, כלומר מפזרת את עקיצותיה הצורבות לכל עבר. היא אמנם קטנה אך עקיצותיה כואבות ביחס לחזות המזערית. על פי ד"ר גרשון היא אוהבת להימצא בקרבת מים, כגון בריכות שחייה או גיגיות. היא פוגעת בזנים אחרים של נמלים ומוגדרת על פי המשרד לאיכות הסביבה כסכנה של ממש לאיזון הביולוגי בארץ.

שמה השני: וודג' של מלכה.

תוחלת חיים: כ־40 יום.

איפה תמצאו אותה: בקרבת מקורות מים.

מה היא תעשה לכם: צריבה נקודתית, אלא אם אתם אלרגיים.

נמלת האש
נמלת האש

תיקן אמריקאי

אין דחוי ממנו בחרקי העיר, ואולי דווקא משום כך הוא מתעקש להסתנן לכל מקום כתובע הכרה מינימלית. על פי ד"ר גרשון התיקן האמריקאי אמנם לא חי במי הביוב אך יכול לשחות בהם כדי להגיע למחוז חפצו (הדירה שלנו). הוא מת על שאריות אורגניות שכבר פורקו בשבילו (כלומר רקב ורפש), והוא יהיה הדייר האחרון בדירה שלכם, במיקום הכי שווה בתל אביב, ביום שלאחר השואה הגרעינית.

שמו השני: זה שנשאר מחוץ לקבוצת הווטסאפ.

תוחלת חיים: כשנתיים.

איפה תמצאו אותו: בביוב או בפינות חשוכות ולחות בבית.

מה הוא יעשה לכם: הוא אמנם מגיע ממקומות מלוכלכים אך אין בו כל סכנה ממשית.

תיקן אמריקאי (צילום: shutterstock)
תיקן אמריקאי (צילום: shutterstock)